חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

ליברמן על עזה: "לא מאמין בהסדרה מול חמאס, זה לא יעבוד"

שר הביטחון ויו"ר 'ישראל ביתנו', אביגדור ליברמן, אמר לפני זמן קצר (שני) בפתח ישיבת הסיעה כי "סיעת 'ישראל ביתנו' בכנסת תתרכז בחקיקה בלפחות 4 חוקים שהם חוקים מאוד חשובים, עקרוניים מבחינתנו. החוק הראשון הוא ביטול קיצור מאסר לאסירים ביטחוניים- לא יהיה יותר שליש לאסירים ביטחוניים בתוך מדינת ישראל. חוק הפיקדון- אנחנו חושבים שאין שום סיבה שאותו חייל משוחרר לא יוכל להשתמש בפיקדון לפי ראות עיניו, אלה אנשים מספיק בוגרים, אם סמכנו עליהם שהם יכולים להגן על מדינת ישראל, על אזרחי ישראל, אז בטח ובטח הם ידעו איך להשתמש בפיקדון שלהם. חוק עונש מוות למחבלים- שהועבר בקריאה טרומית, על פניו כולם אומרים שהם תומכים, כולם הצביעו במליאה בעד ועדיין עושים הכל על מנת לתקוע אותו אי שם בכל מעמקי הביורוקרטיה שלנו והקבינט שלנו. וכמובן חוק הגיוס- שאני מקווה שאנחנו נשלים את החקיקה. שמעתי אתמול את ההחלטה של מועצת גדולי התורה ואני חייב לציין שההחלטה שקולה, חכמה, אחראית וכל מי שחיפש תירוץ להקדים את הבחירות יצטרך לחפש תירוץ אחר."

אתה אומר שהם יצטרכו לחפש תירוץ אחר אז השאלה היא: א. האם מבחינתך החוק עולה ללא שינויים לקריאה שנייה ושלישית ושהסיעות החרדיות והח"כים החרדים יצביעו נגד?

בינתיים שר החינוך לא מפסיק לתקוף אותך ולתקוף את המדיניות שלך בעזה, האם לדעתך זאת אווירה שבה אפשר לקיים קואליציה יציבה עד נובמבר 2019?

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

"אני לא עוסק בפוליטיקה, אני עוסק בביטחון. מי שרוצה להתעסק בפוליטיקה שיתעסק בפוליטיקה. גם בנושא חוק הגיוס- מי שרוצה להתעסק בפוליטיקה שיתעסק בפוליטיקה. אנחנו באמת ראינו את כל ההתלהמות התקשורתית, שחיכו אתמול שיהיו ברקים ורעמים. סך הכל כולם מתנהלים בצורה אחראית, שקולה, וזה מה שחשוב. כל אלו שרוצים להתעסק בפוליטיקה- אני מאחל להם הצלחה. ולכן אני כן בטוח שאנחנו נצליח לעבור בשלום גם את חוק הגיוס וברור שזה לא יהיה סיבה למשבר קואליציוני ולא לעזיבת הקואליציה, גם אם הח"כים החרדים יצביעו נגד."

אחרי כל סבב ההסלמה בעזה אתה בעצם אומר שצריך לתת מהלומה בעזה, להכות בחמאס חזק, ועדיין זה לא קורה, רק ביקורת מצד שר החינוך נשמעת בינתיים. וכנ"ל הזכרת גם את חוק עונש מוות למחבלים והנה זה עבר בטרומית ומאז עקבותיו נעלמו. איך אפשר להסביר את המרחק בין הרצוי למצוי?

"את בטח יודעת שבמקורות כתוב שחובתנו להשתדל, ההשתדלות היא עלינו. חוק עונש מוות למחבלים לא נעלם, לא התאדה, הוא נחת במעמקי הקבינט הביטחוני ואני חושב שבאמת הגיע הזמן שאנשים מעבר להצהרות תקשורתיות יתייצבו ויגידו האם הם מוכנים ללכת עד הסוף או לא. אני ביקשתי מיו"ר הסיעה שלנו, רוברט אילטוב, לנסות בשבוע הראשון להגיע להסכמה עם כל גורמי הקואליציה שמעלים את החוק לקריאה ראשונה פה במליאה. אני מקווה שכולם יעמדו בהתחייבויות, זה לא חוק שניסינו לגנוב אותו באישון לילה, זה היה חלק מההסכם הקואליציוני כש'ישראל ביתנו' נכנסה לקואליציה. גם אפרופו פה, ביישום החוק, אני שומע הרבה טענות 'למה צריך חוק, הרי שר הביטחון יכול להורות' וכך הלאה. אז אני רוצה פה להבהיר, כמו שהפרקליטות לא כפופה לשרת המשפטים אלא למדיניות של פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה, לצערי גם הפצ"ר הוא לא כפוף לשר הביטחון אלא ליועץ המשפטי לממשלה ולהנחיות שלו. הבהיר היועץ המשפטי לממשלה שהמדיניות שלי לא לבקש, לא לגזור גזר דין מוות, ואם רוצים לשנות את המדיניות זה או בחקיקה או בהחלטת קבינט. אז אנחנו דורשים גם החלטת קבינט וגם חקיקה. אין ביכולת של שר הביטחון לשנות לבדו את המדיניות בלי חקיקה ראשית או בלי החלטת קבינט.

