חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

"החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני – נבונה, אחראית ושקולה" – פרשנות

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס אמש (רביעי) לדיון בנושא המצב הביטחוני בדרום וההסלמה בעקבות ירי הרקטה שפגעה בבית בבאר שבע. הדיון נמשך אל תוך הלילה והסתיים מעט לפני השעה 02:00, לאחר כחמש וחצי שעות. בכירי מערכת הביטחון פרשו בפני הדרג המדיני את האפשרויות לטיפול בטרור מרצועת עזה והועלו תרחשים שונים על דרכי הפעולה. הקבינט הסתיים בהנחייה לשרים שלא להתבטא בנושא בכלי התקשורת ולשמור על עמימות.

השר יואב גלנט חבר הקבינט המדיני-ביטחוני התייחס באופן רחב לתגובה הישראלית הצפויה כנגד הטרור ואמר היום בכנס ארגון הקבלנים והבונים באילת , "אני לא מתייחס לתוכן דיוני הקבינט אבל אני יכול לומר דבר אחד בצורה מאוד מפורשת – כללי המשחק עומדים להשתנות. אנחנו לא נקבל יותר את טרור האש וטרור הגדרות".

ביממה האחרונה עלתה סברה שהוצגה אף בקבינט כי ירי הרקטות מרצועת עזה נגרם ככל הנראה מפגיעת ברק. כזכור, אמש לאחר הירי ופגיעת הרקטה בבית בבאר שבע יצאו מיד ארגוני הטרור בעזה, חמאס והג'יהאד האסלאמי שברשותם רקטות מהסוג הזה שנורה והכחישו כי הם עומדים מאחורי הירי. בחמאס אף פרסמו הודעה רשמית כי פתחו בחקירה על מנת להגיע למבצעי הירי ויבואו עמם חשבון.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כאמור, בימים הקרובים לאחר שהקבינט הנחה את צה"ל לפעול בתקיפות וביד קשה כנגד משגרי בלוני ועפיפוני התבערה וכנגד המחבלים המיידים בקובוקי תבערה ומטענים לעבר כוחות צה"ל וגדר הביטחון, נראה עלייה בתקיפות צה"ל ובסיכולים ממוקדים כנגד חוליות שיגור.

רבים הרימו היום גבה בנוגע להחלטת הקבינט, במיוחד לאחר ההצהרות הבומבסטיות של שר הביטחון וראש הממשלה בנימין נתניהו שאמר אמש לאחר הערכת מצב ביטחונית שקיים באוגדת עזה בהשתתפות שר הביטחון, סגן הרמטכ"ל, ראש המל"ל, ר' השב"כ ובכירי מערכת הביטחון כי "ישראל רואה בחומרה רבה את ההתקפות עליה בגדר, על עוטף עזה, על באר שבע – בכל מקום. אני אמרתי בפתח ישיבת הממשלה השבוע שאם ההתקפות הללו לא ייפסקו – אנחנו נפסיק אותן. אני רוצה לומר לכם היום – ישראל תפעל בעוצמה רבה״.

צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

חשוב להבין כי האינטרס של ישראל מנוגד לדרישות הנשמעות מרבים, במיוחד בגזרת הדרום, לצאת למחלמה ברצועת עזה וזאת מלא מעט סיבות. ראשית ברור לכל כי במלחמה הסיכוי להרוגים ונפגעים ייגדל באופן משמעותי מכמות הנפגעים שיש כיום בשל הטרור המופנה כלפינו מרצועת עזה. זה נכון שזה בלתי נסבל, לא נוח ומטריד באופן יוצא דופן לחיות במצב של שריפות בשדות וביערות העוטף, ועשן הצמיגים שחודר ליישובי הבתים, אך בחשבון כללי אין לנו כמעט בכלל נפגעים לעומת כ-200 הרוגים בצד העזתי.

דבר שני, ביציאה למלחמה וגם אם נשיג ההרתעה ואת השקט המיוחל, מדובר במצב זמני וקצוב שיכול להארך שנה, שנתיים ואולי חמש אך עדיין המצב יכול לחזור שוב ללא הסכם ברור וערבויות של גורמים נוספים כמו ארצות הברית ומצרים לכך שהשקט יישמר. מה גם שזהו מצב שניתן להתחיל וליישמו כבר עכשיו ללא מלחמה. כי אחרי מלחמה נגיע בדיוק לאותו המצב.

