חדשות הארץטיוליםמבזקים

שבוע אדם וים 2018

רשות הטבע והגנים תקיים השנה את "שבוע אדם וים" בסימן שמורות טבע ימיות למען עתידו של הים התיכון

השבוע יצוין בין התאריכים 8 עד 16 ביוני 2018

במסגרת שבוע זה, שיצוין בסמוך ליום האוקיינוסים הבינלאומי ב 8/6 , יתקיימו פעילויות התנדבותיות והסברה בקרב הקהל הרחב להעלאת המודעות לחשיבות הנושא הפעילויות תתקיימנה בשמורות הטבע שקמונה, חוף דור הבונים, חוף האלמוגים, גן לאומי אפולוניה. בנוסף, יעמדו לרשות הציבור גם תחנות הסברה ומידע שיופעלו על ידי מדריכי הרשות ומאות מתנדבים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי מחקרים מדעיים שנערכו בעולם, לשמורות טבע ימיות תרומה רבה להתחדשות הטבע הימי:
o עליה ממוצעת של 446% במשקל כולל של עולם החי והצומח הימי
o עליה ממוצעת של 166% בכמות בעלי החיים ליחידת שטח
o עליה ממוצעת של 28% בגודל הגוף של חיות הים
o עליה ממוצעת של 21% במגוון המינים של חיות הים

שבוע אדם וים" המצוין על ידי רשות הטבע והגנים בשיתוף ארגון "אנשי הים התיכון" יתקיים השנה בין התאריכים 8 ל- 16 ביוני 2018 (בסמוך ליום האוקיינוסים הבינלאומי שמצוין ב- 8.6) במטרה להעלות את המודעות לחשיבות השמירה על השמורות הימיות בישראל ועתידו של הים התיכון.

להקמת שמורות טבע ימיות בים התיכון חשיבות רבה – הגנה על ערכי הטבע הימי ואלפי סוגי החי והצומח הנמצאים בו, וכן על בעלי חיים ימיים גדולים כמו דולפינים וצבי ים שטווח המחיה שלהם רחב, שמירה על נוף פתוח ומרחב לפעילויות פנאי ונופש, דאגה לבריאות וניקיון המים שאנו כציבור מתרחצים בו, הרחבת אזורי הצלילה ושמירה על הקיימים, הגדלת כמות הדגה בשטחי הדיג ועוד.

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, הפעילות האנושית בים הובילה לצורך להגביר את המאמצים לשימור הסביבה הימית ולהכרה בחשיבות הקמת שמורות טבע ימיות בים התיכון במטרה להגן על ערכי הטבע הייחודיים שחיים בו מפני מגוון איומים, ביניהם : זיהום מי הים ממקורות יבשתיים, דייג יתר, קידוחי נפט וגז, שינויי אקלים ועוד. בישראל רק רבע אחוז משטח המים הטריטוריאליים מוכרז כשמורת טבע. על מנת לספק הגנה משמעותית על החי והצומח בים, על מדינת ישראל להגדיל את שטחי שמורות הטבע להיקף של 20% משטח הים ולאור כך, מקדמת בימים אלה רשות הטבע והגנים תכנית ומתווה ארוכי טווח שיאפשרו שמירה, הגנה והתמודדות מיטבית עם האיומים על ערכי החי והצומח בים".

שבוע אדם וים שבבסיסו יעמוד המסר "שמורות טבע ימיות – למען עתידו של הים התיכון", מזמין את הציבור הרחב ובני המשפחות להשתתף במגוון פעילויות שייערכו בסופי השבוע בשמורות הטבע שקמונה, חוף דור הבונים, חוף האלמוגים, גן לאומי אפולוניה ועוד. הפעילויות יעסקו כולן בהעלאת המודעות לשמירה על השמורות הימיות ביניהן : סיורי חוף, תחנות הסברה וסדנאות יצירה מפסולת ממוחזרת, צפייה בכוכבים על החוף, הדרכות שנירקול ועוד. מלבד פעילויות אלה, יעמדו לרשות הציבור הרחב גם תחנות מידע והסברה, שיופעלו על ידי מדריכי הרשות ומאות מתנדבים – ביניהם בני נוער מקרב קבוצות "מקומי בטבע" ומתנדבים נוספים הפעילים כל השנה בגנים הלאומיים ושמורות הטבע הנמצאים לאורך החופים. הציבור הרחב מוזמן להגיע ולהשתתף גם בפעילויות הסברה אלו, ביניהן גם פעילויות של "אנשי הים התיכון", הרשת הארצית של קהילות מקומיות הפועלת להקמת שמורות ימיות בים התיכון של ישראל, שתקיים מגוון פעילויות ביום הפותח את שבוע אדם וים, יום האוקיינוסים הבינלאומי ה- 8.6. מאחורי הרשת עומדים ארגוני הסביבה המרכזיים ביותר בישראל הפועלים למען שמירת הטבע והים: החברה להגנת הטבע, צלול, אקו-אושן, ומחמל"י. בנוסף, תקיים התאחדות הצלילה הישראלית צלילות ניקיון במעמקי הים בהשתתפות עשרות צוללים.

