חדשות הארץמבזקיםמשפטי/פלילי

היועמ"ש: המדינה תגיש תביעה בשם כלל הציבור בפרשת 'דיזלגייט'

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, הודיע לבית המשפט המחוזי בתל אביב, כי החליט לעשות שימוש בסמכותו הייחודית להתייצב ולהביע את עמדתו בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, שהוגשה ע"י תובעים פרטיים נגד חברות פולקסווגן וצ'מפיון מוטורס, בגין פרשת "דיזלגייט". זאת, לאור השפעת ההליך על זכויות ציבוריות, זכותה של מדינת ישראל והעניין הציבורי הכרוכים בהליך המשפטי.

כזכור, פרשת דיזלגייט עוסקת בזיוף במבחני זיהום אוויר במנועי כלי רכב מתוצרת פולקסווגן, אשר התגלתה בסוף שנת 2015. במסגרת הפרשה התגלה כי פולקסווגן התקינה בדגמים מסוימים של כלי רכב מתוצרתה בעלי מנוע דיזל – תוכנה תרמיתית המזייפת את נתוני זיהום האוויר של מנועי הרכב ומפחיתה אותם באופן משמעותי בעת שנערכים מבחנים לרכבים על ידי הרגולטורים הרלוונטיים. בתנאי שימוש רגילים ברכב, לא הופעלה המערכת או שהופעלה באופן מצומצם, כך שנתוני הפליטה (בעיקר של תרכובות גזים מזהמים מסוג NOx) גדלו בהיקפים גדולים מאוד. בהתאם להודעת היבואן (חברת צ'מפיון מוטורס בע"מ), בישראל שווקו כ-12,000 כלי רכב בהם הותקנה התוכנה התרמיתית האמורה.

במסגרת הבקשה לאישור התובענה הייצוגית התבקש בית המשפט לאשר תביעתן של שתי קבוצות תובעים ייצוגיים: קבוצת האנשים שרכשו את כלי הרכב בהם הותקנה התוכנה התרמיתית, וקבוצה של כלל הציבור בישראל שנחשף לזיהום אוויר עודף כתוצאה מן השימוש שנעשה ברכבים בהם הותקנה התכנה התרמיתית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עמדת היועץ המשפטי לממשלה נוגעת לקבוצה האחרונה בלבד – כלל הציבור בישראל.

עיקרה של עמדת היועץ המשפטי לממשלה הינה כי הגשת תביעה בשם כלל הציבור בישראל כקבוצה, אינה אפשרית, באין עילה מוכרת בדין המאפשרת לגורמים פרטיים להגיש תביעה מבלי להצביע על נזק כלשהו שנגרם להם, ובכלל זאת אף לא במסגרת תובענה ייצוגית. כך, אין עילה בדין המאפשרת לגורמים פרטיים להגיש תביעה בגין נזקים סביבתיים שנגרמו לכלל הציבור (בניגוד לקבוצה מסוימת של אנשים פרטיים אשר קיים להם נזק מיוחד כלשהו, כגון אנשים הגרים על שפת נחל שהצחין כתוצאה מזיהום). אולם, לאור עקרון המכונה "המזהם משלם" וכדי שלא ייגרם מצב בו תהא הרתעה בלתי יעילה של מזהמים פוטנציאליים, יש למלא את החלל שעלול להיווצר בדין הישראלי בתביעה אותה תגיש המדינה בשם כלל הציבור. כך, כפי שמקובל והתפתח בארצות בעלות שיטת משפט דומה, כגון ארה"ב ואנגליה, בהן התפתחו דוקטרינות משפטיות אלו (המכונות 'אבי האומה', "Parens Patriae והמדינה כ-'נאמן הציבור','Public Trust' ). על פי עמדה זו, המדינה היא אשר לה החובה והאחריות לדאוג למשאבי הטבע והסביבה עבור כלל הציבור, ולה אף קיימת זכות העמידה להגיש תביעה בשם כלל הציבור כנגד מי שפוגעים במשאבים חשובים אלו, ובהתאם בכוונת המדינה להגיש תביעה בשם כלל הציבור בגין פרשת 'דיזלגייט'.

אילוסטרציה. צילום: ויקיפדיה

Back to top button