חדשות הארץמבזקיםמשפטי/פלילי

פעל בשיטת "הנדסה חברתית" וביצע מעשי ההונאה מתוחכמים

בית משפט השלום בתל אביב גזר לאחרונה 22 חודשי מאסר וקנס בסך 70,000 ש"ח על יונתן ממן, אשר הורשע, על פי הודאתו במסגרת הסדר טיעון, בחמש עבירות ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות והתחזות לאחר. ממן פעל בשיטת "הנדסה חברתית" וביצע מעשי ההונאה מתוחכמים כלפי חברות ברחבי העולם תוך התחזות לנושאי תפקיד.

לפי כתב האישום המתוקן בו הורשע, בין השנים 2015-2017 יצר ממן תשתית ליצירת מצגים כוזבים לשם הונאה והוצאת כספים במרמה מחברות שונות ברחבי העולם באופן מתוחכם ושיטתי. זאת, על ידי איסוף מידע פיננסי אודות חברות היעד ופנייה אל חברות וגופים שונים בדרישה להעברות כספים בהיקף של מיליוני דולרים לחשבונות בנק בחו"ל.

כך, במהלך 2016 פנה ממן לסוכנות של חברת קטרפילר שמקום מושבה בלבנון והציג מצג שווא לפיו הוא נציג של חברת קטרפילר האמריקאית. ממן ביקש מנציגת החברה הלבנונית להעביר לכל הפחות 6 מיליוני דולר, על חשבון חוב לכאורה שהיה לחברה הלבנונית כלפי החברה האמריקאית. בכדי לקדם את העברת הכספים פנה ממן אל אחר וביקש שיספק לו חשבון בנק אמין שלא יעורר את חשד הרשויות. האחר לא סיפק את חשבון הבנק המבוקש והודיע לרשויות האכיפה האמריקאיות על ההונאה שאמורה להתבצע. בעקבות התערבות של רשויות האכיפה האמריקאיות, הכספים לא הועברו. לפי אישום אחר ממן התקשר לבנק פולני והתחזה לאזרחית יוון, יו"ר חברה אשר מחזיקה חשבון באותו בנק. במהלך מספר שיחות טלפון ניסה ממן לקבל פרטים אודות הכספים בחשבון על מנת להוציא במרמה סך של 130,000 אירו.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ממן הורשע על פי הודאתו כאמור במסגרת הסדר טיעון, שלא כלל הסכמה עונשית. בגזר הדין קבע בית המשפט כי: "דעתי היא כי המדובר בעבירות חמורות בעלות פוטנציאל נזק עצום. הדברים אף מקבלים משנה תוקף כאשר המדובר במי שיצר בעצמו או באמצעות אחרים את התשתית ליצירת המצגים הכוזבים – כדוגמת הנאשם. זאת נוכח הפיתוי הגדול שבביצוע עבירות מעין אלה לאור הרווח הפוטנציאלי הגבוה לצדן, הקלות היחסית שבביצוען והקושי הממשי שבגילוין".

תמונת ארכיון

Back to top button