חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

ליברמן: "אף אחד לא נרתע לא מהסלמה ולא מעימות רחב"

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, אמר לפני זמן קצר (שני) בישיבת סיעת ישראל ביתנו כי "אתמול היו ארבע שנים ל"צוק איתן" ואני רוצה להבהיר קודם כל לראשי חמאס ברצועת עזה, אף אחד לא נרתע לא מהסלמה ולא מעימות רחב, אנחנו לא מחפשים לא עימותים ולא הרפתקאות צבאיות אבל בדרך בה חמאס מתנהל הוא פשוט מתדרדר ועלול לשלם את כל המחיר, מחיר הרבה יותר כבד מאשר ב"צוק איתן". המציאות הזו ששורפים לנו יום-יום חורש טבעי ושדות, ועד עכשיו נשרפו כ-28,000 דונמים שזה פחות או יותר שטחה של עיריית נתניה או עיריית רחובות, אנחנו לא מתכוונים לספוג את זה ולא מתכוונים להמשיך בצורה כזאת. לכן אני מציע להם קודם כל להתעשת ולהפסיק עם כל הפרובוקציות על הגדר ועם השריפות."

ליברמן הבהיר, "אנחנו כבר ביומיים הקרובים נתחיל להכביד על כל המעברים, זה לא יוכל להימשך, כמו שאמרתי הנחיתי את צה"ל ומתפ"ש לנקוט כמה צעדים, הם יתחילו להרגיש שזה לא יעבוד בצורה חד-צדדית מן הסוג הזה. גם לגבי כל הפרשנויות וראיתי הרבה פרשנים מדברים על "עזה תחילה", על כל הצעדים ההומניטאריים, אז קודם כל אנחנו באמת הכנו פה חבילה הומניטארית מכובדת, עם יכולת להקל בצורה דרמטית על תושבי עזה. אבל מבחינתי לא קיים דבר כזה "עזה תחילה", תחילה זה שבויים ונעדרים שלנו, כמו שאנחנו מוכנים לנקוט בצעדים הומניטאריים, זה אך ורק בתנאי שיהיו גם צעדים הומניטאריים מצידם, קרי הסדרת נושא שבויים ונעדרים ואם מישהו חושב שיוכל לקבל שם הקלות מרחיקות לכת בלי לפתור את סוגיית שבויים ונעדרים, זה לא יקרה. עמדתי פה מאוד ברורה ואני אתנגד לכל התפיסה ולכל הגישה שאפשר באופן חד-צדדי לקבל הקלות בלי לפתור את סוגיית שבויים ונעדרים."

בהמשך דבריו התייחס ליברמן לחוק הגיוס ואמר "גם כאן עמדתנו היא מאוד מאוד ברורה, אנחנו לא מוכנים לשום תזוזה, לשום שינוי, לא מילה, לא אות, לא פסיק ולא נקודה בנושא חוק הגיוס. זה החוק הכי מאוזן, ממלכתי, הכי טוב שאפשר להביא. חוק של מערכת הביטחון, לא חוק של אביגדור ליברמן או של מישהו אחר. לכן אנחנו נעמוד על כך שאת החוק הזה יביאו לאישור כפי שהוא בניסוחו המקורי. אני חושב שבאמת אם אפשר וחייבים להוסיף, זה להיטיב עם אותם אנשים שמילאו את חובתם ושרתו שירות מלא בצה"ל ואני מתכוון לשני דברים: אחד זה תואר ראשון חינם לכל החיילים ששרתו שירות מלא, הסוגיה השנייה, ואנחנו גם נעמוד על זה שזה יהיה חלק מאותה חקיקה- פיקדון שחייבים לשחרר לכל מטרה בכל רגע נתון. קרי כל חייל שמשתחרר יוכל לפרוע את הפיקדון לכל מטרה ובכל רגע נתון. אלו שתי התוספות, חייבים להסביר שאת אלו שכן שרתו המדינה מציינת, מודה על כך וגם עושה צעדים מעשיים."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

שר הביטחון ליברמן התייחס בנוסף גם לרעידות האדמה שפקדו בימים האחרונים את צפון המדינה ואמר כי "גם פה להערכתי אנחנו קצת שכחנו את ההיסטוריה. ביוני 2017 נערך בין ה-11-14.06.17 תרגיל רעידות אדמה הכי גדול שאי פעם נעשה במדינת ישראל, וזה היה בהובלת וביוזמת משרד הביטחון ושר הביטחון, למרות שהבקשות היו אחרות. גם הפקת הלקחים נעשתה במשך חצי שנה ובינואר 2018 פרסמנו מסקנות מאותו תרגיל ארצי של רעידת אדמה, שפורסמו בתקשורת גלויה, 39 עמודים. בעקבות זה פיקוד העורף גיבש תכנית חומש רב-שנתית להתמודדות ומוכנות של העורף הישראלי, גם למצב חירום ביטחוני וגם לנושא רעידות אדמה. אחרי שגיבשנו את התכנית הרב-שנתית היא הועברה לאישור הקבינט. הקבינט היה אמור להתקיים לפני כשבועיים ובוטל ברגע האחרון. אנחנו עדיין מחכים לאותה ישיבת קבינט שתאשר תכנית להתמודדות עם רעידות אדמה ושיפור מוכנות העורף. הכדור נמצא במגרש של המועצה לביטחון לאומי שאחראית על כינוס הקבינט המדיני-ביטחוני ואני מאוד מקווה שאנחנו אכן נקיים דיון ונקבל החלטה בהקדם האפשרי."

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס בישיבה לנושאים נוספים ולאתגרים שעומדים בפני מדינת ישראל וענה על מספר שאלות.

