חדשות הארץמבזקיםרצועת עזה

הסכם הרגיעה בין ישראל לחמאס, אבו מאזן מתנגד ומאיים

רגע לפני ששני הצדדים מגיעים לישורת האחרונה בחתימת ההסכם לרגיעה בין ישראל לחמאס למשך שנה עם אפשרות להאריכה ל-4 שנים נוספות. מטיל יו"ר הרשות הפלסטינית "פצצה" ומאיים כי אם ייחתם הסכם כזה בין הצדדים הוא יפסיק להעביר את המימון של עשרות מיליוני דולרים מידי חודש לרצועת עזה.

יו"ר הרשות הפלסטינית העביר אתמול (שישי) מסר חד וברור לחמאס ולמצרים באמצעות אנשיו בקהיר כי "יום לאחר שייחתם ההסכם בין ישראל לחמאס הרשות הפלסטינית תעצור את המימון החודשי המועבר לרצועת עזה בסך 96 מיליון דולר". בכיר ברשות הפלסטינית אמר כי "איננו מוכנים לעמוד מהצד ולאפשר לחמאס לחתום הסכמים עם מדינות. אם חמאס חושב שהוא כזה גדול וחזק שיישא באחריות לעזה לבדו. שיפנה בעצמו לקטר ולארצות הברית על מנת שישלימו לו את הסיוע הכספי שחסר לו."

יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן אומר כי הוא הגורם הרשמי היחיד המייצג את העם הפלסטיני מתוקף תפקידו כיו"ר הרשות הפלסטינית ואם ייחתם הסכם כזה עם ישראל אש"ף הוא שאמור להוביל את ההסכם הזה ולחתום עליו ולא חמאס. בנוסף אבו מאזן דורש לחזור ולשלוט ברצועת עזה באופן מלא, על כל המשתמש מכך, גם מדינית וגם צבאית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

חמאס מנגד מתנגד לשליטה של אבו מאזן ברצועת עזה אך בישראל וגם מצרים יודעים היטב כי אם אבו מאזן לא ייקח לידיו את השליטה ברצועת עזה הסיכוי להצלחת ההסכם לתקופה של חמש, הכולל שיקום הרצועה והקמת פרויקטים גדולים לרווחת העם הפלסטיני, הינו קלוש מאוד.

סלאח אל-ברדוויל, חבר הלשכה המדינית של חמאס בעזה התייחס לאיומים של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ופנה אליו בחשבון הטוויטר שלו, "אם אלה שמשתמשים בך (הכוונה לישראל) יסרבו לנושא הזה מחשש לפגיעה באינטרסים שלהם, האם יהיה לך את האומץ לממש את האיומים שלך? ואם הם יסכימו האם אתה מסוגל לעמוד ביחד עם ישראל כנגד העם שלך ולנתק את עזה מהמערב בזעה שמוטל עליה מצור? לפני שאתה מאיים תקבל קודם כל הסכמה מאלה שמשתמשים בך ולאחר מכן תאיים. אני מחכה!!" כתב אל-ברדוויל.

סלאח אל-ברדוויל

ישנו דבר נוסף שמקשה על הצדדים להגיע להסכם והוא נושא השבת חללי צה"ל ואזרחי ישראל המוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה. ישראל מתעקשת שההסכם יכולל בתוכו גם את נושא החזרת החללים והנעדרים אך חמאס מתנגד ומעוניין שתהיה עסקה נפרדת לכך על מנת שיוכל לדרוש יותר מחבלים שישוחררו.

גם בישראל ישנה התנגדות להסכם. ראש השב"כ נדב ארגמן הזהיר כי אם הרשות הפלסטינית לא תהיה שותפה להסכם זה יהיו לכך השלכות מסוכנות, זה ישדר מסר שהטרור ניצח וישראל נכנעה לחמאס, מה שעלול להוביל לפיגועים ולעידוד הטרור. בנוסף יש לציין כי שיתוף הפעולה הביטחוני בין הרשות הפלסטינית לישראל הדוק והיא שמסייעת לה למיגור הטרור בגדה. כמו כן המשך שלטון חמאס ברצועה לא יימנע ממנו להמשיך להתחמש ולהתעצם, כך שהאיום הביטחוני יישאר ואף ייגבר.

מקור ביטחוני מצרי אומר היום לעיתון "אל חיאת" כי ההסכם בין ישראל לחמאס שמדינתו מתווכחת, צפוי להיחתם בשבוע הבא בקהיר לאחר שיאושרו הסעיפים האחרונים בהסכם בנוכחות כל הפלגים הפלסטינים, כולל פת"ח. זאת על רקע הפרסומים בישראל על עסקת חילופי שבויים הכלולה בתוך ההסכם הנוכחי אך מנגד בתקשורת הפלסטינית בעזה מכחישים כי מתנהלים מגעים כאלה במסגרת ההסכם הנוכחי וכי חמאס כאמור מסרב לכלול זאת בהסכם זה.

שלשום צוטט מקור ביטחוני מצרי בסוכנות הידיעות רויטרס שאמר, "אנחנו בשלבים אחרונים לפני החתימה על ההסכם של כל הצדדים ומצפים שהוא יחסם בשבוע הבא אם פת"ח יסייע לנו בכך". הוא ציין כי משלחת מטעם פת"ח לא נענתה להזמנה להצטרף לשיחות עם שאר הפלגים.

עוד אמר המקור המצרי לרויטרס כי "ההסכם הצפוי להיחתם תוקפו לשנה אך ישנה אופציה להאריכו ל-4 שנים נוספות" הוא ציין כי ההסכם יכלול גם פתיחת מעבר ימי מעזה לקפריסין בשליטה ישראלית וכן שחרור החללים והנעדרים הישראליים בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים, אך גורם פלסטיני בעזה הכחיש כאמור שמתנהלים שיחות כאלה במסגרת ההסכם הנוכחי.

גורם פלסטיני ברמאללה אמר לרויטרס כי "מנהיג תנועת פת"ח אבו מאזן הודיע למצרים כי נציגי התנועה יצטרפו לשיחות בקהיר מאוחר יותר השבוע או בשבוע הבא", לאחר שלא הצליח להיפגש עם ראש המודיעין המצרי עבאס כאמל שציפה להיפגש עמו ברמאללה כפי שקיים שיחות דומות בישראל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו.

תגובה אחת

Back to top button