כלכלהמבזקיםפוליטי / מדיני

חליתם או פוטרתם? ילדתן? בקרוב תוכלו לקחת משכנתה עם אפשרות לדחייה בתשלומים

ועדת הכלכלה אישרה לקריאה ראשונה: הבנקים יחויבו להציע לנוטלי משכנתאות מסלול שיאפשר למובטלים, חולים לתקופה של 3 חודשים ויותר, ואימהות לאחר לידה שלא חזרו לעבודה, לקבל דחייה בתשלומים; היו"ר כבל: הצעת החוק נותנת סוג של ביטוח ללקוחות שנקלעו למצב קשה; היוזם ח"כ פולקמן: ההצעה תוביל לשקיפות והבנקים יתחרו על המסלול הזה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את ההצעה של ח"כ רועי פולקמן לתקן את חוק הבנקאות, על מנת לאפשר ללקוחות בנסיבות מיוחדות, בהן של אבטלה, מחלה או לאחר לידה, לקבל דחייה במועד פירעון של הלוואות לדיור. ההצעה נועדה לתת פתרון לבעיה שנוצרת לנוטלי משכנתאות שאיבדו את מקור פרנסתם ומתקשים לעמוד בהחזרי התשלום החודשי באופן זמני, אם מדובר במובטלים, חולים לתקופה ארוכה של מעל ל-3 חודשים, או לקוחה שילדה ולא חזרה לעבודה בתקופה של חצי שנה לאחר הלידה.

היו"ר כבל אמר כי מדובר בהצעת חוק צרכנית ממדרגה ראשונה, שמעניקה ללקוח סוג של ביטוח מפני מצבים קשים, וגם אם תסייע רק לחלק מהאנשים מדובר בשינוי גדול ומשמעותי עבורם. עוד הוא הוסיף כי חשוב שהלקוחות ידעו בדיוק מה התנאים עוד לפני שהם מממשים את האופציה. ח"כ פולקמן הצטרף לדברים והזכיר כי הבנקים מציעים אפשרויות דומות כבר כיום, אך הדבר לא מוסדר ולא מחייב. הוא ביקש להודות לסמנכ"ל עמותת ידיד, רן מלמד, שהיה שותף לתהליך, וציין כי הגיע להבנות עם הפיקוח על הבנקים שיאפשרו להסדיר את האפשרויות לקבל דחייה בנסיבות מיוחדות וכן יאפשרו ללקוח לדעת מה המחיר של הפעלת האופציה. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הוסיף כי צריך לוודא שהדבר לא יוביל למצב של ייקור המשכנתה ללקוחות אחרים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לפי ההצעה שאושרה פה אחד, הבנקים יוכלו להציע ללקוחות, בעת נטילת המשכנתה, חוזה הכולל אפשרות לדחייה במקרים הללו. עוד מוצע לקבוע כי דחיית התשלום תהייה לשלושה חודשים לפחות, אלא אם הלקוח ביקש תקופה קצרה יותר, ולאורך תקופת ההלוואה יתאפשרו עד  3 דחיות ולא יותר מדחייה אחת בשנה. כמו כן יצטרכו הבנקים למסור ללקוחות מידע על התנאים של דחיית התשלום, ובכלל זה עלויותיו. כמו כן אושר כי ההצעה תחול על הלוואות שינטלו לאחר מועד כניסת החוק לתוקף.

חבר הנהלת התאחדות יועצי מימון לדיור, רימון חייט, אמר גם הוא כי כבר כיום הבנקים יודעים מה המחיר של האופציה ומשווקים זאת באופן אגרסיבי באינטרנט, ומה שצריך לבקש הוא שדם הלקוח ידע מה המחיר של האופציה. סגנית המפקחת על הבנקים, עודדה פרץ, אמרה כי ההצעה מקובלת על בנק ישראל, אך הוסיפה כי צריך להחיל אותה גם על נותני הלוואות חוץ בנקאיות לדיור, ולא רק על הבנקים. נציג רשות שוק ההון, אוהד מעודי, אמר כי כיום יש רק חברת אחת (כלל) שנותנת הלוואות לדיור ויתר התאגידים החדשים לא עוסקים בכך. עם זאת הוא הוסיף כי הנושא ייבדק לקראת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית.

ארכיון | וועדת הכלכלה

Back to top button