חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

שכחו אתכם בבית? בקרוב תהיו זכאים לפיצוי!

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה של היו"ר, ח"כ איתן כבל, לסגור פרצה בחוק הגנת הצרכן ולחייב את החברות השונות לפצות צרכנים על איחור בהגעת טכנאי גם במקרים בהם מדובר על התקנה או הסרה של מוצר או שירות, הובלה של מוצרים שנרכשו, בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי, ביקור טכנאי או נותן שירות בתקופת אחריות בתשלום. ההצעה תיכנס לתוקף 60 יום לאחר פרסום החוק ברשומות, עם זאת נקבע כי על מנת לאפשר לנותני שירות בתחום הגז הביתי ולמובילים זמן היערכות ממושך יותר – ועליהם תחול ההצעה החל מ-1 בפברואר 2019.

היו"ר כבל אמר כי הגיע הזמן שהחברות יכבדו את הזמן של הצרכן ולא ישאירו אותו להמתין שעות בבית. לדבריו, "אמנם כל נושא איחור הטכנאים כבר טופל, אלא שישנן חברות שעשו הבה נתחכמה לו ופירשו את החוק באופן כזה שהוא לא חל על התקנה, הסרה או מתן שירות. מה שאנחנו מבקשים זה לשים סוף לכל ההתחכמויות האלה ולסגור את הפרצה – כך שיהיה ברור שמרגע שנחתם החוזה אז הצרכן הופך ללקוח עד לרגע ההסרה", אמר. הוא הוסיף כי העוסקים מתלוננים כל הזמן על הרגולציה, בעוד שפה לא מדובר ברגולציה אלה בדרישה בסיסית מהם לנהוג ביושרה מול הלקוחות ולהפסיק להחזיק את הצרכנים במעצר בית בהמתנה למוצר או השירות שהזמינו.

כיום חברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרים הטכנאי מאחר בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי של 300 עד 600 שקלים. אולם חברות רבות מסרבות לפצות צרכנים שהטכנאי שנשלח אליהם לביצוע התקנה או הסרה של שירות או מוצר איחר, בטענה שאותם צרכנים אינם לקוחות החברה ולכן החוק אינו חל עליהם. בעקבות זאת ביקש היו"ר כבל לתקן את הפרצה, ולקבוע במפורש כי אותו הסדר יחול גם במקרים הללו. כאמור, לפי ההצעה שאושרה היום הפיצוי יינתן גם במקרה של איחור בעת הובלה של מוצרים שנרכשו, איחור טכנאי המבצע בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי, איחור בעת ביקור טכנאי בתקופת אחריות בתשלום.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדיון היום, ואף בישיבות הקודמות, ביקשו נציגי עסקים רבים, בהם נציגי רשתות שיווק וחברות העוסקות בהובלת מוצרי צריכה, להחריג אותן מהחוק. היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, עו"ד שלומי לויה, ביקש היום, בין היתר, להחריג את המשלוחים של רשתות השיווק במקרים בהם אין צורך שהצרכן ימתין למשלוח בבית. בישיבות הקודמות הזהירו חלק מבעלי העסקים להובלת מוצרים כי עלות ההובלה תעלה בכ-30%. בדיון היום ביקש סמנכ"ל התפעול של חברת מיני ליין, דורון זינגר, זמן היערכות של שנה כדי למצוא טכנולוגיה לייעל את זמני ההספקה. נציגות חברות הגז הוסיפו וטענו כי ההצעה תוביל לסכנה בטיחותית לטכנאי וללקוח, במקרים בהם בדיקות יצטרכו להיעשות אחרי שעות החשיכה.

היו"ר כבל דחה את כל הטענות ואמר כי אם רשת שיווק מתאמת משלוח עם הצרכן ללא צורך בהמתנה בבית אז אין שום בעיה. הוא הוסיף ושאל מה כל כך מסובך בלעמוד בסיכום עם הצרכן. באשר לטענת המובילים ונציגי חברות הגז החליט היו"ר כבל כי הצעת החוק תחול עליהם רק בעוד למעלה מחצי שנה, ב-1 בפברואר 2019, ועד אז יוכלו המובילים להיערך וכן חברות הגז תוכלנה לפנות לשר הכלכלה על מנת לבדוק האם יש צורך לתקן את התקנות העוסקות בטיפול במערכות בטיחותיות. כאמור, הוועדה אישרה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית ובכל שאר המקרים שנדונו היא צפויה להיכנס לתוקף 60 יום לאחר פרסומה ברשומות.

אילוסטרציה (קרדיט:pixabay)

Back to top button