חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הצעת חוק עם מסר: "או שתמותו, או שתנמקו עד יומכם האחרון בכלא"

יוזם ההצעה לביטול תקרות הענישה למורשעי טרור, ח"כ אמיר אוחנה: "זה דור 2.0 של החוק למאבק בטרור – יש בו הסרת תקרת העונש שקובע החוק דווקא לעבירות החמורות ביותר – רצח וניסיון לרצח"

היום (חמישי), הגיש ח"כ אמיר אוחנה (ליכוד) את הצעתו להחמרת ענישה למורשעים בעבירות טרור ואמר: "בעקבות המקרה הנורא של ניב נחמיה שמחבל ניסה לרצוח אותו, נחשפנו למגבלה שישנה בחוק המאבק בטרור לפיה דווקא בעבירות החמורות ביותר של רצח וניסיון לרצח – "נהנה" המחבל מתקרת עונש שהיא כמעט זהה לעונש שניתן להטיל במשפט פלילי רגיל. המאבק בטרור מחייב כלים חזקים יותר ועל כן נתקן את החקיקה. המסר שהצעת חוק זו שולחת אל המחבלים הוא חד ופשוט: או שתמותו, או שתנמקו עד יומכם האחרון בכלא".

כיום, חוק המאבק בטרור יוצר "תקרה" של 25 שנה לכפל העונש עבור אלו שהורשעו בעבירת טרור ומחריגה את עבירת הרצח מסנקציית כפל העונש. כך, למעשה, מחבל אשר הורשע בעבירה של ניסיון לרצח, אשר דינה 20 שנות מאסר בחוק העונשין הרגיל, לא ייענש בכפל העונש (דהיינו, 40 שנה) אלא לכל היותר ב-25 שנות מאסר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

באותו האופן, טרוריסט אשר הצליח לממש את רצונו המתועב ורצח ישראלי או ישראלית, ייענש בדומה לחוק העונשין הרגיל במאסר עולם – תקופה שלא תפחת מ-30 שנה, ולא בכפל העונש, שאמור לעמוד על תקופה שלא תפחת מ-60 שנה.

בדברי ההסבר להצעת החוק של ח"כ אוחנה הוסבר כי "הגבלות אלו הן בבחינת רועץ למטרות החוק – החמרת הענישה והרתעה עתידית – ובעיקר בעבירות החמורות ביותר". עוד הוסיף ח"כ אוחנה כי: "מדובר במצב אבסורדי. זהו תיקון חשוב שנועד להעניק את ארגז הכלים הראוי העומד לרשות מדינת ישראל במסגרת המאבק בטרור".

הרעיון לתיקון החוק, עלה בפגישה שערך ח"כ אוחנה עם עו"ד יוסי עזרא, המייצג את ניב נחמיה, שנדקר על-ידי מחבל כ-14 פעמים ונפצע אנושות בפיגוע שאירע במרכול ביבנה באוגוסט 2017.

עו"ד יוסי עזרא ציין: "אני מברך על המהלך. מאבק בטרור צריך להיות מרתיע ולא פרופורציונלי. כאשר פיגועי הטרור מרימים ראש, אירוע כזה יכול להסתיים ברצח או לניסיון לרצח. החוק שנכנס לתוקפו לפני כשנה וחצי קובע החמרת ענישה כלפי מעשה טרור וקובע כפל העונש הקבוע במידה של העבירה, אך ההחמרה הוגבלה לכפל שאינו עולה על 25 שנות מאסר. כך, בגין עבירת ניסיון לרצח ההחמרה בפועל כיום היא כחמש שנים נוספות, ובמקרה של קורבן שנרצח – אין כלל החמרה. מדובר באבסורד שהמחוקק נדרש לתקן לשם קיום תכליתו של החוק ולהכריז מלחמה אמיתית בטרור"

ח"כ אמיר אוחנה (צילום: אתר הכנסת)

Back to top button