מבזקיםפוליטי / מדיניתנועה ותחבורה

הסוף לגמלים המשוטטים בכבישי הנגב – 'חוק הגמלים' אושר

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שלישי) את תקנות מחלות בעלי חיים, שהגיש משרד החקלאות, העוסקות בסימון גמלים. התקנות הוגשו לאחר שלאחרונה אישרה הוועדה לקריאה ראשונה את הצעת חוק חובת סימון ופיקוח על בעלי חיים, של ח"כ בצלאל סמוטריץ', עליה חתומים חברות וחברי כנסת רבים נוספים. בנוסף לכך אושרה גם לקריאה שנייה ושלישית ההצעה לתקן את פקודת התעבורה, כך שניתן יהיה להטיל אחריות על בעליו של בעל חיים שהיה מעורב בתאונת דרכים. היו"ר כבל הבהיר כי מדובר בחלק בלתי נפרד מהמאבק בקטל בדרכים ומהמאמץ לעשות הכל כדי למנוע את התאונה הבאה ולהציל חיים. ח"כ סמוטריץ' הוסיף כי המטרה היא להרתיע ולתפוס את האחראים במקרה של תאונה.

תפיסת גמלים משוטטים בדרום | צילום: משרד החקלאות

בדיון הקודם עלתה מחלוקת באשר לסימון הגמלים באמצעות שבב תת עורי, ולדיון היום הגיע מנהל השירותים הווטרינריים בשדה, ד"ר תמיר גושן, שאמר כי השבב לא פוגע בבריאות בעלי החיים ולא משפיע על ייצוא החלב, על הפוריות או על קצב הגדילה. עם זאת הוא ציין כי ישנם מקרים בודדים בהם השבב נע בתוך הגוף ובעולם מקובל לבצע סימון באוזן כדי שהשבב לא יגיע למזון. ח"כ סמוטריץ' אמר בתגובה כי בישראל נהוג היום לסמן באוזן, אבל עובדה שעד היום לא אותר ולו בעלים אחד של גמל שגרם לתאונה שכן בעלי הגמלים חותכים להם את האוזן.

ח"כ סעיד אלחרומי התנגד לתקנות ולהצעת החוק ואמר כי בעבר המליץ משרד החקלאות על סימון באוזן, וכמה ימים לפני הישיבה הקודמת שינה את התקנות בהתאם לעמדת שר החקלאות שהוא ממפלגתו של יוזם ההצעה. לטענתו מדובר בהתעללות בוטה בבעלי חיים, והפתרון למניעת התאונות הוא בהקצאת שטחי מרעה. ח"כ סמוטריץ' הגיב ואמר כי הממשלה רוצה להטיל אחריות ולמנוע תאונות, ולכן נדרש השבב. היו"ר כבל הוסיף כי במקרים רבים יודעים למי הגמל שייך אבל הסימון באוזן לא מאפשר להביא את הראייה. ח"כ חיים ילין אמר: "דבר אחד ברור, לא יחתכו יותר אוזניים וגם זו התעללות".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סגן ניצב אבי כהן, ששימש בעבר מפקד תחנת דימונה, אמר כי יש מאות אירועים עם גמלים בכבישי הנגב ואין ספק שהתקנות והצעת החוק יתנו מענה לצמצום התופעה. "בתאונה בה נהרג דודו כהן נחתכה אוזנו של הגמל, וכעת בעלי הגמלים יצטרכו לקחת אחריות ולהעביר את העדרים למקומות הנכונים", אמר.

בסופו של דבר אישרה הוועדה את התקנות והצעת החוק כך שהסימון יעשה באמצעות שבב תת עורי, ברוב של 8 תומכים מול מתנגד אחד. בתומכים היו היו"ר כבל, חברות הכנסת לאה פדידה ונורית קורן וחברי הכנסת סמוטריץ', רועי פולקמן, חיים ילין, דן סידה, ואיתן ברושי, לעומת ח"כ אלחרומי שהתנגד. עוד נקבע היום כי התקנות יכנסו לתוקף בעוד חצי שנה, כאשר תהליך הסימון יחל עוד קודם לכן בהתאם להיערכות משרד החקלאות. לאחר כניסת התקנות והתיקון לחוק לתוקף ניתן יהיה להטיל אחריות על בעלים או מחזיק בגמל שהיה מעורב בתאונת דרכים.

צילום: תנועת רגבים

מאיר דויטש, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה בתנועת רגבים, מציין כי גיבוש החוק החל לפני כשלוש שנים בעקבות מותו של דוד כהן ז"ל מהיישוב רתמים, כתוצאה מהתנגשות עם גמל בכביש המוביל ליישוב.

"מאז התנעת הליך החקיקה ועד היום, נקטפו חייהם של עוד שלושה בני אדם כתוצאה מתאונות עם גמלים", אומר דויטש. "לאחר התאונה האחרונה בה נהרג הנער ליאל אלמקייס בן ה-13, התגייס יו"ר ועדת הכלכלה חה"כ איתן כבל לעניין ודחף במהירות את הליך החקיקה. אנו מקווים שתקנות אלה יביאו לצמצום בתופעת הגמלים המשוטטים, ובכך יינצלו חיי אדם".

צילום: תנועת רגבים

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ': העברנו חוק חשוב אחרי הרבה עבודה. לתושבי הנגב מגיע שמדינת ישראל תשמור על חייהם ומי שצריך לקחת אחריות ייקח אחריות. סכנת החיים ותאונות הדרכים הקטלניות בע"ה ייפסקו ועשינו היום צעד גדול וחשוב לעבר היעד הזה. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא".

צילום: תנועת רגבים

 

Back to top button