ארכיון. צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

הדבר הנוסף הוא שמי שגורר את ישראל וחמאס למלחמה זהו יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן. כמובן שיש לו אינטרס ברור לעשות זאת, כי הרי הוא רוצה את השליטה בעזה. חמאס ופת"ח ניסו להגיע לפיוס לא פעם ולא פעמיים ונראה כי לא באמת הצדדים יכולים להתפייס ולשתף יחד פעולה. כשאבו מאזן מבין זאת נשארה לו הדרך היחידה להוריד את חמאס מ"כס המלוכה" ברצועת עזה וזאת בעזרת כוח. ואם ישראל יכולה לעשות זאת בשבילו, אז למה לא. אז זהו שבישראל מבינים זאת היטב ולא! ישראל לא מוכנה לעשות לאבו מאזן את העבודה ובמיוחד שלא ברור מה היא תרוויח מזה.

ראש הממשלה נתניהו וראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. צילום: AP / סוזן וולש

הדבר האחרון שדי ברור וידוע בכל מלחמה שיודעים איך נכנסים אליה אבל אף אחד לא יודע איך יוצאים ממנה. לא ניתן לקבוע מראש את הזמן ללחימה שיכולה להיארך שבוע, שבועיים או חודשים. במהלך לחימה הכלכלה נפגעת באופן דרמטי, בתי העסקים ייפגעו מאוד כלכלית ובנוסף תצטרך המדינה להוציא כספים רבים מעבר לעלות המלחמה והציוד הרב שיעשה בו שימוש (טילים, פגזים, רקטות, שעות טיסה…והרשימה ארוכה) גם לנזקים שיגרמו לבתים, תשתיות, עסקים וכו'…

פגיעת הרקטה בבית בבאר שבע. צילום: דוברות המשטרה

מהניתוח המצומצם יחסית של המצב, וניתן כמובן למנות סיבות נוספות למה לא מדובר באינטרס ישראלי לצאת למלחמה בעזה, אפשר להסיק כי ההחלטה שיצאה הלילה מהקבינט המדיני-ביטחוני היא החלטה נבונה, אחראית ושקולה.

עם זאת אסייג ואומר כי באין ברירה אם תיאלץ ישראל לצאת למלחמה בעזה, עליה להכין תוכנית מראש בה יוגדרו יעדים ברורים עם לוח זמנים קצוב וגיבוי בינלאומי כך שישראל היא זאת שתנווט את הלחימה ולא תיגרר אחר רצונו של ארגון טרור כזה או אחר.

8 תגובות

  1. אל תצפו ליצירתיות כלשהי .הם עייפים ותלושים מהמציאות .כשליברמן היה בצד ידע להיות ולנפח חזה עד שהוא קיבל את תפקיד שר הביטחון פתאום זה לא מסתדר לו עם כלמה שהוא הבטיח ואיים . גם בנט אותו דבר הולך באותה דרך . תצאו כבר מהחליפות ומהפלורצנט ותתחילו לתפקד בשטח. ואל תזרקו משפטים סתם .יותר מידי גדולים עליכם .אף עפיפון לא צריך לעוף למעלה והמפריח יישאר בחיים , אף אחד לא צריך להתקרב לגדר ויישאר בחיים .עזה היא אויב אכזר מלא שנאה וכולם מחבלים כי כולם בוחרים במחבלים שישלטו .הגדר היא לא טיילת לאויב מסוכן מלא מזימות .ככה מגדירים הרתעה .

  2. צודק בהחלט! ועוד 2 סיבות שלא צוינו בכתבה. 1 – השלמת בניית המכשול הקרקעי לאורך גבול עזה כנגד המנהרות ו-2 הצבא עסוק בחזית לחימה בצפון שהמצב שם מסוכן ומורכב יותר.

  3. נראה כאילו הכתבה נכתבה ע״י שמאלן בוגד…
    פתאום – כל הסיבות שבעולם מדוע אי אפשר או לא כדאי…
    אז איפה כל המתלהמים מימין שאמרו ״נכה בהם, נהרוס אותם״. איפה הם?
    מסתבר שהדברים קצת יותר מורכבים.

  4. אחד בפה ואחד בלב.
    אחד בדיוני הקבינט ואחד מול מצלמות התקשורת
    אחד לפני הבחירות ואחד כשצריך להחליט ולהכריע

  5. הקבינט הביטחוני צריך לפעול למען החזרת ההרתעה של ישראל -וזה דורש את שחרור ידי החיילים להגיב על ההתקפות נגדם -מכל זורקי האבנים ,הצלמים והמתגרים בהם -ועד לדוקרים ומחבלים. לתת להם לרות בשולחי עפיפוני התבערה .במחבלים והורסים גדר והנכנסים לשטחינו והורסים וגונבים ציוד .ומה שמאוד חשוב -לתת גיבוי לחיילים הפועלים להגנתנו !!!- ולהכיר בכך שהם נשלחים להגנת ישראל ותושביו ולא להגנת שונאנו הרוצים להשמדנו .

Back to top button