צרכנות

המדריך השלם לפתיחת סתימות

התרחיש הזה עשוי להיות מוכר: חזרתם הביתה מבילוי מהנה בשעות הקטנות של הלילה, וכשפתחתם את דלת הכניסה גיליתם הצפה בכל הבית. עכשיו לכו תמצאו בשעות הללו אינסטלטור בתל אביב

סצנה אחרת, מוכרת לא פחות, היא של האינסטלטור שכורע ברך ורכון ומפשפש בארון שמתחת לכיור. ואז, כשאתם מרוטי ציפייה, מוציא האינסטלטור את ראשו מבעד לארון המטבח ומודיע לכם בדרמטיות ובפנים חמורות סבר שמדובר בבעיה בסיפון הדו-ראשי ושצריך להחליפו. תחושות הבטן שמקננות בנו בסיטואציות מעין אלו הן תמיד מהולות בחשש שהתיקון עומד לעלות לנו ביוקר, ובהיבט הזה, הביקור של האינסטלטור עלול, משום מה, להזכיר לנו ביקור במוסך, ובפרט אם האינסטלטור מרבה לעשות שימוש במונחים מקצועיים בלתי מוכרים. בדיוק לצורך זה החליט אתר "טוב תודה" להרים את הכפפה, ולרתום את המקצוענים ביותר בתחום, זאת במטרה להעניק לכם כמה טיפים מועילים, שעשויים לחסוך לכם מאות שקלים!

חשוב לדעת: כל בעיה וכל תקלה מצריכה טיפול פרטני

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

תחום האינסטלציה הנו מגוון ביותר וכולל בתוכו לא מעט עבודות אינסטלציה שונות, החל מהקמת תשתיות והתקנת כלים סניטריים, ועד לפתיחת סתימות, איתור נזילות ותיקונן. זאת ועוד, כל דירה וכל בית מתאפיינים במערכת אינסטלציה ספציפית הייחודית רק להם, עם כלים סניטריים וחיבורים מסוגים וגילאים שונים, כך שכל בעיה וכל תקלה מצריכות טיפול פרטני. כמו כן, לעתים קרובות כרוכות עבודות האינסטלציה בעבודות משלימות כגון טיוח, צביעה, חיפוי, ריצוף וכיוצא בזה. כך שכל תקלה מטופלת לגופה, וזה אולי עשוי להסביר מדוע סתימה שלכאורה נראית זהה, עשויה להיות מתומחרת באופן שונה בכל בית. עודד דורון מחברת עודד אינסטלציה ושיפוצים, חברה מובילה שמאחוריה מוניטין של קרוב ל-17 שנות ניסיון, מסביר שהתמחור מושפע גם מהשעה שבה הוזעק השרברב אל הבית והמכשור שבו נעשה שימוש במקרים של קושי באיתור מקור הבעיה.

אז מהן התקלות השכיחות בבית?

אנשי המקצוע מחברת אינסטלטור מס.1, הפועלת באזור המרכז והשרון ומתמחה בכל עבודות האינסטלציה, מציינים שהתקלות השכיחות ביותר הן נזילות וסתימות בכיור, במקלחת ובאסלות. סתימות בצנרת דלוחין בתוך דירות מגורים מתרחשות בדרך כלל מהצטברות של שיערות, שומנים, מגבונים לחים ושאריות של חומרי ניקוי, בעוד שבבתים צמודי קרקע, עשויות התקלות להתרחש דווקא במערכת הביוב, ולהיגרם משברים מכניים בעקבות תזוזות אדמה או עבודות תשתית, חדירת שורשים וכדומה.

פתיחת סתימות בשיטת "עשה זאת בעצמך"

סתימות בכיור של המטבח או האמבטיה הן עניין שבשגרה, ובמידה וניחנתם במעט חוש טכני, אזי כדאי לכם ללמוד כיצד לטפל בהן באופן עצמאי וללא הזדקקות לבעל מקצוע, אלא אם מדובר בתקלה מורכבת יותר. דודי לוגסי מחברת דודי אינסטלציה, המתמחה בכל סוגי עבודות האינסטלציה, מסביר: "בשלב ההתחלתי יש לנסות ולהוציא בעזרת פומפה את החומר הסותם. יש להצמיד את הפומפה אל הפתח של הכיור, תוך יצירת ואקום ושליפת הפומפה במשיכה". עם זאת, חשוב לציין שהשיטה אפקטיבית רק במצבים שבהם הגורם נמצא בסמוך לחור הניקוז. במידה והסתימה אכן השתחררה, יש לסלק את הגורם לסתימה ולשטוף במים זורמים את הכיור.

