חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"הכישרונות שגלומים בישראל וגרמניה יכולים לשנות את העולם"

*ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל קיימו היום (חמישי) פגישת עבודה מורחבת. במקביל, במסגרת המפגש הבין-ממשלתי (G2G), קיימו שרי הממשלה פגישות עם שרי ממשלת גרמניה.

לאחר הפגישה קיימו ראש הממשלה וקנצלרית גרמניה מסיבת עיתונאים משותפת במלון המלך דוד בירושלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר במסיבת העיתונאים: "אנגלה, לעונג הוא לי לקבל שוב את פנייך ואת פמלייתך בישראל, בירושלים. את החלוצה של המפגשים הממשלתיים הללו. הם מחוללים שינוי גדול ומאפשרים לנו להרחיב את שיתוף הפעולה בינינו ואת הידידות בינינו לטובת שתי מדינותינו, ואני לא אומר זאת רק במובן הכללי, אלא במובן מאוד פרקטי."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ראש הממשלה התייחס לידידות החמה בין המדינות ואמר לקנצלרית מרקל, "לפני עשור, את נשאת נאום בפני הכנסת. הצהרת שגרמניה וישראל קשורות זו לו בידידות ייחודית ומיוחדת. תיארת את הידידות הזאת ככזאת שמתאפיינת באחריות מתמדת לעבר, בערכים משותפים, אתגרים משותפים ואינטרסים משותפים. אמרת שגרמניה לעולם לא תנטוש את ישראל, שהיא תישאר ידידה ושותפה אמיתית של ישראל ושביטחונה של ישראל לעולם לא יהיה פתוח למשא ומתן.

אני חייב לומר, הקנצלרית מרקל, שעמדת במילתך והוכחת זאת שוב ושוב. אני מודה לך. עם ישראל כולו מודה לך על תמיכתך הבלתי מעורערת בביטחון ישראל. אני גם מודה לך על שאת נוקטת בעמדה חזקה מאוד וחד משמעית נגד אנטישמיות. את עשית מאמץ בלתי נלאה להכיר בהיסטוריה, להגן על האמת ולמגר את האנטישמיות בגרמניה וברחבי אירופה. תחת מנהיגותך, היחסים בין שתי מדינותינו ועמינו משגשגים. היום אנו משתפים פעולה כמעט בכל תחום. המפגשים הממשלתיים הללו מולידים תוצאות ממשיות בביטחון, מדע, סחר, מסחר וסייבר. היום דנו בהעמקת שיתוף הפעולה שלנו בתחום ביטחון הסייבר ובסיוע משותף למדינות אחרות, רעיון שדנו בו באחת מפגישותינו והחלטנו לפעול יחד באפריקה, וכך אנחנו עושים. זאת הצלחה גדולה ואנחנו מרחיבים גם את זה.

אבל אני חושב שמה שיהפוך את הביקור הזה לאבן דרך הוא שיתוף הפעולה בינינו בתחום ספציפי אחד שהוא טכנולוגיה וחדשנות. זהו המפתח לעתיד. העתיד שייך לאלה שמחדשים. יש לנו שתי כלכלות יוצאות מן הכלל. גרמניה היא אחת הכלכלות הגדולות בעולם. יש לה יכולות ייחודיות במדע, תעשייה, טכנולוגיה. ישראל היא בין מדינות החדשנות המובילות בעולם. יש האומרים שהיא נמצאת ממש בצמרת. הבוקר ביקרנו בתערוכת חדשנות של חברות ישראליות וגרמניות. התרשמתי עמוקות – וגם את, כך אמרת לי – מהכישרונות והיוזמות. ראינו כיצד חברות גרמניות וישראליות מחדשות ועובדות יחד בתחבורה, רפואה דיגיטלית, טלקומוניקציה, טכנולוגיה חקלאית ותחומים רבים נוספים. למעשה, הפוטנציאל כאן הוא אינסופי."