לגבי איראן אמר שר הביטחון, "לא נאפשר את התבססות איראן בסוריה ולא נאפשר להפוך את אדמת סוריה למוצב קדמי כנגד מדינת ישראל. שום דבר לא השתנה ושום דבר לא חדש. גם לגבי הלחימה בדרום סוריה. אנחנו מבחינתנו נקדש את הסכם ההפרדה מ-74' וגם שם נקפיד על קוצו של יוד וכל הפרה תענה בתגובה חריפה של מדינת ישראל. לגבי 'קואליציה כמעט מושלמת', אני גם שואל למה כמעט ואני לא רואה שום סיבה לסיים את תוחלת החיים של הקואליציה הטובה הזאת לפני המועד המקורי ואני מקווה שהבחירות תהיינה במועדן."

שאלת את רה"מ על מועד הבחירות?

"אני לא דיברתי עם רה"מ על זאת אבל אני מסכים איתו על כך שמדובר בקואליציה טובה, קואליציה מתפקדת ולא רואה שום סיבה להקדמת הבחירות."

הסיבה שאולי אתה לא מבין מה יכולה להיות הסיבה להקדמת הבחירות. אז אולי נדבר שוב על נושא חוק הגיוס. אתה כן מדבר על כמה שינויים בחוק שיכולים להטיב עם חיילים משוחררים. יש איזושהי נקודה שבה גם אתה יכול להתגמש לכיוונם של החרדים על מנת לאפשר להם להעביר את החוק הזה ולא ללכת לבחירות כאשר החוק הזה פתוח? זה לא יכול להועיל לקואליציה הכמעט טובה הזאת או הטובה מאוד הזאת שרוצה כמעט להגיע למועד הבחירות?

"קודם כל הנושא של החקיקה הוא סגור מבחינתי. אמרתי, אנחנו העברנו את זה למערכת הביטחון על מנת שהיא תביא את החוק הטוב ביותר, הממלכתי ביותר והמאוזן ביותר ולא הייתי רוצה שפוליטיקאים יתחילו לבחוש בחקיקה הזאת. יחד עם זאת, אני חושב שיש כן להטיב עם החיילים המשוחררים ואין שום סיבה שאנחנו לא נשלים את המלאכה הזאת וצריך לאותת לכל החיילים מכל הגוונים; יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, חילונים, דתיים וחרדים. כל אחד שסיים את השירות הצבאי הוא חייב לפחות את המינימום הזה לקבל מהמדינה. השכלה גבוהה חינם, תואר ראשון חינם ואותו פיקדון שזה הכסף של החיילים, אין טעם להחזיק אותו שנים ולגלגל את הכסף הזה אלא לשחרר את הכסף הזה מיד. כל חייל במועד שירצה, לכל מטרה שירצה, יוכל להשתמש באופן חופשי באותו פיקדון נקודה."

מה לגבי התגמשות בכל זאת על מנת לשמר את הקואליציה הכל כך טובה?

"לא צריך לדבר על התגמשות, צריך לקבל את החוק כפי שהוא. אמרתי, זה חוק של מערכת הביטחון וצריך לכבד את זה ואין פה מקום לבחישה של הפוליטיקאים."

מר ליברמן, ההערכה כרגע בקואליציה היא שחוק הגיוס לא יגיע להצבעה בכנס הזה של הקיץ. האם תסכים לכך שהממשלה תבקש מבג"ץ ארכה של תשעה חודשים כדי להשלים את החקיקה במושב החורף?

"אני לא רואה שום סיבה לא להסכים אם תבוא בקשה כזאת לנסות ולשכנע חברנו ממפלגות חרדיות אכן להצטרף ולתמוך בחוק הזה כמו שהוא ולכן אנחנו אכן נסכים לבקשת דחייה עם רה"מ."

זה מה שאתה מבין שקורה? זאת אומרת שההערכה היא שהחוק לא יגיע להצבעה במושב הזה?

"אני חושב שבשבועיים שנותרו, כלומר יש לנו שישה ימי עבודה כולל היום, סביר להניח שיש קושי טבעי להשלים את כל החקיקה. לכן גם אני מבין שלא יהיה מנוס אלא לבקש דחייה בבג"ץ."

רה"מ כן מבקש להשלים עד סוף המושב את חוק הלאום. אתם תתמכו בנוסח הקיים ביום שני הבא?

"תראה, יש לנו נציג בוועדה. אם הוא יגיד לי שזה מקובל עליו אז אנחנו בלי התלהבות, נגדיר את זה ככה, אנחנו חלק מקואליציה וצריך מידי פעם גם להתחשב בדעתם של אחרים. אנחנו נתמוך בחוק הזה כמו שאמרתי בלי התלהבות, אני לא שמעתי שיש נוסח מוסכם על כולם. ברגע שנציג שלנו בוועדה יגיד שיש נוסח שמקובל על כולם- נתמוך כמובן."

שר הביטחון, אתה מציג ואומר כל הזמן שלא תסכימו אפילו לא לפסיק ואפילו לא לשינוי של מילה או אות בחוק הגיוס, אבל הוועדה שדנה בימים האלה בחוק כבר עשתה בו שינויים. הנציגים שלכם יושבים בוועדה אז אתה יכול אולי להצהיר אם נעשו בה שינויים בחוק שאתם תתנגדו לזה במליאה?

"לי לא ידוע על שום שינוי. אנחנו בטח לא נתמוך ונתנגד לכל שינוי, ואני חושב שגם זאת עמדתם של רוב המרכיבים בקואליציה."

Back to top button