איראןחדשות חוץמבזקים

סופו של המשטר האיראני? 12 התנאים של ארה"ב או ריסוק הכלכלה האיראנית

מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו הציב היום (שני) לאיראן 12 תנאים של ממשל טראמפ להסרת הסנקציות הכלכליות שהוטלו על הרפובליקה האסלאמית ובכדי להימנע מסקציות נוספות שיוטלו עליה עד כדי שיתוק מוחלט של הכלכלה האיראנית. למעשה מדובר בדרישות שקבע ממשל טראמפ שלא מותיר לאיראנים הרבה ברירות, כך שאם איראן לא תמלא אחר הדרישות תימצא עצמה מרוסקת ושלטונה יקרוס.

על פי הדרישות: 1. על איראן להפסיק את העשרת האורניום עד לרמה מסוימת כפי שהותר לה עד כה כחלק מהסכם הגרעין על אף שהוגדר כי העשרה תתבצע תחת פיקוח קפדני, 2. הרשאת כניסה בלתי מוגבלת לפקחי סבב"א לאתרי הגרעין ברחבי המדינה, 3. הודאה של איראן על כל המאמצים שנקטה עד כה כדי לפתח נשק גרעיני, 4. הסגת כל הכוחות האיראנים מאדמת סוריה, 5. הפסקה של איראן בתמיכתה במורדים החות'ים השיעים בתימן, 6. הפסקה של איראן בתמיכתה בחיזבאללה ובארגוני טרור, 7. על איראן להפסיק את איומיה כלי ישראל וערב הסעודית, 8. לשחרר את כל האזרחים האמריקנים הכלואים באיראן, 9. ביטול תוכנית הטילים והפסקת הפיתוח של טילים בליסטים, 10. על איראן להפסיק את תמיכתה בארגון הטליבאן באפגניסטן, 11. תמיכה של איראן בממשלה העיראקית ופירוק המליציות השיעיות במדינה, 12. ביטול תכניות של משמרות המהפכה לתמיכה בטרוריסטים ופעילות צבאית.

מזכיר המדינה האמריקני פומפאו אומר כי "אם איראן לא תקבל את התנאים היא תהיה תחת סנקציות החזקות ביותר שהוטלו אי פעם בהיסטוריה". המבקרים את ממשל טראמפ מיהרו להגיב והזהירו כי "הדרישות המקסימליסטיות" מעמידות את ארצות הברית על מסלול התנגשות חדש ומסוכן עם טהראן כמו גם עם בעלות בריתה האירופאיות שהתנגדו לנסיגה של טראמפ מההסכם הגרעיני האיראני ובנוסף גם בפני סנקציות אפשריות כנגד מדינות אלה העשויות להמשיך לעשות עסקים עם טהראן.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לעומת המבקרים, התומכים אמרו כי המתווה משדר גישה רבת עוצמה לטיפול באיראן וציינו כי בהצהרתו של פומפאו נראה כי אמר הכל ועצר עצמו בקושי מלנקוט באיום צבאי על איראן. "הסנקציות שיוטלו על איראן יהיו מכאיבות מאוד אם המשטר בטהראן לא ישנה את מסלולו הבלתי מתקבל על הדעת והבלתי פרודוקטיבי שהוא בחר. אלה יהיו הסנקציות החזקות ביותר בהיסטוריה" אמר פומפיאו ב 'קרן מורשת' והוסיף כי "איראן תיאלץ לבחור: להיאבק כדי לשמור על כלכלתה או להמשיך לבזבז כספים רבים על קרבות מחוץ למדינה", הם לא יוכלו להמשיך בשניהם."

פומפאו אף הזהיר את המנהיגים באיראן וחזר על דבריו של הנשיא טראמפ שאמר כי "אם יפתחו מחדש את תוכנית הגרעין שלהם, זה יגרור בעיות גדולות יותר, הרבה יותר גדולות מבעבר".

יש לציין כי דבריו היום של מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו מגיעים מספר שבועות בודדים לאחר שהנשיא טראמפ הודיע על נסיגת ארצות הברית מהסכם הגרעין שנחתם בין איראן לחמשת החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם, ובנוסף גרמניה, אשר נועד לחסום לכאורה מאיראן לפתח נשק גרעיני. טראמפ אמר כי מדובר בהסכם גרוע וכינה אותה "העסקה הגרועה ביותר מאי פעם" והתלונן על כך שההסכם אינו כולל את תוקפנותה של איראן בכל רחבי המזרח התיכון ומימון ארגוני הטרור.

טראמפ התעלם לחלוטין מבעלות בריתה של ארצות הברית שהתאמצו להניא אותו מההחלטה לפרוש מהסכם הגרעין אך ממשלות אחרות במזרח התיכון וביניהן ישראל וסעודיה הביעו תמיכה מלאה בהחלטתו של טראמפ.

בטהראן הגיבו לדרישות שהציב היום פומפאו לרפובליקה האסלאמית ואמרו כי מדובר ב"תנאים חסרי משמעות. אין לאיראן שום צורך לבקש רשות מאף אחד כדי לפעול במזרח התיכון. תוכנית הטילים שלנו ייקבעו על פי הצרכים שלנו ולא על פי מדינה כזו או אחרת", אמר בכיר במשטר.

נשיא איראן חסן רוחאני אמר אף הוא דברים דומים וציין כי "מי זאת ארצות הברית שתקבע עבורנו מה לעשות ועבור שאר מדינות העולם? זה לא מקובל!".

פומפאו הבהיר כי "הקלה בסנקציות תיעשה רק אם איראן תעמוד בתנאים וארצות הברית תראה שינוי מוחשי, ברור ועקב."

Back to top button