צילום: חיים צח, לע"מ

ראש הממשלה נתניהו הוסיף כי "גרמניה, לדוגמה, היא המובילה בעולם בתעשיית הרכב האוטונומי. ישראל, בתוך מספר שנים, הפכה מנהיגה עולמית בטכנולוגיית נהיגה אוטונומית, ושני הדברים הללו משתלבים יחד. יחד, המומחיות הישראלית בהי-טק ותעשיית הרכב הגרמנית מעלים רכבים אוטונומיים על הכביש בביטחה ובביטחון. וזאת רק דוגמה אחת. ישנן עוד רבות.

יחד, חברות ישראליות וגרמניות מרחיבות את הגישה למי שתייה, מזהות תרופות חדשות למחלות, מפתחות טכניקות חדשות לניתוחים וטיפולים רפואיים ומגינות על הסביבה. אני חושב שחיזוק שיתוף הפעולה בין שתי מדינותינו לא רק מניב רווחים לשתי מדינותינו, אלא הוא מביא תועלת למיליוני בני אדם ברחבי העולם. ולכן זה דבר טוב במובן המהותי והלאומי עבור כל אחת ממדינותינו, אבל זה גם טוב, כך אני מאמין, לעולם כולו.

בפגישתנו היום זיהינו כמה תחומים שבהם אפשר להגדיל את שיתוף הפעולה בינינו. חתמנו על הסכמים בנושאי סחר, סביבה, אנרגיה, תחבורה ודיור. ואני מאמין ששיתוף פעולה זה הוא ייחודי. ישנן מעט מאוד כלכלות בעולם היום שיש להן את היכולות שלנו. אני באמת מאמין שהכישרונות שגלומים בישראל וגרמניה הם בין הגדולים בעולם והם יכולים לשנות את העולם."

נתניהו אף התייחס במסיבת העיתונאים לטרור שמאיים על המזרח התיכון ואמר לקנצלרית מרקל, "אנו אוחזים בעתיד יחד, אבל אנחנו גם חייבים להביס את הכוחות שרוצים להחזיר אותנו לעבר. אני מאמין שהתקוות שלנו לעתיד מאוימות היום ע"י כוחות האסלאם הרדיקלי, ובעיקר דאע"ש מצד אחד ואיראן ושלוחותיה מהצד השני. זה לא סוד שהתנגדתי להסכם עם איראן כיוון שחשבתי שהוא סולל את דרכה לארסנל גרעיני, אבל ההסכם גם עשה משהו נוסף. הוא הכניס מיליארדי דולרים לכיסיהם של מחוללי הטרור המובילים בעולם, לכיסיו של התוקפן הגדול ביותר במזרח התיכון, איראן."

נתניהו ציין כי "למרבה הצער, הכספים הללו לא הושקעו בשיפור חייהם של אזרחי איראן. במקום זאת, הם הוזרמו למימון מכונת מלחמה, מכונת המלחמה של איראן שנחושה לכבוש את המזרח התיכון כולו, ואני חייב לומר שפעילותה התוקפנית של איראן התפשטה גם לאירופה. שוחחנו על העובדה שהמודיעין הישראלי סיפק לשירותים האירופיים את המידע שהשירותים האיראניים תכננו פיגועי טרור על אדמת אירופה, באמצעות דיפלומטים איראנים ופקידים רשמיים איראנים. שמחתי מאוד לראות שדיפלומט איראני נעצר לאחרונה בגרמניה בגין מזימת טרור כושלת בפריז. שמחתי גם לראות את ההחלטות האחרונות, לפני יומיים אני חושב, של ממשלת צרפת נגד הדיפלומטים הללו ונגד איראן. אני מאמין שכל האומות חייבות להתאחד כדי ללחוץ על המשטר האיראני להתפרק לגמרי מתכנית הגרעין שלו, שהוא עדיין מנסה להסתיר – חשפתי חלק מזה באו"ם, הם מנסים להגיע לשם בדלת האחורית – אבל גם להפסיק את פעילות הטרור שלו באירופה וברחבי העולם וגם להפסיק להשתמש בסוריה ולבנון כבסיס להתקפות נגד ישראל. ובסופו של דבר הם צריכים לצאת מסוריה לגמרי."

