פרקליט המדינה: מורשעים בשחיתות ציבורית מוזמנים לאולפני טלוויזיה כ"סלבים"
פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן,אמר היום (שני) בכנס לשכת עורכי הדין באילת כי "בשנת 2017 השלימה הפרקליטות מהלך אסטרטגי, קבענו ותיקפנו יעדי העל של פרקליטות המדינה וגיבשנו תוכנית אסטרטגית למימוש יעדי העל ביניהם המאבק בשחיתות השלטונית, פגיעה בפשיעה המאורגנת ובפירותיה ובארגוני הטרור, ועוד. אחד מחמשת יעדי העל של הפרקליטות, לאורם אנו פועלים, היא השמירה על זכויות האדם, אשר אינו פחות מכל יעד אחר שהפרקליטות מציבה לעצמה. אהבתי את נאומה של שרת המשפטים, והסיפור אותו סיפרה. ליבו של מי לא יחמץ מסיפורו של עורך הדין "נאמן", כפי שכינתה אותו השרה שקד. רוב דבריך מקובלים עלי. אין שום ספק שצריך לשמור על זכויותיהם של חשודים ונאשמים."
עו"ד ניצן אמר כי "חשוב לציין כי אנחנו, פרקליטות המדינה, רואים זאת כחובתנו – לא פחות משמירה על זכויות נפגעי עבירה – לשמור על זכויותיהם של נאשמים וחשודים. יחד עם זאת, נדמה לי שחשוב להזכיר כאן כי יש גם נפגעי עבירה, בין אם מדובר בנפגעי עבירה בעבירות פרטניות, בין אם מדובר בנפגעי עבירה שהם הציבור בכללותו כמו בעבירות שוחד ושחיתות. ללא ספק, כשמערכת אכיפת החוק פועלת, נפגעים לעיתים אנשים. כאשר עושים צדק לעיתים נפגעים אנשים. אני מברך על היוזמה לקדם ועדה לצמצום החשש להרשעות שווא. יחד עם זאת, כפי שנאמר כאן קודם, צריך להיזהר שלא לשפוך את התינוק עם המים. צריך לשמור על האיזונים הנדרשים. כל שיטת משפט צפונה בחובה גם אופציה לעוול, והשרה וודאי אינה רוצה בהרמת ידיים במאבק בפשיעה. בסופו של דבר אני מאמין שהמערכת לא הזניחה את זכויות הנאשמים. ישנן הנחיות, כללים ונהלים בעניין זה – לרבות הנחיות היועץ המשפטי לממשלה והנחיות פרקליט המדינה. כמובן תמיד יש מקום לשפר ולשכלל את הקיים."
פרקליט המדינה התייחס למאבק בשחיתות השלטונית ואמר כי "במסגרת זו הוגשו בשנים האחרונות כתבי אישום נגד אישי ציבור רבים מן השלטון המרכזי, לרבות ראש ממשלה לשעבר, שרים, חברי כנסת, רבנים ראשיים ועוד. פרשות שונות, נוספות, נחקרות במשטרה, אחרות מתנהלות בבתי המשפט, וכמובן חלקן הסתיימו בהרשעות ובעונשים משמעותיים, תוך הרחקת אישי הציבור שסרחו מהבמה הציבורית.
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
גם נגד בכירים בשלטון המקומי הוגשו כתבי אישום, שנועדו להעביר מסר חד משמעי לפיו לא נשלים עם שחיתות במישור זה, המועד לצערי לפורענות. חלק מהמקרים כבר הסתיימו בהרשעות, וברובם גם נגזרו מאסרים בפועל לצד קלון; חלק מהתיקים הניבו כתבי אישום, המתנהלים בימים אלה; בחלק מהמקרים אנו בשלב השימוע; וישנן חקירות שעדיין מתנהלות נגד גורמי שלטון מקומי חשובים.
בחודשים האחרונים, לקראת הבחירות לרשויות המקומיות הקרבות ובאות, האמורות להתקיים בעוד כחמישה חודשים, אנו עושים מאמצים משמעותיים, בשיתוף עם אגף החקירות במשטרה, על מנת להביא לקו הגמר תיקים בהם טרם התקבלה החלטה סופית.
