חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

בוועדת כלכלה דנו בתכנית "לגור בכבוד" לשיקום הדיור הציבורי

יום הדיור צוין היום (שלישי) בכנסת זו השנה החמישית, ביוזמתם של ראשי השדולה לדיור ח"כ דב חנין, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס ובשיתוף הפורום לדיור ציבורי. בוועדת כלכלה דנו בתכנית "לגור בכבוד" שמקדם משרד השיכון לשיקום הדיור הציבורי. בדיון התפתחה מהומה סביב הדרישה מהממשלה לאשר את תכנית שר השיכון.

ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה, שניהל את הדיון אמר כי "בסוף שנות השישים המדינה הייתה ענייה אבל בנתה דירות דיור ציבורי בהיקפים משמעותיים. היום שהמדינה הרבה יותר עשירה היא לא בונה. השוק הפרטי לא יכול לייצר פתרונות דיור למי שאין כסף מה שמשאיר אנשים עניים בלי פתרונות דיור. הנשים הנפלאות שנאבקות על דיור ציבורי נאבקות על הזכות הבסיסית לקורת גג אבל למעשה מאבקן יסייע לפתרון משבר הדיור. אני מברך על התכנית של שר השיכון שצועדת בכיוון הנכון וקורא ליישומה".

ח"כ אורלי לוי אבקסיס, יו"ר השדולה לדיור ציינה כי "הסיפורים האישיים של הנשים האמיצות שנושאות על גבן את המאבק לדיור ציבורי הם מזעזעים – ככל שאישה מוחלשת יותר היא בסכנה גדולה יותר להטרדות מיניות. מכל אישה שנחשפה יש 10 נשים שלא נחשפו. הסיפור הזה הוא סיפור של כשל חברתי. אבל היום המאבק הארוך והקשה הזה נושא פרי. בתמיכה של שר השיכון יואב גלנט, יש תכנית אופרטיבית של בניית 7200 דירות בשנה. זה הישג חשוב וצריך להמשיך להיאבק עד שיתורגם לדירות בשטח".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
קרדיט: לשכת דב חנין / פורום הדיור הציבורי

שר השיכון יואב גלנט אמר בדיון: "הבאנו תכנית שתביא לבניית 7200 דירות לדיור הציבורי בשנה, 70,000 דירות בעשור. אנחנו נכנס למו"מ על מנת להביא אותה להחלטה קונקרטית. שר האוצר התחייב היום בקבינט הדיור כי יתמוך בתכנית כשתובא לישיבת הממשלה בסוף החודש"

תגובת פורום הדיור הציבורי, שהוביל את יום הדיור הציבורי יחד עם שדולת הדיור: "זו בשורה של ממש ששר האוצר הכריז היום לראשונה בכנסת שבכוונתו לתמוך בתכנית ״לגור בכבוד״ לטובת הדיור הציבורי שמוביל שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט. אנו מברכים ומקווים שהמתווה יצא מן הכוח אל הפועל, יוביל לתיקון מחדל הדיור הציבורי ויעניק סוף סוף קורת גג לכמליון אזרחים מחוסרי דיור במדינת ישראל. מדובר בתוכנית שתוסיף מדי שנה כ- 7200 דירות למלאי הדיור הציבורי בעשור הקרוב, תאפשר אכלוס של אלפי משפחות שממתינות ותשפר את תנאי המחייה של הדיירים בדיור ציבורי. אנו קוראים לממשלה להירתם ולאשר את המתווה מיד עם הגעתה לשולחן הממשלה בעוד כשבועיים".

קרדיט: לשכת דב חנין / פורום הדיור הציבורי

ריקי כהן בנלולו, פעילה במאבק הדיור הציבורי: אנחנו רגילים שיש וועדות ותכניות חשובות נשארות במגירה. גם אם יש לנו ביקורות על התכנית של שר השיכון, סוף סוף יש תכנית שממנה אפשר לתקן ולהוסיף. עכשיו המאבק לא נגמר הוא רק מתחיל. צריך להילחם כדי שהדברים יתורגמו לדירות שאנשים יגורו בהם."

עו"ד אביטל בגין, נציגת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים שהוציא דו"ח בנושא הדיור הציבורי קראה בדיון לעיגון בחקיקה של הזכות לדיור ולקורת גג כזכות יסוד.

יוסי הירש, לשעבר משרד מבקר המדינה "היום אדם שכבר נמצא זכאי לדיור ציבורי צריך לחכות שמישהו ימות כדי שדירה תתפנה. ככה לא מתנהלים".

ח"כ עבד אלחכים חאג' יחיא: "מאז קום המדינה לא נבנתה דירת דיור ציבורי אחת ביישובים ערביים. דיור ציבורי בא לעזור לאנשים עניים, ודווקא לאזרחים הערביים שנמצאים בעוני לא בונים שום דירות. צריך שינוי בקריטריונים, שינוי בגישה, יש אדמות מדינה שייבנו שם דיור ציבורי".

קרדיט: לשכת דב חנין / פורום הדיור הציבורי

עו"ד ספיר סלוצקר עמראן, האגודה לזכויות האזרח: "צריך להתחיל לטפל בבעיות שקיימות כיום בלי לחכות לאישור התכנית של משרד השיכון. לא יתכן שנמשיך לתת אמון בעמידר לאחר כל מה שנחשף ולאפשר להם לגייס אגח גם בתכנית החדשה. כמו כן, לא יכול להיות מצב שרק כשפניות מגיעות עד למנכ"ל משרד השיכון העניינים מטופלים. המצב מצריך טיפול שורש."

חגית סיגאווי פעילה במאבק לדיור הציבורי אמרה כי "תכנית שר השיכון היא יפה אבל בינתיים היא רק דף במגירה. עד שהיא לא תיושם ותתורגם לפתרונות אמיתיים בשטח אנחנו לא נפסיק את המאבק שלנו".

כמו כן התקיימו במהלך היום דיונים בועדות לביקורת המדינה, שקיפות, והוועדה למעמד האישה. בוועדת השקיפות דנו על העדר מידע בדבר מכירת דירות הדיור הציבורי, על בעיות ביישום חוק השקיפות בדיור הציבורי ועל העדר עדכון דיירי דיור ציבורי בתהליכי התחדשות עירונית. הוועדה לביקורת המדינה דנה בדוח המבקר בעניין הליקויים בהתנהלות חברות עמידר. בוועדה למעמד האישה דנו בקריטריונים הקשיחים לזכאות לדיור ציבורי ובמקרי ההטרדות המיניות הקשים של נשים על ידי עובדים בחברת עמידר.

תערוכה שהוצגה ביום הדיור וקידמה את פני הבאים הביאה את סיפוריהן של נשות הדיור הציבורי שהיו קורבן להטרדות מיניות ותקיפה ע"י גברים בעמדות כוח.

קרדיט: לשכת דב חנין / פורום הדיור הציבורי
קרדיט: לשכת דב חנין / פורום הדיור הציבורי

Back to top button