חדשות הארץמבזקים

"במלחמה הבאה נצטרך להיות ערוכים לטיפול בכוויות"

כ-2,700 נפגעי כוויות בשנה זקוקים לאשפוז בישראל. ברמב"ם, המקום היחיד בצפון הארץ לטיפול בכוויות גדולות, חנכו לאחרונה סטנדרט טיפול חדש בחדרי אשפוז פרטים ומסבירים כי למרות ההשקעה הגדולה, כשמדובר בתרחישי חירום מרובי נפגעים, יש עוד מה לעשות

המחלקה לכירורגיה פלסטית ברמב"ם, חנכה לאחרונה יחידת כוויות מחודשת, לאחר השקעה כספית גדולה בשיפוץ היחידה והפיכת חדרי האשפוז לנוחים ומרווחים יותר מבעבר. כעת מתבצע הטיפול במחלקה בארבעה חדרים פרטים ומאובזרים עבור כל מטופל. לטיפול בחדרים מבודדים ישנה משמעות גדולה מבחינה רפואית. הסביבה המבודדת נותנת בעיקר מענה לשמירה של החולים מזיהומים צולבים שהם סיבת המוות העיקרית מפגיעת כוויות גדולות. השיפוץ התאפשר הודות לתרומתה של גב' קרלה טאובר ז"ל, ידידת המחלקה מזה שנים, באמצעות קרן Eugen Jenoe Foundation, הממוקמת בנסיכות ליכטנשטיין ומנהלת את עיזבונה ותרומתה של קרן ליבי צרפת.

יחידת הכוויות ברמב"ם הינה אחת מחמשת היחידות לטיפול בכוויות גדולות בישראל והיחידה בצפון. באירוע שריפת הענק בכרמל בשנת 2010, היה זה צוות היחידה שהעניק טיפול לפצועי האסון וכן שירת במשך עשרות שנים פצועי מלחמה, קורבנות פיגועים באזור ונפגעי אירועי טראומה שונים: "בשגרה אנו קולטים מטופלים רבים מאירועי תאונות דרכים, תאונות ביתיות ועוד, ומסייעים להם בטווח רחב של פתרונות וטיפולים", מציין פרופ' יהודה אולמן, מנהל מחלקת כירורגיה פלסטית ברמב"ם, "בתקופות של מלחמה, יחידת הכוויות של רמב"ם נכנסת לכוננות גבוהה שכן יש צפי למספר גבוה יותר של נפגעים עם כוויות גדולות ורחבות. אם לשפוט על פי המלחמה האחרונה, בעתיד אנחנו לוקחים בחשבון מספרים גבוהים יותר כיוון שחלק מהתרחיש הזה מדבר לא רק על חיילים הלוחמים בשטח אלא גם על העורף שנמצא תחת אש והפך להיות, הלכה למעשה, חלק משדה הקרב. עלינו להיערך לתרחיש הזה בכל המובנים, אך לצערי המצב כיום רחוק מלהיות אידיאלי".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשנים האחרונות העניקה היחידה טיפול מסור גם לפצועים סורים המגיעים מאזור הקרבות שמעבר לגבול, לרבות פצוע קשה המטופל בימים אלו ברמב"ם אחרי אשפוז ממושך של שבעה חודשים. "הטיפול בכוויות קשות ועמוקות יכול להמשך זמן רב", מסביר פרופ' אולמן, "מדובר בפציעות מורכבות המהוות לעיתים טראומה גדולה למערכות הגוף, ומצריכות זמני החלמה והתאוששות ממושכים. עבור המטופלים הללו, תנאי אשפוז וטיפול יכולים להיות קריטיים להצלחת תהליך ההחלמה. הטיפול בכוויות הוא רב תחומי. מקומם של הפיזיותרפיסטים, המרפאות בעיסוק, הדיאטניות והעובדים הסוציאליים, כחלק מהצוות הטיפולי, הוא מהותי. ללא תיקנון מתאים של כל הצוות, היחידה לא תוכל לגדול ולתת מענה לצרכי הטיפול העכשווי בטראומה הקשה הזו".

כאמור, לאחרונה נחנכה היחידה המחודשת ברמב"ם, הפועלת מזה כ-30 שנה. בטכס חנוכת היחידה לקחו חלק נציגי הנהלת בית החולים ובכירי המחלקה, בראשם פרופ' אולמן וד"ר יצחק רמון, מ"מ מנהל יחידת הכוויות, כמו גם ישראל צבי מרכוס, מנהל העיזבון בקרן Eugen Jenoe Foundation. ורדה שוגר, לשעבר אחות אחראית במחלקה לכירורגיה פלסטיקה ברמב"ם ואחייניתה של גב' טאובר המנוחה, סיפרה על יחסיה המיוחדים של דודתה עם בית החולים החיפאי ואת החשיבות שייחסה לטיפול הניתן במחלקה. בין נושאי הדברים הייתה גם עירית דורון, תושבת קיבוץ אילון שבצפון, אשר נפצעה קשות ב-2008 כאשר פיצוץ בתחנת דלק בה שהתה גרם לכוויות ב-60% מגופה. עשר שנים לאחר שאושפזה וטופלה ברמב"ם, דורון עברה שיקום וחיה חיים מלאים.

יחידת הכוויות ברמב"ם מטפלת בנפגעי כוויות, מבוגרים וילדים, המאושפזים בארבע מחלקות שונות: טיפול נמרץ, כירורגיה, טיפול נמרץ ילדים וכירורגיה ילדים. הטיפולים במחלקה כוללים טיפול מוקדם בכוויות וביצוע ניתוחים משחזרים, ביניהם טיפולים בלייזרים וקרני אור לאחר הריפוי. בנוסף, המחלקה מפעילה מרפאה ייחודית לטיפול בחולי הכוויה, הן בתקופה הקרובה לשחרור מביה"ח, והן לשלב השחזורים. הטיפול ביחידה הינו רב תחומי ומערב שיטות וטכניקות מתקדמות, כמו שימוש בנוסחה ייחודית לטיפול בנוזלים, שימוש בחומרי החבישה המעודכנים ביותר ועוד.

עם הפנים קדימה, פרופ' אולמן מסביר איך הולך להיראות הטיפול בכוויות בעוד כמה שנים: "בעתיד אנו צופים הגדלה נוספת של היחידה שתהיה בסמיכות למחלקת הטיפול הנמרץ הכירורגי", הוא אומר, "התוכנית כוללת גם הקמת חדר ניתוח ייעודי לחולים אלה אשר זקוקים לניתוחים בתכיפות גבוהה להטרייה של פצעי הכווייה ולהשתלות עור מהמת ומעצמם".

צילום: פיוטר פליטר

Back to top button