התיעוד שהלך לאיבוד במרפדיה באילת…
במרפדיה נמצא צ'ק על סך 1,000 ₪ מלקוח, ללא שום תיעוד בספרי העסק. בעלת המרפדיה אמרה למבקרי מס הכנסה: "אני צריכה לחפש ואז אביא למשרד, כי עכשיו אני בלחץ" מבדיקת חשבון בנק של עוסק בהשכרת וילות נופש באילת נמצא כי זיכויים בחשבונו בחודשים מאי ויוני (עד למועד הביקורת) בסך של 8,391 ש"ח לא נרשמו בשום תיעוד בספרי העסק.
המקרים הללו ונוספים ארעו בעת מבצע ביקורת של מס הכנסה בבתי עסק בעיר אילת ואשר כלל 239 ביקורות, מהן עלה כי בקרב 9% מבין העסקים שנבדקו, לא נרשמו הכנסות כדין. למבצע, שנוהל בראשות פקיד שומה אילת, נבחרו בתי עסק בענפי המסחר התעשייה ומתן השירותים.
בעסק למכירת טלפונים ניידים וציוד היקפי נמצא כי מיום פתיחת העסק , בחודש אפריל השנה, עד ליום 27/5/2018 נמכרו טלפונים ניידים ואביזרים ללא רישום בשום תיעוד של העסק בסך כולל של 75,000 ₪. הבעל החנות טען כי הוא התכוון לדווח על כך לרואה החשבון שמטפל בפתיחת התיק שלו כדי שיטפל גם בזה. לעומתו, בעסק למתן שירותי ניקיון נערכה ביקורת בה נבדק מידע לגבי המחאות שנוכו בצ'יינג'. מבדיקת הספרים עולה כי המחאות שנוכו בצ'יינג' לא נרשמו בשום תיעוד בעסק בסך כולל של 6,100 ₪. בעלת חברת הניקיון "המבולבל" טען: "אני מבולבל, ולהבא ארשום הכול, זה נובע מלחץ".
• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
שיפוצניק שנמצא משפץ בוילה בעיר טען כי לא קיבל תמורה עבור עבודתו. מבירור נוסף שנערך מול בעל הנכס נמצא כי שולמו גם שולמו סך של 15,000 ₪ במזומן על חשבון העבודה. תגובת השיפוצניק הכנה היתה: "קיבלתי כסף, אני לא יודע מה להגיד לך". בבדיקת חשבון הבנק של עסק לשירותי אריזה, נמצאו 3,000 ₪ שניתנו בעבור שירות, אך ההכנסה לא תועדה בספרי העסק. לדברי בעלת העסק: "שכחתי לרשום חשבונית או קבלה, עכשיו אני מוציאה".
במהלך המבצע באילת נערכו מספר ביקורות גם במוניות. בתצפית שנערכה ותשאול הנוסעים עלה כי היה פער בין התשלום בפועל לבין הסכום שנרשם במונה. לטענת נהגת המונית ההפרש הינו הנחה שנתנה לנוסעים אחרי שירדו מהרכב: "ככה מקובל בתחנה בה אני עובדת- לתת הנחות בנסיעות, וכנראה מתוך הרגל לחצתי 0 (הנחה) במונה". מתצפית נוספת שנערכה נמצא כי נסיעה מסוימת לא נרשמה כלל. נהג המונית אמר למבקרים: "הצעירים האלה שיגעו אותי ולא הספקתי לרשום, הם לא אוהבים נסיעה עם מונה…". בביקורת נוספת נהג נמצא עורך הנחה בגובה 20% מהנסיעה שתוצפתה, בעוד שהלקוח שילם סכום מלא. הנהג טען: "כנראה שהחזרתי ללקוח עודף לא נכון".
פעילות ביקורת זו, נערכה כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור. זאת, במסגרת המדיניות של הגברת פעילות האכיפה לשיפור ושימור יכולת ההרתעה, הרחבת המודיעין, בין היתר על ידי עריכת מבצעי שטח, שמטרתם להביא לדיווחי אמת ולגביית מס אמת ובכך להגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.