חדשות חוץמבזקיםצבא וביטחון

דיווח: טראמפ חתם על הסכם שלא לבקש מישראל להתפרק מנשק גרעיני

אתמול (שני) פרסם ה"ניו יורקר" כתבה תחת הכותרת: "איך טראמפ ושלושת נשיאי ארה"ב האחרים הגנו על הסוד השמור ביותר של ישראל: הנשק הגרעיני שלה". בכתבה צוין כי משלחת של בכירים ישראליים הגיעו ב-13 בפברואר 2017 לבית הלבן וביקשו לדון עם עמיתיהם האמריקנים החדשים כשהנושא בראש הרשימה היה מכתב סודי המבטיח לישראל התחייבות אמריקנית שלא לבקש ממנה להתפרק מנשקה הגרעיני ומנגד ישראל תמשיך לשמור על עמימות בנושא ולא תדון על כך בפומבי.

בין חברי המשלחת היה שגריר ישראל בארצות-הברית, רון דרמר, שפעל להשיג את המכתב חתום בידי הנשיא דונלד טראמפ. על פי הדיווחים, הממשל האמריקני השתוקק לרצות את ראש הממשלה, בנימין נתניהו כפי שהבטיח טראמפ שיעניק תמיכה לישראל חסרת תקדים, אך באותו הרגע העוזרים של טראמפ לא הבינו על מה הדחיפות ובנוסף לא ידעו דבר על קיומו של מכתב סודי זה. בכתבה אף צוין כי באותו הזמן היו לאמריקנים דאגות דחופות אחרות כמו התפטרותו של היועץ לביטחון לאומי מייקל פלין.

תגובת הבית הלבן היתה מובנת. רגע דומה היה גם שמונה שנים לפני כן כשהתבקש הנשיא לשעבר ברק אובמה לחתום על אותו מסמך. עצם קיומו של מסמך זה היה סודי ורק קומץ של בכירים אמריקנים ידעו על כך ודאגו לאותם מנהיגים ישראלים להתייחבות האמריקנית שלא ללחוץ על ישראל להתפרק מנשקה הגרעיני, על פי פרסומים זרים כל עוד היא ממשיכה להתמודד עם איומים קיומיים באזור. על פי אותו דיווח ב"ניו יורקר" עוזריו של טראמפ נכנסו לבית הלבן אך לא מצאו שום העתקים למכתבים הקודמים שהותירו הנשיאים האחרים שחתמו ריצ'רד ניקסון, ביל קלינטון, ג'ורג' בוש הבן וברק אובמה. המסמכים נשלחו לארכיון אבל לישראלים היו עותקים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד נמסר על פי אותו דיווח כי ישראל חצתה את סף הגרעין ערב מלחמת ששת הימים ב-1967. לפי אבנר כהן, היסטוריון לענייני גרעין במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים במונטריי ומחבר שני ספרים על תוכנית הגרעין הישראלית, המאמצים הישראליים לבנות פצצה באתר הגרעיני בדימונה גרמו למתיחות עם וושינגטון במשך כעשור אך בסתיו 1969 כשגולדה מאיר ראש ממשלת ישראל נפגשה עם ריצ'רד ניקסון בבית הלבן והנשק הגרעיני שהחזיקה ישראל היתה עובדה מוגמרת, הגיעו השניים להבנה בעל פה כי הישראלים לא יכריזו בפומבי, לא יאיימו ולא ישתמשו בנשק הגרעיני ובתמורה לכך ארצות הברית לא ילחצו על ישראל לחתום על האמנה הבינלאומית בנושא הפצת הנשק הגרעיני (N.P.T).

כל הממשלות הישראליות שמרו לאורך כל השנים על הסדר זה שזכה להיקרא "מדיניות העמימות" של ישראל.

ארכיון – הכור בדימונה (צילום: EPA)

Back to top button