חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הרשימה המשותפת: "חוק הלאום הוא מיסוד של אפרטהייד"

מליאת הכנסת אישרה הלילה (חמישי) ברוב קולות של הקואליציה את חוק היסוד הלאום הקובע כי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי" וכי מימוש ההגדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל תהיה אך ורק לעם היהודי, "ירושלים השלמה והמאוחדת היא בירת ישראל", העברית היא שפת המדינה, והערבית תאבד את מעמדה כשפה רשמית, חוק היסוד קובע גם כי המדינה תפעל לעידוד, קידום וביסוס התיישבות היהודית.

הרשימה המשותפת פרסמה הודעה להתנגדותה לחוק בה נכתב,

"הרשימה המשותפת מסכימה שיש להגדיר מחדש את זהותה של המדינה, וכי אין אפשרות לקיומה כיהודית ודמוקרטית באותו זמן. אולם הגדרה חדשה זו צריכה לבסס את הערך הדמוקרטי ולא הפאשיסטי. רק מדינה שמעניקה שוויון מלא לאזרחים יכולה להיות האלטרנטיבה היחידה להגדרה של "מדינת הלאום היהודית", כל גרסה אחרת של מדינת הלאום היהודית תהיה בהכרח משיחית וגזענית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

הרשימה המשותפת רואה בחוק יסוד זה חוק אנטי-דמוקרטי, קולוניאלי, גזעני ובעל מאפיינים מובהקים של אפרטהייד. ואם ההגדרה הרשמית עד היום דיברה על מדינה "יהודית ודמוקרטית", בא חוק הלאום לקבוע שהמדינה היא מדינה יהודית ולא דמוקרטית. ואם היה מתח כלשהו בין "יהודית" לעומת "דמוקרטית", החוק הנוכחי שלל את הדמוקרטיה אפילו כמראית עין. בחוק זה אין אזכור למלה דמוקרטיה ולמלה שוויון וכל כולו הדגשה גסה של עליונות אתנית, שלא מותירה ספק באשר לשני סוגי אזרחות סוג א' ליהודים וסוג ב' לערבים.

אין אף מדינה בעולם היום המגדירה את עצמה כמדינה דמוקרטית בה הזהות החוקתית נקבעת בהתאם לשיוך אתני הגובר על עקרון האזרחות השווה. הקיצוניות של חוק יסוד הלאום מתגלה גם בכך שאין בו אזכור לאוכלוסייה הערבית שהחוק יחול עליה כקהילה פוליטית.

חוק הלאום מקבע את ההפליה כערך חוקתי מנחה. הוא נותן הכשר לאפליה הקיימת בפועל עשרות שנים ופותח שער ונותן הצדקה להחמרה שתבוא בעקבותיו. החוק מאשר את עקרון האפרטהייד בדיור, בקרקע, ובאזרחות, כאשר מסלולי ההפרדה הן על בסיס עקרון עידוד, וקידום ההתיישבות היהודית במדינה שבה חיים ערבים ויהודים.

חוק יסוד הלאום מכריז על ההפליה כנגד הערבים בתחומים העיקריים והחשובים ביותר. הוא שולל הגדרה עצמית של הפלסטינים, מדגיש שהמדינה שייכת ליהודים בלבד, הוא מדיר ומפלה את הערבים בתחומי האזרחות, הקניין והקרקע, השפה והתרבות ומצדיק את נחיתותם בכל מישורי החיים על ידי הדרתם.

הרשימה המשותפת מסכימה שיש להגדיר מחדש את זהותה של המדינה, וכי אין אפשרות לקיומה כיהודית ודמוקרטית באותו זמן. אולם הגדרה חדשה זו צריכה לבסס את הערך הדמוקרטי ולא הפאשיסטי. רק מדינה שמעניקה שוויון מלא לאזרחים יכולה להיות האלטרנטיבה היחידה להגדרה של ״ מדינת הלאום היהודית״, כל גרסה אחרת של מדינת הלאום היהודית תהיה בהכרח משיחית וגזענית.

הרשימה המשותפת מאשימה את בנימין נתניהו אישית ואת ממשלתו באחריות לחקיקה גזענית פוגענית, המבוססת על שלילת השוויון וקידום משטר של אפליה והפרדה גזעית. הרשימה קוראת להמשך המאבק נגד חוק הלאום והחקיקה הגזענית וקוראת למדינות העולם ולארגונים בינלאומיים ללחוץ על ממשלת נתניהו כדי לרסן את ההשתלחות הגזענית המטורפת שלה." לשון ההודעה.

Back to top button