חדשות חוץמבזקיםצבא וביטחון

רוסיה פרסמה דו"ח מפורט על הפלת המטוס, "ישראל אשמה"

בדו"ח משרד ההגנה הרוסי שהציג הדובר איגור קונשנקוב במסיבת העיתונאים, דקה אחר דקה עד לרגע הפלת המטוס האיליושין 20, נמסר כי ישראל היא האשמה וכמו כן רצף האירועים מלמד על חוסר הערכה של אנשי הצבא הבכירים בישראל ליחסים עם מוסקבה. "אנחנו מאמינים כי האשמה מאחורי הטרגדיה הרוסית בהפלת מטוס "האיליושין 20" טמונה בחיל האוויר הישראלי" אמר הדובר טרם חשיפת הדו"ח המפורט על השתלשלות האירועים שהובילו להפלת המטוס ב-17 בספטמבר.

"המטוס הופל על ידי יחידת ההגנה האווירית הסורית, שכן מטוסי הקרב F-16 של חיל האוויר הישראלי השתמשו בו באופן יעיל כמגן במהלך תקיפת שכנתה", הוסיף הדובר.

הדו"ח שהוצג כלל נתוני מכ"ם שטרם פורסמו ואת פרטי התקשורת בין הצבא הרוסי לבין הצבא הישראלי שהביא את הרוסים למסקנה כי "המנהיגות הצבאית הישראלית פעלה בחוסר הערכה לרמת היחסים שלה עם רוסיה או שהמפקדים לא הבינו כי מעשיהם יובילו לטרגדיה." ציין הדובר והוסיף כי "מידע שגוי ורשלנות פלילית של ישראל היא שהובילה לאסון".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"ב -17 בספטמבר בשעות הערב, נצפה במסכי המכ"ם המטוס הרוסי "האיליושין 20" כש-15 אנשי צוות על סיפונו חוצה את אזור אידליב כאשר ארבעה מטוסי קרב ישראליים מסוג F-16 נראו עוזבים את המרחב האווירי של ארצם לכיוון מעל השטח הנייטרלי בים התיכון לעבר החוף הסורי. חיל האוויר הישראלי הודיע לצד הרוסי פחות מדקה על כוונתו לתקוף לפני שהנחית פצצות מדויקות לעבר המטרות ולא הותיר שום זמן לתמרונים כלשהם", אמר קונשנקוב וכינה את הפעולה כ "הפרה ברורה של הסכמי רוסיה-ישראל משנת 2015".

קרדיט: משרד הביטחון הרוסי

"יתרה מזאת", הוסיף הדובר "הצבא הישראלי לא סיפק את מיקום המטוסים שלהם או פירט את מטרותיהם וטען כי הם עומדים לתקוף מספר מתקני תעשייה בצפון סוריה. המידע המוטעה הניע את הפיקוד הרוסי להורות למטוס "האיליושין 20" לחזור אל בסיס חיל האוויר בחמימים, כאשר מיד בוצעה התקיפה במחוז המערבי הסורי בלטקיה. לאחר שמערכת ההגנה האווירית הסורית הגיבה לתקיפה הראשונה, המטוסים הישראליים הפעילו לוחמה אלקטרונית בכך שחסמו את המכ"ם ונסוגו לאחור, ככל הנראה התכוננו לתקיפה נוספת. אחד המטוסים התקרב אל החוף הסורי בשעה שהמטוס הרוסי התכונן לנחיתה."

עוד הסביר כי "הטייס הישראלי היה מודע היטב לכך שלמטוס "האיליושין 20" יש חתך מכ"ם הרבה יותר גדול מאשר ל F-16 שלו ויהיה "יעד מועדף" ליחידת ההגנה האווירית הסורית שנראה עבור הסורים כקבוצת מטוסים ישראליים. המטוסים הישראליים השתמשו למעה במטוס הרוסי כמגן מטילי הנ"מ הסוריים בעודם ממשיכים לתמרן באזור. בסופו של דבר המטוסים הישראליים ביצעו את המשימות שלהם בסביבתו הקרובה של בסיס חיל האוויר הרוסי בחמימים המשמש גם למטוסים צבאיים ואזרחיים, כולל מטוסי נוסעים. פעולותיהם הפזיזות של הטייסים הישראליים היוו איום על כל נוסע או מטוס תובלה שהיה באותו הזמן במרחב האווירי באזור. ישראל חצתה את הקו ביחסים בין המדינות ופעולתה הוכיחה על "כפיות טובה".

קרדיט: משרד הביטחון הרוסי

הדובר אף ציין כי "ההתנהגות הרשלנית של ישראל מהווה הפרה בוטה של שיתוף הפעולה בין המדינות. רוסיה מעולם לא התנתקה ממחויבותה להסכם ותמיד הודיעה לישראל מראש על משימותיה, לא השתמשה ביכולותיה לסכן את הביטחון בישראל, על אף שתקיפותיה האוויריות בשטח סוריה סיכנו לא פעם את החיילים הרוסיים".

עד כה שלחה רוסיה לפיקוד חיל האוויר הישראלי כ-310 הודעות, בעוד שישראל העבירה 25 הודעות בלבד כשבפועל המטוסים שלה ביצעו למעלה מ-200 תקיפות נגד מטרות בסוריה ב-18 החודשים האחרונים. "זו כפיות טובה לכל מה שנעשה על ידי הפדרציה הרוסית למען ישראל ואזרחיה" אמר קונשנקוב.

ראש הממשלה נתניהו לוחץ יד לרמטכ"ל הרוסי, ולרי גרסימוב | צילום: יורי קדובנוב / רויטרס

הצבא הרוסי תמך בפעולה הצבאית הסורית ברמת הגולן כדי "לדאוג של יהיו פיגועים בשטח ישראל" ובכך אפשר לחיילי השלום של האו"ם לחדש את הסיורים בגבול שבין סוריה לישראל לאחר 6 שנים. בנוסף הצליחה סוריה גם להבטיח יציאתן של כל הקבוצות הנתמכות על ידי איראן מהגולן ל"מרחק בטוח לישראל", יותר מ-140 ק"מ ממזרח לסוריה והוסיף כי הדבר נעשה לבקשת ישראל. "1,050 לוחמים, משגרי רקטות "24 MLRSs", תחמושת וציוד צבאי רב הוצא מן האזור" אמר הדובר לעיתונאים.

"בין היתר משרד ההגנה הרוסי סיפק סיוע בשימור המקומות הקדושים ליהודיים ולקברים בעיר חאלב. חיילי הצבא הרוסי אף סיכנו את חייהם בחיפושים אחר שרידי חיילים ישראליים שנהרגו בעבר במלחמות עם הכוחות הסוריים. ישראל אמרה כי היא מביעה צער על מותם של החיילים הרוסים אך הצהרת צה"ל בעקבות האירוע הטילה את כל האשמה אך ורק על דמשק ובנות בריתה איראן ולבנון." סיכם הדובר.

קרדיט: משרד הביטחון הרוסי

ממסיבת העיתונאים – צילום: RT

2 תגובות

  1. רואים היטב שארבעת המטוסים הישראלים סיימו ועוזבים את האזור. הטעות של הסורים זה ברור כשמש נסיון סרק להאשים את ישראל. עמיקם נורקין לא שווה הרבה בסהברה ולא טיפל כהלכה בנושא, לשוא נשלח לרוסיה.

Back to top button