חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

שר התחבורה: "הבעיה לא נובעת מהעדר חקיקה אלא מהעדר אכיפה"

שר התחבורה ישראל כ"ץ התייחס הערב (שני) בנוגע לטענות שעלו והשיח הציבורי בעניין ההסדרה של רוכבי האופניים החשמליים בעקבות פטירתו של ארי נשר ז"ל שנהרג מפגיעת רכב בתאונת ה'פגע וברח' בשעה שרכב על אופניים חשמליים.

השר כ"ץ כתב בפוסט שפרסם בעניין זה בעמוד הפייסבוק שלו כי "האופניים החשמליים הם כלי תחבורה לגיטימי וירוק שמאפשר לציבור רחב להתמודד בדרך יעילה, נוחה וזולה עם הגודש בדרכים ובפרט במרכזי הערים הגדולות, וכיום משתמשים באופנים החשמליים למעלה מ 250 אלף רוכבים."

השר הסביר כי "בשנת 2016 חוקק בועדת הכלכלה של הכנסת, וביוזמת משרד התחבורה, החוק המסדיר את נושא הרכיבה על האופניים החשמליים, ואלה סעיפיו העיקריים : 1) הרכיבה מותרת רק מגיל 16 ומעלה. 2) האופניים מחוייבים בתקן ישראלי ובמגבלת מהירות של עד 25 קמ״ש. 3) חובת חבישת קסדה בעיר עד גיל 18 ומחוץ לעיר בכל גיל (כעת נמצא בשלבי חקיקה תיקון לחוק שיחייב חבישת קסדה בכל גיל גם בעיר) 4) פקחי העיריות הוסמכו, בצעד חריג, לאכוף ולתת דוחו״ת בדיוק כמו משטרת ישראל , שאחראית על אכיפת החוק. 5) אחרי דיון ממושך החליטה וועדת הכלכלה, כי אין לאפשר לרוכבי האופניים החשמליים לרכב על המדרכות, המשותפות גם להולכי הרגל, בשל הסכנה והפגיעה הנרחבת בהולכי הרגל, ויש לחייב אותם לרכב על הכביש עצמו."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"מעבר לכך" אמר שר התחבורה, "עמדתי היתה שלא לחייב את הרוכבים בהליך רישוי מיוחד וכפועל יוצא מכך, לא לחייב את כלל הרוכבים בתשלום ביטוח של אלפי שקלים לשנה, שיבטלו לחלוטין את הייחודיות והיתרון של השימוש באופניים החשמליים, על פני קטנוע, או כל כלי דו גלגלי אחר, בבחינת אופניים לעשירים בלבד. הפתרון שקדמנו, ביחד עם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הוא שילוב נושא האופניים החשמליים וכללי ההתנהגות והרכיבה הנכונה, בלימודי החינוך התעבורתי בבתי הספר התיכוניים, בליווי פעילות הסברה נרחבת. ניתן בהחלט לשקול התנייה של השימוש באופנים חשמליים לבני 17-16 (או עד הוצאת רישיון נהיגה לרכב ) בקבלת אישור על השתתפות וסיום הקורס."

לדבריו, "הבעיה העיקרית בתחום לא נובעת מהעדר חקיקה, או התייחסות, אלא מהיעדר אכיפה של החוקים הקיימים. משרד החינוך ומנהלי בתי הספר, חייבים להיות מעורבים ושותפים להסברה ולאכיפת החוק ולמנוע מילדים שמתחת לגיל 16 להגיע לבתי הספר עם אופניים חשמליים ובמידת הצורך לדווח על כך לרשויות המוסמכות , שכן מדובר כאן בדיני נפשות. כמובן שעל המשרד לבטחון הפנים ומשטרת ישראל, ראשי הערים ופקחי הרשויות המקומיות- הממונים על אכיפת החוק, מוטלת חובת הפיקוח ואכיפה מול המתרחש בשטח עצמו. חייבת להיות אכיפה ללא פשרות, כולל החרמת אופניים וכל צעד אחר שיסייע בהקפדה על שמירת החוקים הקיימים. רכיבה רק מעל גיל 16. רכיבה עם קסדה בלבד עד גיל 18 (ובקרוב לכולם) והחרמה מיידית של כל אופניים שמעליהם הוסרה מגבלת המהירות."

השר כ"ץ מדגיש, "כשר הממונה על הבטיחות בדרכים, אתמוך בכל חקיקה נוספת שתבקש משטרת ישראל לצורך החמרת והגברת האכיפה. כמובן שגם על נהגי ישראל מוטלת אחריות רבה לשמירה על שלומם ובטחונם של רוכבי האופנים החשמליים הנמצאים לצידם בכבישים. משרד התחבורה בוחן כרגע, מול הגורמים המשפטיים, קידום חקיקה שתטיל סנקציות על צעירים שיתפסו רוכבים מתחת לגיל המותר, באמצעות דחייה לשנה של מועד הוצאת רישיון הנהיגה שלהם לרכב, וזאת כאמצעי הרתעה אפקטיבי למניעת התופעה."

"בנוסף לכך" אמר השר "אנו מקדמים סלילת רשת נרחבת של אוטוסטרדת שבילי אופניים בכל גוש דן, בהשקעה תקציבית נרחבת, ומעודדים ומתקצבים באופן קבוע את ראשי הרשויות בכל הארץ לסלול שבילים מיוחדים עבור רוכבי האופנים,שיפרידו בינם לבין הולכי הרגל ויפחיתו את הרכיבה על הכבישים עצמם . חברת נתיבי ישראל מקדמת וסוללת שבילי אופניים במקומות האפשריים בכבישים הבין עירוניים. קידום תחבורה ציבורית בתוך הערים, המבוססת על רכבות קלות ונתיבי העדפה מיוחדים לאוטובוסים ומוניות שירות, אותם אנחנו מקדמים בתנופה גדולה בשנים אלה, ודאי תסייע בצמצום הצורך בשימוש באמצעי תחבורה משלימים, וכאן המקום לקרוא לראשי הערים הגדולות לאפשר קידום מהיר של נתיבי העדפה ללא שיקולי נוחות ציבורית ריגעית."

השר כ"ץ אף פנה להורים בבקשה להיות חלק מהתהליך הזה ואמר, "אל תשלחו את היקרים לכם מכל, ילדיכם, עם האופניים החשמליים, אם לא מלאו להם 16. אל תסייעו ואל תאפשרו להם לבטל את מגבלת המהירות עד 25 קמ"ש, מה שהופך את האופניים לכלי רכב קטלני. תעמדו על כך על כך שילדיכם שמעל לגיל 16 יחבשו קסדה ותוודאו גם אתם שהם לא לוקחים שום סיכון בדרך. הילדים הם המתנה הכי גדולה שקיבלנו בחיים. תעזרו לנו לשמור עליהם." לסיכום אמר השר כ"ץ "כולי תקווה שהמודעות הציבורית בשל האסון הכבד תביא לשעת רצון וביחד נמנע את הקורבן הבא."

שר התחבורה, ישראל כ"ץ (צילום: אתר הכנסת)

Back to top button