בריאותחדשות הארץמבזקים

בבית החולים זיו הצילו את רגלה של רוני שהוכשה ע"י נחש

רופאי המחלקה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי זיו בצפת הצילו את רגלה של רוני ויינשטיין, בת 14 מרמת גן, עקב הכשת נחש שגרמה להיווצרות נמק

הנערה רוני ויינשטיין ששהתה עם הוריה ואחותה בחופשה בקיבוץ נווה אוּר בעמק המעיינות, סיפרה: "התארחנו אצל חברים בקיבוץ וכשעמדנו לחזור הביתה בשעות הערב, הנחנו את התיקים באוטו וחזרנו להיפרד מהמארחים. בעת שצעדתי על השביל, הרגשתי לפתע כאב עז ברגל ימין. ניסיתי להתקדם מספר צעדים אך כבר לא יכולתי לזוז . חשתי בנוזל על הרגל. היה כבר די חשוך, בקושי ראיתי את הנחש. רק הבחנתי שהוא ממש ארוך וגדול. צעקתי להורי לעזרה".

צילום: המרכז הרפואי זיו

רן ויינשטיין, אביה של רוני, הסיע אותה בדחיפות, ברכב המשפחתי לבית החולים הסמוך, ביותר לקיבוץ שם ניתן לה אנטי סרום- אנטיוונום (Antivenom) נגד הכשת נחש אפעה (Echis coloratus) והיא נשלחה בדחיפות באמבולנס למרכז הרפואי זיו בצפת, למחלקת טיפול נמרץ לילדים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

רוני הגיעה למחלקת טיפול נמרץ במרכז הרפואי זיו כשהיא בהכרה מעורפלת, עם סימנים סיסטמיים במגמת שיפור, אולם מצב הרגל הימנית היה קשה מאוד, כולל נפיחות שהלכה והחריפה. לאחר התייעצות ובדיקות של הצוות הרפואי, הוחלט לטפל בה במנת אנטיוונום נוספת והפעם נגד הכשת צפע.

ד"ר יורי וינר, מנהל המחלקה לטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי זיו בצפת אומר כי נפיחות רגל ימין שהלכה והחריפה הפעילה לחץ רב על כלי הדם והרקמות, עד כי נשקפה סכנת נמק לגפה. "בנוסף לנסיוב המתאים, קיבלה המטופלת תרופות לטיפול בהלם, הורדת בצקות, הקלה בכאבים ונשארה במחלקת טיפול נמרץ למשך יומיים להשגחה ומעקב צמוד עד שמצב הרגל השתפר ולא נשקפה יותר סכנת נמק, והיא הועברה למחלקת ילדים להמשך השגחה, טיפול ופיזיותרפיה. יש לציין כי המרכז הרפואי זיו ערוך ומיומן ביותר לטיפול במקרי הכשה", אמר ד"ר וינר והזכיר כי במקרה של הכשת נחש יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי למקום הסמוך ביותר לאירוע ההכשה. "הטיפול הראשוני שיש להעניק לנפגע לפני הגעת הצוות הרפואי או ההגעה למיון בבית החולים- הוא השכבת הנפגע . חשוב שהאדם שהוכש יהיה רגוע ככל האפשר, מאחר שעלייה בקצב הדופק ובלחץ הדם מזרזים התפשטות הארס בגוף. חשוב לקבע את הגפה או לכל הפחות להניח אותה בצורה שתמעיט ככל האפשר את תזוזתה. בשום מקרה אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה ואין לבצע חסימת עורקים! חומרת ההכשה תלויה בסוג וגודל הנחש, גיל וגודל הנפגע, הזמן שחלף מאז ההכשה ואופי ההכשה. חשוב ביותר לנסות ולזהות את סוג הנחש שהכיש את הנפגע, צבעו ומאפייניו. זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע ההכשה ומתן האנטיוונום המתאים אמר ד"ר וינר!

צילום: המרכז הרפואי זיו

Back to top button