לפרטים על הפעילויות, האירועים ופריסת תחנות הסברה ומידע לציבור באתר רשות הטבע והגנים

"ים של חיים בים התיכון". (קרדיט: רשות הטבע והגנים)

פירוט הפעילויות המרכזיות:

שמורת טבע שקמונה
יותר ים לכולנו
את שמורת הטבע הימית שקמונה כבר הכרתם? הצטרפו אלינו לאחר צהריים מלא פעילות מרתקת לכל המשפחה בשמורת טבע ייחודית ושופעת אוצרות טבע. תוכלו ליהנות מתחנות הסברה ויצירה של אוהבי ושומרי הים ומסיורים לכל המשפחה על החוף הקסום ובתל הצמוד אליו.
מפגש: בחנייה ליד המכון לחקר ימים ואגמים בכניסה לשמורה.
מתי: יום שישי 8.6 בשעות 19:00-16:00
ללא תשלום.

שמורת טבע חוף דור-הבונים

סיור בין ערביים למפרץ הצדפים
סיור מודרך בשמורת הטבע הקסומה לאורך המפרצים הכחולים בינות לחול ולצדפים. בואו לפגוש את החוף ואת הים ושוכניוהם בסיור אחר הצוהריים. מתאים לכל המשפחה.
היכן: שמורת טבע חוף דור-הבונים
מתי: יום שישי 15.6 בשעה 17:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר ובהרשמה מראש בטלפון 3639*.

כוכבים על החוף
חלון לעולם האסטרונומיה לעת ערב: נשמע סיפורי מיתולוגיה על חיי הכוכבים וסיפורים על חקר היקום ועל כוכבים מרתקים. נזכה בהצצה מרגשת בעינית הטלסקופ ונראה את המכתשים על הירח, את טבעותיו של כוכב שבתאי, את הסערות על פני שטחו של כוכב צדק ואת פניו הסמוקים של המאדים. נחכים בהרצאה לכל המשפחה ואחריה ניהנה מתצפית פתוחה בטלסקופ אל תוך הלילה.
היכן: שמורת טבע חוף דור-הבונים
מתי: יום שישי 15.6 בשעה 20:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

ים של חוויות
הים הוא לא רק כחול, רטוב ומלוח, הוא גם רוחש חיים. בואו ליום שמוקדש כולו להיכרות עם הים ואוצרותיו: נגלה את מגוון המינים שבו ונפגוש את הפיראט של צבי הים, שיספר איך כל אחד מאיתנו יכול לשמור עליהם. אתם מוזמנים להצטרף למשחקים לכל המשפחה, שכולם עשויים מפסולת ממוחזרת שנאספה בחוף, ולהשתתף בתחרות יצירת סיסמה לשמירה על הים. כותב או כותבת הסיסמה המנצחת יזכו במינוי משפחתי לרשות הטבע והגנים.
היכן: שמורת טבע חוף דור-הבונים ברחבה המרכזית
מתי: יום שבת 16.6 בשעות 15:00-10:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר.

גן לאומי אפולוניה
"הגלריה של הטבע באפולוניה – החוף והים בעיני האומנים"
תארו לעצמכם מסלול הליכה בנוף טבעי ושקט אל מול הים, ולאורכו אומנים יצירתיים ומוכשרים עוטפים את הנוף ביצירות אומנות לנגד עיניכם. אתם מוזמנים לבקר בגן לאומי אפולוניה, ליהנות ממסלול הטיול ולפגוש לאורכו אומנות ותרבות: צלמים, ציירים, אומני מתכת וברזל, אומני צבעי מים ועוד. תוכלו לראות את היצירה בהתהוותה ולשוחח עם היוצרים.
בואו להיחשף לטבע ולנוף הים והחוף הנשקפים מהמצוק כפי שהם נראים בעיני אומני המכחול, עדשת המצלמה והיד יוצרת.
מתי: שבת 16.6 בשעות 17:00– 20:00 (מותנה במזג אוויר נוח.)
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.

גן לאומי אפולוניה. צילום מנו גרינשפן

גן לאומי חוף פלמחים
מחבקים את הים מהחוף
גן לאומי חוף פלמחים אינו רק חוף רחצה ואפשר לראות בו טבלאות גידוד בים, צבות ים שעולות להטיל בחוף החולי, תל ארכיאולוגי וממצאים מרשימים.
המבקרים בגן הלאומי מוזמנים להיחשף למגוון ערכי הטבע, הנוף והמורשת באמצעות תחנות הסברה ופעילות חווייתית לכל המשפחה. במרכז הפעילות יוזמנו המבקרים לקחת חלק בשרשרת אנושית על שפת הים ולהצטרף לאמירה – מחבקים את הים מהחוף במטרה להעלות את חשיבות קיומן של שמורות הטבע הימיות בישראל למען הים התיכון – הים שלנו!
היכן? גן לאומי חוף פלמחים
מתי: יום שישי, 8/6. בשעות 14:00 – 17:00. ה"חיבוק הגדול" יתקיים בשעה 15:00 ללא תשלום נוסף על אגרת החניה במקום.

גן לאומי חוף פלמחים. צילום רשות הטבע והגנים

שמורת טבע חוף האלמוגים
יום החופים והאוקיינוסים בשמורת האלמוגים
גם בשמורה השוכנת לחופו של ים סוף מציינים את חשיבות הכרזת שמורות טבע ימיות בים התיכון ובכלל. ביום החופים והאוקיינוסים תוכלו ליהנות מהדרכות שנירקול בשונית האלמוגים, הקרנה של סרטי טבע, הפעלות וסדנאות.
כמו כן תוכלו ליהנות ממתחם משחקי חוף וממיצג אלמוגים, ולקבל חוברות הסברה בנושא הים.
היכן: שמורת טבע חוף האלמוגים
מתי: שבת 16.6 בשעות 10:00– 16:00
ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויים.
ללא תשלום לתושבי אילת והערבה (בהצגת תעודת זהות).

Back to top button