חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

יבוטל הפטור: "אופן מכירת הסיגריות בדיוטי פרי ישתנה"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, ציינה היום (שלישי) את יום "ישראל בריאה ללא עישון" והמשיכה להכין לקריאה ראשונה את הצעת היו"ר כבל וח"כ יהודה גליק לתקן את חוק הגבלת הפרסומות והשיווק של מוצרי טבק, על מנת לאסור פרסום ולהגביל את שיווק מוצרי הטבק. כיום קובע החוק הגבלות מסוימות על פרסום מוצרי טבק, וחברי הכנסת מציעים לאסור את הפרסום כליל ולהגביל את שיווקו. בנוסף לכך אישרה היום הוועדה למזג להצעת החוק גם את הצעתו של ח"כ איל בן ראובן, לחייב את חברות הטבק להוסיף לאזהרה המופיעה היום על חפיסות הסיגריות גם תמונה הממחישה את נזקי העישון, שגודלה חצי מגודל החפיסה.

בפתח הישיבה שב היו"ר כבל והבהיר כי בכוונתו להעביר את הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית עד סוף כנס הקיץ. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ביקש לפצל מהצעת החוק את הפרק העוסק בסיגריות האלקטרוניות, כדי לאשרו בהקדם, ורק לאחר מכן לעסוק בכל נושא איסור הפרסום והגבלת השיווק. הוא התייחס לסיגריית ג'ול ואמר: "אנחנו היום במצב שיש לקונה בחוק שמביאה לסכנה וחייבים לטפל בה כמה שיותר מהר. החוק מדבר על עישון מוצרי טבק וסיגריות אלקטרוניות לא בהכרח עונות להגדרה, מאחר ומדובר בחימום נוזל. היום יש מציאות שמדרדרת אותנו בעיקר בגלל חשיפה של בני נוער למוצרי אידוי וזה מצב שהוא לחלוטין לא רצוי". הוא הוסיף כי המשרד אף מבקש לאסור כליל שיווק של מוצר ניקוטין במינון של מעל 20 מ"ג.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ יהודה גליק התייחס לדברים והזכיר כי הכוונה היא לאשר את הצעת החוק באופן סופי בעוד כחודש וחצי, ולכן לא ברור הצורך בפיצולה. היו"ר כבל הוסיף כי הוא מתנגד לפיצול בין הנושאים ואמר כי הוא יחליש את הצעת החוק.

לאחר מכן החלו חברי הוועדה לדון בסעיפי ההצעה ואישרו לתקן את שם החוק כך שהוא ייקרא "איסור פרסומות והגבלת שיווק מוצרי טבק ועישון". האישור יאפשר להרחיב את תחולת החוק גם על מוצרי עישון, כמו הג'ול, וכן מחמיר בעניין הפרסום מהגבלה לאיסור. הסעיף אושר פה אחד, כאשר בעדו הצביעו היו"ר כבל, ח"כ גליק, ח"כ לאה פדידה, ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא, ח"כ עליזה לביא, ח"כ תמר זנדברג, ח"כ עיסאווי פריג' וח"כ איל בן ראובן. עוד אושרה ההגדרה המרחיבה את תחולת החוק מעבר למוצרי טבק, כך שתחול גם על מוצרי עישון אחרים.

כמו כן אישרה הוועדה הגדרה לפיה יבוטל הפטור החל היום על הדיוטי פרי ועל מכירה במטוסים ובאניות. סמנכ"ל המסחר ברשות שדות התעופה, יורם שפירא, ביקש להשאיר את החרגת הדיוטי פרי ואמר כי לא ייתכן שגורמים זרים, כמו חברות תעופה זרות, יקבלו יתרון על פני הנעשה בדיוטי פרי שהוא מפוקח. התנגדות דומה הביעה גם היועצת המשפטית של ג'יימס ריצ'דדסון, עו"ד הלנה ביילין. היו"ר כבל אמר בתגובה כי לא יאפשר החרגת הדיוטי פרי וגם לא מטוסים של חברות זרות. לדבריו, "אופן מכירת הסיגריות בדיוטי פרי ישתנה ויהיה כמו כל מקום אחר בארץ, דין הדיוטי פרי כדין החנות בפתח תקווה ודין מטוס לופטאנזה כדין מטוס אל על". לדברים הצטרפו גם חברי הכנסת בן ראובן, חאג' יחיא וח"כ לביא וגם הצעה הזו אושרה פה אחד.

דיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון

Back to top button