חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

הרלב"ד: 8% מההרוגים בכבישים ב-5 השנים האחרונות נהרגו בשוליים

ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, בראשות ח"כ יעקב אשר, התכנסה היום (שני) לדיון בהיפגעות נהגים בתאונות דרכים בשולי הדרך בדרכים בין עירוניות ולהמשך המעקב אחרי ההתקדמות במעבר לשימוש בטכוגרף דיגיטלי. היו"ר אשר פתח את הישיבה וציין כי מדובר בדיון ה-18 של ועדת המשנה, המקיימת מעקב שוטף אחר הטיפול בקטל בדרכים אותו מוביל יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל. ח"כ אשר הוסיף כי מאז תחילת השנה נהרגו בדרכים 147 בני אדם, לעומת 180 הרוגים בתקופה המקבילה אשתקד, ואמר: "נמשיך לעשות הכל שהמגמה הזו תימשך".

מנהלת חטיבת המידע והמחקר ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שרית עמרם כץ, הציגה את נתוני הפגיעה בשול הדרך בכבישים בין עירוניים, ואמרה כי מאז 2013 ועד 2017 נהרגו בשוליים 86 בני אדם, שהם 8% מסך ההרוגים בדרכים בין עירוניות. היא הוסיפה כי קיים קשר בין רוחב השולים לבין התרחשות תאונה, אך אמרה כי גם שוליים רחבים מאוד הם בעייתיים, מאחר והדבר מזמין רכבים לעצור כשהמטרה היא לצמצם עצירות בשול. ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה במשטרה, סגן ניצב משה כהן, ציין כי בשנת 2018 חל זינוק במספר הדוחות שנרשמו בכל הנוגע לנסיעה או עצירה בשוליים – מ-3,750 דוחות בכל 2017 ל-5,794 דוחות ב-2018.

מנכ"ל ארגון המתנדבים "ידידים", ישראל אלמסי, סיפר כי הארגון מונה כ-8,500 מתנדבים המסייעים לנהגים שנתקעו בדרכים ומטפלים ביותר מ-10,000 אירועים בחודש. לדבריו, למעלה מ-30% מהאירועים מתרחשים בכבישים בין עירוניים ובכל אירוע המוקדנים מונחים לדווח למשטרה ולבקש אבטחה של ניידת תנועה. "לפעמים המתנדב מחכה שעתיים לניידת בכבישים מסוכנים. לפני חצי שנה אישה נתקעה בלילה במחלף דניאל, המוקדן שלנו התקשר למשטרה שלא רצתה להגיע, ותוך כדי השיחה איתה התרחשה תאונת דרכים", סיפר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בעקבות זאת ביקש היו"ר אשר ליזום שיתוף פעולה בין המשטרה לארגון ידידים, וארגונים דומים, באופן מסודר. הוא אף דרש מהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבחון, יחד עם המשטרה, משרד התחבורה וארגונים נוספים, לראות איך לקדם שיתופי פעולה כאלה שלדבריו יכולים להיות מכפיל ומשלש כוח למשטרה.

יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי המכנה המשותף של 86 ההרוגים הוא היעדר חניונים מסודרים. רפרנט תחבורה באגף התקציבים באוצר, אלי מורגנשטרן, אמר כי היעדר החניונים לא נובע מבעיה תקציבית אלא תכנונית. היו"ר אשר אמר בתגובה כי יקיים בעניין הזה דיון נפרד, לבחון כיצד אפשר לתכנן חניונים בדרכים בתוכנית המתאר הארצית. בן הרוש הוסיף כי הבעיה הנוספת היא שהשוליים בישראל לא עומדים בתקנים ובעוד שמשרד התחבורה הבטיח תכנון שוליים ברוחב 3 מטרים, ברוב הכבישים השוליים צריף אף יותר מרוחב של משאית וכל עצירה, גם במקרה חירום, מסכנת חיים. היו"ר אשר הטיל על הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים לבדוק גם את הנושא הזה.

בנוסף לכך ביקש היו"ר אשר לקבל דיווח על ההתקדמות בהליכים למעבר לשימוש בטכוגרף דיגיטלי ומתח ביקורת על היעדרות נציגי משרד המשפטים מהדיון. סמנכ"ל בכיר מינהל תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, עדכן את הוועדה כי כדי לאפשר את השימוש בטכוגרף הדיגיטלי ישראל צריכה להצטרף לאמנה בינלאומית בעניין, אך עוד לפני כן עליה להתאים את התקנות לחקיקה האירופאיות. הוא הוסיף כי משרד התחבורה העביר את התקנות לאישור משרד המשפטים וממתין לאישורם. לדבריו, לאחר מכן אפשר יהיה להגישם לדיון ואישור בוועדת הכלכלה.

זירת תאונה – צילום: תיעוד מבצעי מד"א

Back to top button