בריאותמבזקים

ניתוח בקע פשוט הסתבך והותיר את המטופל נכה לכל חייו

ניתוח בקע פשוט ושגרתי הוביל לסיבוכים מסכני חיים ולחמישה ניתוחים נוספים, כך נטען בתביעת מיליונים שהוגשה באמצעות עו"ד אנה אונגר ממשרד עורכי הדין אונגר-שויגמן לבית המשפט המחוזי בתל אביב. ק' סוכן ביטוח בן 51 מתל אביב הגיע לבירור במוקד רפואי עקב כאבי בטן, ואובחן כסובל מבקע טבורי ('קילה').

לדברי עו"ד אונגר, הליך ניתוחי פשוט, שכמוהו נעשים אלפים בכל שנה בישראל – הפך לסאגה כאובה של ניתוחים חוזרים, רק מפני שבניגוד לפרקטיקה הרפואית הנהוגה, עשו הרופאים שימוש ברשת רפואית בטנית, שחל איסור חמור להשתמש בה בניתוחי בקע. הרשת שצד אחד שלה דביק – גרמה במהרה לסיבוכים קשים במצבו של המטופל.

עו"ד אנה אונגר

כבר כעבור ימים אחדים מהניתוח, שב המטופל לבית החולים, כשהוא סובל מכאבי בטן עזים. הוא אובחן כסובל מחסימת מעיים באזור ניתוח הבקע. על פי התביעה, בשלב זה נאלצו הרופאים לבצע ניתוח נוסף, שבמהלכו נגרמה פגיעה נוספת לדופן המעי של המטופל. בעקבות הניתוח המורכב התדרדר מצבו של התובע. הוא סבל מדלקת, חום ודופק מואץ, ובעקבות הממצאים נאלץ לעבור ניתוח שלישי במספר, ממנו הועבר למחלקה לטיפול נמרץ.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

אך בכך לא תמה הסאגה. שישה ימים לאחר מכן, הובהל ק' לניתוח רביעי, לצורך סגירת דופן הבטן שנותרה פתוחה בניתוח הקודם. מסע התלאות של ק' לא הסתיים כאן, והוא אושפז בינואר 2015 בביה"ח שיבא עקב חסימת מעיים. בעקבות הופעה חוזרת ונשנית של הבקעים בבטנו, עבר ק' שני ניתוחים נוספים, ושישה בסך הכל.

לדברי הרופאים שערכו את הניתוח השישי – בבטנו של ק' התפתח בקע ענק, והוא סובל מסיבוכים בריאותיים חמורים נוספים. פרופ' איתן שילוני, מנתח מומחה לכירורגיה כללית, שחוות דעתו צורפה לתביעה, קבע, כי מקורם של הסיבוכים הקשים שנגרמו לק' נובעים מפרישת הרשת השגויה בבטנו בניתוח הראשון. לדבריו, השימוש ברשת זו בטיפול בבקע קטן ממנו סבל ק' הינו מיותר, ומעבר לכך, הרשת, שצד אחד שלה דביק, הונחה בצורה לקויה, ובכך גרמה לסיבוכים הרבים.

עו"ד אונגר טוענת, שבנוסף ל-6 הניתוחים שעבר ק' עד כה, הוא עלול להזדקק לניתוחים נוספים. לדבריה, בעקבות ההתדרדרות במצבו הרפואי, איבד ק' את מעגל לקוחותיו כסוכן ביטוח ונגרם לו נזק כספי רב. עו"ד אונגר הגישה תביעת פיצויים במיליוני שקלים, בשמו של ק', נגד ביה"ח איכילוב. התביעה נדונה בביהמ"ש המחוזי בתל-אביב.

על פי פרופ' איתן שילוני, מומחה לכירורגיה כללית, שחוות דעתו צורפה לתביעה, הסיבוכים הקשים מהם סובל ק' נובעים מפריסת רשת שגויה בבטנו בניתוח הראשון – כאשר סבל מבקע מצומצם בלבד. לדבריו של פרופ' שילוני, בקעים קטנים בטבור יש לסגור ללא הכנסת רשת, וזאת תוך שימוש במספר תפרים פשוטים בלבד. לדבריו הכנסת גוף זר שלא לצורך לבטן, עלולה להיות כרוכה בסיבוכים כמו זיהום והידבקויות כפי שהתרחש במקרהו של ק'.

אילוסטרציה (קרדיט: pixabay)

מעבר לכך קובע פרופ' שילוני, כי הרשת הרפואית שנפרסה בבטנו של ק' נועדה בכלל לתיקון בקעים במפשעה ולא בטבור, וכי היא איננה מצופה בחומר המונע הידבקויות. לדברי פרופ' שילוני, ניתן להשתמש ברשת זו לניתוחי בקע טבורי רק בתנאי שמקפידים למנוע מגע בינה לבין המעי הדק ע"י יצירת שכבת רקמה מפרידה. מכיוון שבמקרה של ק' לא נמנע המגע, הדבר הוביל לחסימת מעיים, מעבר של חומרים בין הרשת והמעיים ולסיבוכים קשים נוספים.
"המנתחים פעלו שלא בהתאם להוראות ובניגוד מוחלט לפרקטיקה הרפואית"

לדברי פרופ' שילוני, ההוראה למנוע מגע בין הרשת הדביקה למעיים מופיעה אף בהוראות היצרן של הרשת, והמנתחים של ק' מביה"ח איכילוב שלא פעלו בהתאם להוראות, פעלו בניגוד מוחלט לפרקטיקה הרפואית המוכרת, ולכאורה, גרמו בכך לסיבוכים קשים ומיותרים.
פרופ' שילוני קובע עוד בחוות דעתו, כי הפגיעה שנגרמה לק' בניתוח השני בדופן המעי כתוצאה מהניסיון להפריד הידבקויות, גרמה לזיהום קשה ומסכן חיים. הנזק לדברי פרופ' שילוני היה כה רב, עד ש-3 שנים לאחר הניתוח באיכילוב עדיין נמצאו אצל התובע זיהומים בחלל הבטן.

פרופ׳ שמואל טיאנו, פסיכיאטר מומחה, שבדק את ק' קבע כי הוא סובל מאז המקרה מהפרעות בשינה, אפתיה, הסתגרות, ירידה בדימוי העצמי ועוד.

תביעת הפיצויים במיליוני שקלים בשמו ק', נגד ביה"ח איכילוב – אשר הוגשה ע"י עו"ד אונגר – נדונה בימים אלה בפני ביהמ"ש המחוזי בתל אביב.

תגובה אחת

Back to top button