"אותו דבר לגבי עזה, אמרתי, אנחנו באמת ניסינו למצות כל אלטרנטיבה לפני שהולכים לצעדים אחרים. אני אמרתי גם מלכתחילה אני לא מאמין בהסדרה מול חמאס, זה לא יעבוד, אבל לנסות צריך. אמרתי מלכתחילה, הדבר היחידי שיעבוד- חייבים להנחית מכה קשה, הכי קשה שאנחנו יודעים על חמאס ורק ככה אפשר להשיג את המטרה. אני רוצה שאנחנו גם נגדיר מהי המטרה שלי מול חמאס. המטרה היא לפחות, מטרת מינימום, להשיג 5 שנים שקט ורגיעה בגבול הדרומי שלנו. מאז ה-30 לספטמבר חמאס מפעיל אלימות וגם הבהירו אתמול ושלשום- 'לא דלקים, לא משכורות ושום סיוע הומניטארי לא יפסיק את האלימות הזאת עד שלא נשיג את היעד האסטרטגי'. היעד האסטרטגי של חמאס זה הסרת המצור קרי יוכלו להכניס חופשי נשק איראני, את כל המדריכים האיראניים, אנשי חיזבאללה, תחמושת, הכל. זה פירוש הסרת המצור ולכן אסור לנו להסכים לזה והבעיה היא לא שיגור בלוני התבערה או אותו חיכוך על הגדר. הם נחושים, הם אמרו 'לא נפסיק את האלימות עד שלא תסירו את המצור'. צריך להבין שעצם המחשבה שניתן להסיר מצור, בלי שהם מוותרים בשלושת הנקודות הקריטיות עבורנו, ואני אומר קודם כל הסדר בנושא שבויים ונעדרים, דבר שני ויתור על הסעיף המרכזי באמנת חמאס- השמדת מדינת ישראל, וכמובן פירוז. בלי שלושת הדברים האלו, להשיג את הסרת המצור, זאת מבחינתי קטסטרופה. ולכן אני אומר, כרגע עם כל הכאב ועם כל הסיכונים, עזה תחילה. חייבים להנחית מכה קשה על הנהגת החמאס, על חמאס ברצועת עזה גם במחיר שהסכסוך הזה יתרחב לעימות כולל. אנחנו הגענו לצומת הזה ואין שום ברירה אחרת, אני אומר את זה בעיניים טובות, ברור שאני לא יכול להחליט לבד על הנושא הזה, שר הביטחון לא מספיק וגם ראש הממשלה לא מספיק, חייבים החלטת קבינט ולצערי חלק מן השרים, למרות ההתלהמות בחוץ, בקבינט אומרים דברים בדיוק הפוכים, אני לא זוכר מי אבל יש שרים שנורא אוהבים לפזר סלוגנים בחוץ ובקבינט מדברים דברים הפוכים. לצערי לא כולם מחזיקים בדעה שלי, בקבינט מטבע הדברים תמיד יש ויכוחים."

"לגבי דוד ביטן אני מצטער, זה דבר בלתי נסבל, בלתי מתקבל על הדעת שפוליטיקאי משתלח בקצין במדים, בטח ובטח ברמטכ"ל. זה פגיעה אמיתית בביטחון המדינה, וזה הנורמות שהגיע הזמן שנוותר ושנשכח מהן. הדבר הזה עוד פעם, אתה יכול להסכים, אתה יכול לא להסכים, אבל השתלחות בוטה ברמטכ"ל ע"י פוליטיקאי בכיר מתוך הקואליציה- זה דבר בלתי מתקבל על הדעת ובלתי נסבל."

Back to top button