עודד דורון מציין: "במידה ושיטת הפומפה לא הצליחה לשחרר את הסתימה, יש להניח מתחת לכיור הסתום דלי קטן ולשחרר את הסיפון מהכיור בעזרת מברג או מפתח צינורות". עודד דורון מוסיף שחלק גדול מהסתימות בכיור נגרמות מסתימה של הסיפון. הסיפון הנו, למעשה, כוסית פלסטיק הממוקמת מתחת לכיור ומשמשת כמחסום המונע מחומרים כבדים  מלהגיע אל צנרת הביוב. במהלך פתיחת הסיפון, חשוב להקפיד שגומיית האטם המוצמדת אל הסיפון איננה נופלת לא ונעלמת אל תוך הדלי.

מקרים של סתימה או נזילה אחרי טיפול בסיפון

יש לשטוף ולנקות את הסיפון והצינור המוביל אליו במים חמים, להחזיר את שהגומייה למקומה ולסגור בחזרה את הסיפון. בתום התהליך פותחים את זרם המים במטרה לוודא שהסגירה אכן אטומה הרמטית ושאין נזילת מים. במקרים של נזילה, הסיבות לכך הן שהסיפון לא הודק היטב אל מקומו או שהגומייה שחוקה וסדוקה. במידה והגומייה אכן שחוקה, ניתן לרכוש אחת חדשה בחנויות לחומרי בניין. מומלץ לקחת אל החנות את הגומייה הישנה, זאת בכדי שהמוכר יידע בדיוק איזו גומייה לספק לכם. האפשרות האחרונה שעומדת בפנינו רגע לפני הקריאה לאינסטלטור היא ניקוי קופסת הביקורת המרכזת אליה זרימה מכמה מקורות שונים, כמו כיור, אמבטיה וכיוצא בזה. אפשר לזהות את קופסת הביקורת על פי הכיסוי העגול הסוגר אותה וממוקם ברצפת חדר האמבטיה.

כמה זה עולה לנו?

במידה וכל השיטות שננקטו לא פתרו את בעיית הסתימה או שמדובר בבעיה מורכבת יותר, אזי אין מנוס מקריאה לאיש מקצוע שיגיע לטפל בה באופן מקצועי. המחיר הממוצע להחלפת סיפון מתחת לכיור נע בטווח שבין 250-400 ₪, בעוד שהחלפת שני סיפונים עשויה לעלות בין 350 ₪ ל-500 ₪. עלות ממוצעת להחלפת שתי גומיות היא כ-300 שקלים, ופתיחת סתימה בכיור או בקיר תעלה לנו כ-350 עד 400 שקלים. פתיחת סתימות מורכבות יותר כמו סתימה בצנרת חיצונית או בביוב הראשי בבניין מתומחרות בטווח שבין 450-700 ₪, בהתאם למורכבות הבעיה.

כמה טיפים לסיום…

המומחים מחברת אינסטלטור מס.1 מדגישים ששיטת "עשה זאת בעצמך" טובה ויעילה למי שניחן בחוש טכני וידיים טובות. במקרים אחרים, מומלץ להסתייע בשירותיו של איש מקצוע, על מנת שלא להחריף את הבעיה ולגרום לנזקים מצטברים. מחברת דודי אינסטלציה מציינים שהסיבה המרכזית לצנרת סתומה היא השימוש במגבונים לחים ומוצרי היגיינה אחרים, ומדגישים שיש להימנע ככל שניתן מהשלכת מוצרים אלו לאסלה. מעודד אינסטלציה ושיפוצים ממליצים לנקות את הסיפון שמתחת לכיור אחת לכמה חודשים כחלק מהתחזוקה השוטפת, דבר שעשוי למנוע סתימות עתידיות. חשוב להדגיש שכל המומחים בתחום ייעצו שלא לעשות שימוש בחומצות למיניהן הנמכרות במרכולים לצורך פתיחת סתימות, היות ומדובר בחומרים כימיים מסוכנים, העלולים לגרום לפגיעות גוף שונות במקרים של שימוש לא נכון, זאת בנוסף לנזקים בצנרת, ובפרט כשמדובר בצנרת ישנה ו\או חלודה.

מוגש מטעם אתר "טוב תודה"

בשיתוף עם: אינסטלטור מס.1, עודד אינסטלציה ו דודי אינסטלציה אינסטלטורים מומלצים בתל אביב

Back to top button