צילום: חיים צח, לע"מ

נתניהו חזר שוב על זכותה של ישראל לפעול בכל דרך על מנת להגן על עצמה ואמר כי "ישראל תמשיך לעשות כל מה שהיא צריכה לעשות כדי להגן על עצמה, להגן על המדינה והעם. נמשיך לבלום את מאמציה של איראן להשתמש בסוריה ולבנון כבסיסים קדמיים להתקפות נגד ישראל ונמשיך גם לנהל שיח עם שותפים חדשים באזור. הסכנה שמציבה איראן יצרה יתרון אחד. אני אומר זאת שוב ושוב ואומר זאת שוב היום כי זה נכון בכל יום. היא קירבה בין ישראל ומדינות ערב באופן שלא היה מעולם, ואני מאמין שהיחסים החדשים הללו נותנים תקווה גדולה לעתיד כי אני חושב שהם סוללים את הדרך לשלום. זה סולל את הדרך לשלום בין ישראל ומדינות ערב. זה ייקח זמן, הנורמליזציה היא מדורגת, אבל אני חושב שבסופו של דבר זה יסייע לנו להגיע לשלום עם שכנינו הפלסטינים אם הם יחליטו לאמץ את השלום במקום לנסות להביא את ישראל לתנאים בלתי אפשריים שלא יאפשרו לה לשרוד כאן.

אני מצטער לומר שאנו לא רואים את הגישה הזאת בקרב הרשות הפלסטינית ואני חושב שמדינות צריכות להתייצב ולומר להם: תפסיקו את מה שאתם עושים, בייחוד את החנק של עזה, מה שעלול להוביל לתוצאות מאוד קשות. אני יודע, אנגלה, שאת מחויבת למזרח תיכון בטוח ויציב. אני חושב שהקשרים החזקים בין ישראל וגרמניה יכולים לשמש דוגמה לאזור זה ולעולם כולו. אנו התגברנו על זוועות העבר. לעולם איננו שוכחים אותן, ואתם לעולם לא תשכחו אותן. אבל אנחנו הפכנו את היחסים בינינו לידידות חמה ובונה.

זה לא אומר שאין בינינו חילוקי דעות. יש מפעם לפעם. אבל ישנה מחויבות בסיסית שאני מכבד ומעריך ושאת מייצגת אותה, וישנו דבר נוסף – ישנו שיתוף פעולה חדש שפותח דלתות גדולות לעתיד. אני חושב שהיחסים בין ישראל וגרמניה נותנים תקווה לכל עמי העולם. זה מראה כיצד אפשר לשנות את ההיסטוריה ולעמוד יחד כדי לבנות עולם טוב ובטוח יותר."

לסיכום אמר נתניהו, "אני רוצה להודות לך שוב, אנגלה, על ידידותך ועל מנהיגותך ואני רוצה לראות את הביקור הבא עם משלחת גדולה אף יותר של יזמים ישראלים, גברים ונשים, בברלין. תודה לך".

לאחר מסיבת העיתונאים התקיימה ישיבה מיוחדת בראשות ראש הממשלה נתניהו והקנצלרית מרקל של ממשלת ישראל וממשלת גרמניה. ישיבה זו התקיימה במסגרת מפגש ה-G2G, זו בפעם השביעית בעשור האחרון.

מטרת המפגש הוא להמשיך בהעמקת שיתופי הפעולה בתחומי הביטחון, המדע, הכלכלה, הסייבר, התרבות ועוד. כמו כן, נחתמו מזכרי הבנות שמטרתם המשך חיזוק היחסים בין ישראל לגרמניה.

במסגרת המפגשים נחתמו מזכרי ההבנות בין המשרד לשוויון חברתי לבין נציבת התרבות והתקשורת של גרמניה בנושא השאלת אוסף גורליט למוזיאון ישראל בשנת 2019. הצהרת כוונות בין משרד הכלכלה הישראלי ומשרד החינוך והמחקר של גרמניה בנושא שת"פ אירופי ובילטרלי בנושאי מו"פ וחדשנות. הצהרת כוונות בין משרד המדע והטכנולוגיה הישראלי ומשרד החינוך והמחקר של גרמניה בנושא שת"פ מדעי בתחומים שונים והצהרת כוונות בין משרדי האוצר הישראלי וגרמניה בנושא מיסוד דיאלוג כלכלי.

צילום: חיים צח, לע"מ

Back to top button