גם כאן, כתמיד, כתבי אישום יוגשו רק כשימצא שיש "יסוד סביר להרשעה", ובנושא זה כבאחרים יש בכוונתנו להמשיך לבחון את הראיות שנאספו בזהירות ובקפדנות, מתוך הבנה של המשמעות הקשה שיש לקיום הליך פלילי על חייו של אדם. כך אני מנחה את הפרקליטים לפעול. לצד זאת, לא נירתע ממילוי חובתנו לפעול לביעור השחיתות בכל מקום בו היא קיימת.
במקרים בהם יתברר לנו כי אין ראיות מספיקות להגשת כתבי אישום, לא נהסס לסגור את התיק, ובכך נאפשר, למי שירצה בכך, להתמודד בבחירות הקרובות, ללא שתהא עננה התלויה על ראשו בדמותו של "תיק פתוח".
בהקשר זה, של המאבק בשחיתות השלטונית, אני רואה צורך ממשי להתייחס בכנס מכובד זה לסוגייה המטרידה אותנו, הלוחמים בשחיתות, עד מאוד – העדר הוקעה ציבורית מספקת לעבריינים מורשעים ולתופעת השחיתות. את המאבק בשחיתות יש לנהל בראש ובראשונה בחדרי החקירות ובבתי המשפט. יש לחקור ללא היסוס כל חשד לשחיתות ציבורית. אולם בכך אין די. ללא הוקעה ציבורית מספקת של התופעה, לא תצלח המלחמה." אומר עו"ד ניצן.
הוא התייחס גם לראיון שהעניק לאחרונה ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בנוגע לתקיפת הכור הגרעיני בסוריה שסחף תגובות רבות ואמר "בעיני, זוהי עובדה מצערת שאנשים שהורשעו בעבירות חמורות של שחיתות ציבורית מוזמנים לאולפני טלוויזיה ולכנסים כמרואיינים "לגיטימיים", ונחשבים בעיני הציבור כידוענים – היינו "סלבים".
אך לאחרונה, רגע לאחר שחרורו מן הכלא, מצא לנכון – ראש ממשלה לשעבר – שהורשע בעבירות שחיתות שלטונית חמורות, להתראיין ברבים, תוך השתלחויות בוטות בראשי מערכת אכיפת החוק בעבר – ביועץ המשפטי לממשלה לשעבר, בפרקליט המדינה הקודם, במבקר המדינה הקודם, ובבתי המשפט שדנו בעניינו. לא אחזור על דבריו שאינם ראויים בעיניי ועל הכינויים המבישים שהעניק לכל אלה שדנו בעניינו, אלא אסתפק ואומר שהדברים היו מבזים וחמורים. עוד באותו יום יצאתי וגיניתי את הדברים וכך עשה גם היועץ המשפטי לממשלה, אבל עובדה היא שהארץ לא רעשה וגעשה ולא הייתה מחאה נרחבת – ולמעשה כמעט לא היתה שום מחאה- נגד הדברים. עובדה זו מטרידה אותי וראוי לה שתטריד את כולנו עד מאוד." אמר פרקליט המדינה.
הוא הוסיף כי "בימים אלה, בהם אנו מצויים בעיצומו של מאבק קשה בשחיתות השלטונית ישנם גורמים המנסים לרפות את ידינו, להצר את צעדינו ולצמצם את הכלים העומדים לרשותנו במלחמה בשחיתות. זאת, בין היתר, גם באמצעות הצעות חוק שונות ומשונות שחוששני כי לפחות חלקן מכוונות להיטיב באופן לא שוויוני עם קבוצה מסוימת של נבחרי ציבור.
כלפי חוץ, יוצאים נבחרי הציבור המציעים את הצעות החוק הללו והתומכים בהן, בראיונות לתקשורת בהם משודר מסר לפיו הצעת החוק שזה עתה הונחה על השולחן מטרתה להיטיב עם כלל הציבור, עם כלל החשודים או עם כלל הנאשמים. ואולם, ממבט קרוב, הרי שלרוב, בין הצעות החוק הללו להטבה לכלל הציבור, החשודים או הנאשמים- אין כמעט ולא כלום. הצעות החוק הללו עוסקות לעיתים בנושאים שוועדות ציבוריות מקצועיות ישבו על המדוכה זמן רב והגישו המלצות מקצועיות מתאימות, אלא שלפתע, המלצות אלה היו כלא היו."