חדשות הארץמבזקים

בג"ץ דחה פה אחד את העתירות נגד הוראות הפתיחה באש בגבול עזה

בג"ץ, בהרכב הנשיאה חיות, המשנה לנשיאה מלצר והשופט הנדל, דחה הערב (חמישי) פה אחד שתי עתירות שהוגשו נגד הוראות פתיחה באש ואופן יישומן על ידי כוחות צה"ל, במסגרת האירועים האלימים המתרחשים בשבועות האחרונים במרחב המכשול הביטחוני בין רצועת עזה לישראל.

בית המשפט קבע כי בין ישראל לארגון חמאס קיים עימות מזוין מתמשך וכי האירועים המתרחשים בתקופה האחרונה, המובלים על ידי חמאס וארגוני הטרור האחרים, מעמידים בפני כוחות הביטחון את אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שעמו עליהם להתמודד. זאת, משום שמארגני האירועים יוצרים בכוונת מכוון עירוב בין פעילי טרור לבין אוכלוסייה אזרחית הנוטלת חלק באירועים.

בעתירות העלו העותרים בין היתר טענות הנוגעות לאופן יישום הוראות הפתיחה באש על ידי המפקדים והחיילים, ובהן טענות לפגיעה לא חוקית במי שהמדינה הגדירה כ"מפרי סדר מרכזיים ומסיתים מרכזיים". העותרים סירבו להצעת המדינה להציג בפני בית המשפט במעמד צד אחד את הוראות הפתיחה באש בצירוף הבהרות והסברים מטעם המדינה כמו גם חומר מודיעיני סודי ועל כן ההוראות עצמן לא הוצגו בפני בית המשפט והשופטים הסתמכו על התיאור הגלוי של ההוראות בתגובת המדינה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על רקע זה, ובשים לב לכך שהעתירות הוגשו בעוד האירועים מתנהלים בשטח, קבע בית המשפט שמקומן של טענות העותרים בעניין יישום הוראות הפתיחה באש, בהליכים של בירור וחקיקה המתקיימים ממילא ויוסיפו להתקיים על פי חובות החקירה החלות על המדינה בכל הנוגע לחקירת פעילות אכיפת חוק במסגרת עימות מזוין, בהתאם לדין הבינלאומי והדין הישראלי הנוגע לעניין.

פצוע מירי צה"ל בגבול רצועת עזה
פצוע מירי צה"ל בגבול רצועת עזה

Back to top button