חדשות הארץמבזקיםצבא וביטחון

עיריית חיפה נערכת לרעידות אדמה, הותקנו כ-120 מערכות התראה

על רקע גל רעידות האדמה אשר פקדו בימים האחרונים את צפון מדינת ישראל, ואשר הורגשו גם בחיפה, הנחה ראש עיריית חיפה, יונה יהב, לרענן את נוהלי הביטחון העירוניים וכן את נוהלי התגובה בעת רעידת אדמה, על מנת להיערך לתרחישי רעידות אדמה אפשריים בחיפה.

במסגרת היערכות העירייה למצבי חירום שונים חולקה העיר ל-6 אזורים (חבלים), אשר נגזרה מתרחיש בו עלול להיחסם המעבר לשכונות העיר השונות ולהיווצר פער אפשרי במענה. חלוקה זו מאפשרת לכל אחד מהחבלים יכולת ניהול עצמאית באירועי חירום ע"י צוותים מקצועיים של עירית חיפה בסיוע המשטרה וכוחות החילוץ של פקע"ר.

ששת החבלים ינוהלו מהמרכז לניהול משברים [מנ"מ] אותו הקימה העירייה לניהול מצבי חירום. המרכז כולל מערכות הפעלה, שליטה ובקרה מהמתקדמות בישראל המסייעות בגיבוש תמונת מצב עדכנית בכל נקודת זמן, תוך ביצוע אינטגרציה של נתונים בזמן אמת. המרכז מתוכנן לתת מענה לתרחישי מלחמה ואסונות טבע, המאיימים על העיר ולהבטיח את יכולת העירייה להמשיך ולספק שירותים גם בתנאי משבר, תוך שמירה על הרציפות התפקודית של העיר.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עיריית חיפה השלימה התקנת כ-120 מערכות התראה מקדימה מפני רעידות אדמה בכלל בתי הספר בעיר. מערכות ההתראה שמומנו על-ידי משרד החינוך, חוברו למערכת שליטה ובקרה ארצית ולמוקד המבצעי של אגף הביטחון בעיריית חיפה. המערכות מספקות זמן התראה סביר המאפשר פינוי מוקדם של התלמידים טרם פגיעת הרעידה בבית הספר.

הניסיון שנצבר ברחבי העולם מלמד, כי במרבית המקרים בהם נדרש סיוע לתושבים לאחר רעידת אדמה, הם אלו המתגוררים בסמוך למקום האירוע. על רקע הבנה זו, עיריית חיפה מקיימת בשיתוף עם משרד החינוך ופיקוד העורף קורסי סע"ר (סיוע עצמי ראשוני) אשר מקנה למשתתפיו ידע בסיסי בחילוץ קל, מתן עזרה ראשונה וכיבוי שריפות. במסגרת זו הוכשרו עד כה כ-3,000 איש למתן סיוע ראשוני, בהם 400 עובדי עירייה, כ-150 תושבים וכ-2,500 תלמידי כיתות י' בחיפה. בקרוב עתיד לעלות קמפיין להקמת צוותי חילוץ עירוניים, שיתבססו על מתנדבים מקרב תושבי העיר, אשר יעברו הכשרה מקצועית נרחבת בפיקוד העורף וישמשו כמענה ראשוני בכל מקרה וצורך שיעלה בעיר עד להגעת כוחות החילוץ המקצועיים.

בדומה לשנה שעברה, גם השנה מעלה עיריית חיפה קמפיין להעלאת מוכנות תושבי העיר במסגרת התא המשפחתי למקרה של רעידת אדמה, שריפה גדולה ואף מלחמה. שיפור המוכנות במסגרת המשפחתית בהתארגנות מקדימה עם מלאי בסיסי של מים, מזון יבש, אמצעי תאורה ותקשורת על סוללות למקרה של הפסקות חשמל ארוכות, תאפשר לכל תושב להיות עצמאי בשעות הראשונות והקריטיות, בזמן שהרשות תנהל את המשבר ברחבי העיר, עד אשר תוכל לסייע בצורה מאורגנת ולתת מענה לכלל התושבים.

הקמפיין נערך במספר ערוצים, כך למשל, התקיימו מפגשים אישים של נציגי כוחות החילוץ וההצלה עם תושבים חרדיים ויוצאי העדה האתיופית והוכשרו נציגים של קהילות אלו להעברת מסרים בחירום. ערוץ נוסף במסגרתו מתנהל הקמפיין הינו במסגרת שיעורי מוכנות לחירום המתקיימים בכל מוסדות החינוך החל מגני הילדים ועד לכיתות העליונות.

בנוסף פיתחה העירייה משחק אינטרנטי בו על הילד למצוא בתוך אזורים שונים ברחבי הבית את הפרטים החשובים לצורך היערכות לחירום. לאחר שימצאו את כל הפריטים החיוניים יקבל כל ילד תעודת הצטיינות מטעם ראש עיריית חיפה כהוקרה למוכנותו לשעת חירום. בנוסף, הקימה העירייה אתר אינטרנט ייעודי בחמש שפות: אמהרית, ערבית, רוסית, אנגלית ועברית. האתר כולל הנחיות להיערכות המשפחה לחירום, הכנת המרחב המוגן, התמודדות עם מצבי לחץ וכדומה.

ראש העיר יונה יהב: "הניסיון הרב, אותו צברנו מניהול שלושה מצבי חירום קשים, הביא אותנו להציב בראש סדרי העדיפויות שלנו את החשיבות להיערך מבעוד מועד למצבי חירום. בשל כך אנו נערכים באופן מקיף, יסודי וברצינות רבה לכל תרחיש ואיום אפשרי לרבות רעידת אדמה, על מנת לתת את המענה הטוב ביותר לתושבים גם בשעת משבר".

צילום: דוברות עיריית חיפה

Back to top button