חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

ח"כ כבל על מיזוג רשת-ערוץ 10: "עובדים הולכים להיזרק לרחוב"

ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, התכנסה היום (שלישי) הוועדה לישיבה מיוחדת במיזוג רשת וערוץ 10, על רקע התמשכות ההליכים במועצת הרשות השנייה והחלטת רשת לבטלו. היו"ר כבל אמר בפתח הישיבה כי היה ברור ששוק התקשורת לא יוכל להחזיק שלושה ערוצים והשאלה רק הייתה מי יתמזג עם מי, הוא הזכיר כי כאשר עובדי ערוץ 10 עמדו בפני סכנת פיטורין הוועדה התגייסה לסייע להם לילות כימים, בעוד שעכשיו מתנהלים כאילו יש זמן.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין, שיזמה גם היא את הדיון, אמרה כי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו לוקחת לעצמה סמכויות לא לה ועוצרת את המיזוג הזה, ואנחנו מתחילים לשמוע שידיים לא נקיות עוסקות בו. "למי זה מפריע שערוץ 10 ימשיך לחיות? כל פעם הכנסת התגייסה להציל את הערוץ הזה. באה הרשות השנייה וממציאה המצאות שאולי יש מי שירכוש את הגוף הזה, ואנחנו יודעים שאין מי שירכוש והבעלים לא מוכנים להשקיע בו כסף. אמרנו שזה מה שהולך לקרות. הישיבה הזו לא הייתה צריכה להתקיים, המיזוג היה צריך להיות מאחורינו" אמרה. ח"כ יואב קיש אמר כי הוא בעד המיזוג והוסיף: "אני רוצה להגיד לחברתי יו"ר הרשות השנייה שאני חושב שהיא טועה, אבל כל מי שחושב שיו"ר הרשות השנייה פועלת משיקולי ביבי או פריימריז – שטויות במיץ עגבניות. תוציאו את זה מהלקסיקון שלכם". יו"ר הרשות השנייה, שמאלוב ברקוביץ, שנכנסה באיחור לישיבה, אמרה בתגובה: "אין לי דעה. עוד לא אמרתי את דעתי". ח"כ עיסאווי פריג' טען: "אם ח"כ קיש אומר שראש הממשלה לא מעורב אז הוא כן מעורב". ח"כ נחמן שי, שכיהן בעבר כמנכ"ל הרשות השנייה, אמר כי הרשות הוקמה לפעול לטובת הציבור וטובת הציבור שיהיה מגוון של ערוצי טלוויזיה ותקשורת. הוא הוסיף: "התחושה שלי זה שהאינטרס הציבורי נפגע. הוא לא מתקיים פה ופעילות הרשות לא משרתת את האינטרס הזה יותר".

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, אמרה כי "המיזוג אושר על ידי הרשות באוגוסט, מתוך דוקטרינת הפירמה הכושלת. המשמעות שאישרנו את המיזוג בחוסר אהבה מוחלט ובלב מאוד כבד. חששנו מה יקרה במצב האלטרנטיבי שבו ערוץ 10 יתמוטט עם חברת החדשות שלו ונישאר עם חברת חדשות אחת. לכל היושבים מובן היטב מה המשמעות של חברת חדשות אחת בלבד. התנינו את המיזוג בתנאי שרשת תיפרד מחברת החדשות ונישאר עם שתי חברות חדשות עצמאיות. ההחלטה התקבלה אחרי שנחה דעתנו שאין מנוס מלאשר את המיזוג הזה". היא השיבה לשאלת היו"ר כבל באשר לכינוס ועדת הריכוזיות ואמרה כי מועצת הרשות השנייה עדיין לא פנתה לבקש התייעצות עם ועדת הריכוזיות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

יו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, יוליה שמאלוב ברקוביץ, אמרה כי היא "ממליצה לבטל את חגי ישראל כדי שלא יבואו בטענות לרגולטור". היא הוסיפה ואמרה כי זה לא ראוי ציבורית שתציג את עמדתה לפני השימוע וצייניה: "על אלה שעומדים לי עם אקדח לרקה ואומרים שזה לא פוליטי, אבל כל הכנסת פה. מאיימים עליו ואומרים לי 'נחסל אותך' 'לא תהייה לך עבודה'". ח"כ נחמיאס ורבין ביקשה להבהיר בשלב זה כי "הוועדה מגנה כל ניסיון להלך אימים על רגולטורים נקודה". שמאלוב ברקוביץ המשיכה: "מי שאומר שראש הממשלה מעורב שיוכיח. על מנת למנוע פגיעה בשיקול דעתה של הרשות השנייה ולמנוע לחצים לא עניינים אני סבורה שאין מקום לדיון בוועדה בשלב זה. אין כוונת הרשות השנייה לסגור את ערוץ 10 או לפגוע במי מהערוצים, אבל אתם חייבים להבין בקשה של מיזוג זה פחות ערוץ בישראל. זה פחות הפקות, פחות מקומות עבודה ולכן יצאנו לשימוע ולא נקבל החלטה עם אקדח לרקה. אנחנו מבקשים לסיים את התהליך כפי שביקש השר עד ל-7 בנובמבר. זה תלוי בחומרים שנקבל ובשיתוף הפעולה". לאחר מכן סירבה שמאלוב ברקוביץ לענות לשאלות חברות וחברי הכנסת, בין היתר לשאלת ח"כ פנינה תמנו שטה באשר לגורל העובדים.

מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, אמר כי עד לפיצול הצליח הערוץ להציב תחרות מול ערוץ 2, והוסיף כי תחרות בין האח הגדול להישרדות זו לא תחרות. לדבריו, המיזוג יאפשר שתי חברות חדשות חזקות ומשגשגות. "בעלי הערוץ הגיעו למסקנה שהם לא יכולים להחזיק את החברה, זה או לסגור או להתמזג. העובדים משלמים מחיר יקר בכיסם בגלל המצב". יו"ר דירקטוריון רשת, יוסי רוזן, אמר: "אני שמח לשמוע את דברי יו"ר הרשות השנייה שלא קבעה עמדה, כי בעיתונים קראנו שהיא מתנגדת למיזוג. אם ננקה את החגים, הרשות השנייה דנה במיזוג פי שניים מהזמן שדנה בו רשות ההגבלים. אי אפשר להמשיך באי הוודאות הזאת. אנחנו פרשנו מהעניין הזה מהערכה שמדובר פה בסחיבת זמן. אפשר היה מזמן לאשר את המיזוג, לא צריך להמתין ל-7 בנובמבר, אם אז תהייה החלטה הדירקטוריות ישקול מחדש את ההחלטה לצאת מהמיזוג".

יו"ר ועד עובדי חדשות 10, טל שורר, אמר: "זה תהליך שמתנהל שלא בתום לב, מחכים או שהפריץ ימות או שהכלב ימות אבל שמיזוג לא יהיה. זה החל בכך ששמאלוב ברקוביץ ניסתה להפריד בין הצדדים, לסכסך". שמאלוב ברקוביץ איימה לצאת מהישיבה ואמרה: "אני מבקשת להפסיק להטיח כלפי האשמות". שורר הגיב: "אני אחזור על מה שאמרתי לך בעבר, את תפסיקי להגיד שקרים ואני אפסיק להגיד את האמת. כשאת אומרת לנו שרשת לא רוצה אותנו ואבי צבי ישחט אותנו את מנהלת את התהליך הזה באופן לא ראוי. כשאת אומרת שההגנה שלנו והביטחון שלנו הוא שאף אחד לא יסגור ערוץ טלוויזיה בתקופת בחירות, את פותחת פתח לתיק 6000 ו-7000 ו-8000. אני עיתונאי שלא רוצה לעבוד בתקשורת הפסדית, כי זה מקום לשחיתות. אנחנו רוצים לעבוד בערוץ שמרוויח כסף עם חופש עיתונאי מוחלט ואנחנו מאמינים שגם בערוץ הממוזג נמשיך לעשות עיתונות חופשית".

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

סגנית הממונה על התקציבים באוצר, שירה גרינברג, אמרה: "אנחנו סבורים שהדבר העדיף ביותר מבין החלופות זה אישור המיזוג תחת תנאים שיבטיחו חברת חדשות עצמאית. חשוב מאוד שלוח הזמנים לקבלת ההחלטות יהיה קצר, כי גם אי קבלת החלטה משמעותה קבלת החלטה".

מנכ"ל משרד התקשורת, נתי כהן, שהוזעק לדיון, אמר כי שר התקשורת מבקש להבהיר שההליך נמצא באחריות מלאה של המועצה והמשרד לא מתערב בו. הוא הוסיף: "המדיניות היא מניעת סגירת חברת החדשות המסחרית. אנחנו לא רוצים שנישאר בסוף התהליך עם חברת חדשות מסחרית אחת במדינת ישראל. השר לא מתערב בתהליך קבלת החלטות המועצה ומכחיש שנקט בעמדה כזו או אחרת במהלך השבוע האחרון או בכלל, ואם מישהו שמע אז הדברים הוצאו מהקשרם. השר עודכן בדבר מורכבות התהליך ולכן צריך לשמור על תהליך תקין. השר מכחיש שהוא נקט על עמדה לכאן או לכאן. הוא גם נקבע בתאריך קבלת ההחלטה – ה-7 בנובמבר".

היו"ר כבל סיכם ואמר כי השר רשאי לזמן את המועצה ולהביע בפניה את דעתו. הוא הוסיף כי הסיפור הוא קודם כל העובדים שהולכים להיזרק לרחוב ואמר כי אם שמאלוב ברקוביץ יודעת להגיד שתתקבל החלטה עד ה-7 בנובמבר אז הוא מוכן לחתום על זה עכשיו. "עיקר המשימה שלך", אמר היו"ר כבל לשמאלוב ברקוביץ", זה לקבוע כללים לא כדי להרוג". עוד הוא הוסיף: "היום לראש הממשלה אסור לומר את דברו, אז הוא ועוד איך אמר. לא התבייש והתעקש לומר. אני סבור שהמיזוג חייב היה כבר לצאת לדרך. אני פונה אליך (יוליה) בדחילו ורחימו אם הדברים לא יצאו בלוח זמנים מיידי והאמירה שלכם תאמר ואם לא תהייה ברירה נטפל בזה בחקיקה. העניין היחיד הוא שתהייה לנו תקשורת טובה, מקצועית ופתוחה".

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

Back to top button