חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

נתניהו נפגש עם ראשי מדינות בולגריה, רומניה, סרביה ויוון

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים במהלך היום (שישי) מספר פגישות מדיניות חשובות. נתניהו נפגש הבוקר בשנית עם ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב לאחר מכן נפגש עם ראש ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה ובהמשך נפגש עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' ועם ראש ממשלת יוון אלכס ציפראס.

בפגישה כאמור עם ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב בארמון אוקסינוגרד בוורנה, בולגריה דנו שניים בהמשך העמקת השת"פ בתחומי ביטחון, כלכלה וטכנולוגיה.

כמו כן, לאור הכוונה של ישראל יוון וקפריסין לקדם את הקמת הצינור ה-East-Med לייצוא גז לאירופה, ראשי הממשלה דנו בשיתוף פעולה בתחום זה. ראש הממשלה ציין אתמול בהצהרתו כי הוא מאמין שחלק מהגז יגיע גם לבולגריה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
ראש הממשלה נתניהו עם ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בפגישה עם ראש ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה במסגרת מפגש הפסגה של פורום מדינות קראיובה בוורנה דנו השניים בחיזוק היחסים בין המדינות. ראשי הממשלה דנו בדרכים להגדלת היקפי הסחר וההשקעות וכן קידום השת"פ הבטחוני, לוט"ר, טכנולוגיה, אנרגיה ונושאים בילטרליים נוספים.

ראש הממשלה אמר לראש ממשלת רומניה שישראל מגינה על אירופה בכך שמנעה עשרות פיגועים על אדמתה. רה"מ נתניהו ברך את רומניה לרגל נשיאות האיחוד האירופי וביקש שתסייע לשנות באופן משמעותי את עמדת האיחוד כלפי ישראל.

כמו כן, דנו בסוגיות אזוריות ובאתגרים במזרח התיכון.

רה"מ נתניהו אמר בפתח הפגישה: "אתם שכנים קרובים, שכנים טובים. לנו יש שכונה אחרת. עם זאת, היחסים שלנו עם שכנינו הערבים משתנים בצורה דרמטית לטובה".

נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ
נתניהו בפגישה עם ראש ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

בהמשך נפגש ראש הממשלה בנימין נתניהו גם עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ' בוורנה, בולגריה. השניים דנו ביחסים בין שתי המדינות. ראש הממשלה בירך את את סרביה על פועלה בנושאים הקשורים לשימור המורשת היהודית.

ראש הממשלה נתניהו ונשיא ווצ'יץ' הביעו את רצונם המשותף להרחבת השת"פ בתחום הכלכלי והגדלת היקף הסחר בין המדינות.

המנהיגים דנו בקידום פרוייקט צינור הגז East-Med לייצוא גז לאירופה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר: "לעונג הוא לי לראות אותך שוב ולשוחח אתך על נושאים בילטרליים ואזוריים ועל העולם. אני מביע את הערכתי לידידות שלך ולשיפוץ בית הכנסת שביצעתם".

פגישת נתניהו עם נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'. צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש גם עם ראש ממשלת יוון אלכס ציפראס בוורנה, בולגריה.

ראש הממשלה נתניהו אמר בפתח פגישתם: "אלכסיס, העונג הוא לי לראות אותך שוב. בפגישתנו אשוחח איתך על צינור הגז במזרח אגן התיכון, שיהווה בשורה של ממש ליוון, לישראל, לקפריסין ולאירופה כולה. זה יכול להועיל לכל עמינו".

כמו כן, המנהיגים דנו בהמשך העמקת שיתוף הפעולה הבילטרלי בתחומים שונים ובדגש על פרויקט צינור הגז ה-East-Med.

נתניהו נפגש עם ראש ממשלת יוון אלכס ציפראס. צילום: עמוס בן גרשום לע"מ
נתניהו נפגש עם ראש ממשלת יוון אלכס ציפראס. צילום: עמוס בן גרשום לע"מ
נתניהו נפגש עם ראש ממשלת יוון אלכס ציפראס. צילום: עמוס בן גרשום לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו השתתף כאורח הכבוד של פורום קאריובה בו השתתפו ראשי מדינות בולגריה, רומניה, סרביה ויוון. זוהי הפעם הראשונה שמתארח בפורום מנהיג זר.

במסגרת ביקורו קיים כאמור ראש הממשלה נתניהו פגישות בילטרליות עם ראש ממשלת בולגריה בויקו בוריסוב, ראש ממשלת רומניה ויוריקה דנצ'ילה, נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ וראש ממשלת יוון אלכס ציפראס.

עם סיום הפגישות הבילטרליות אמר ראש הממשלה נתניהו: "אני כאן בפסגה של ארבע מדינות – בולגריה, יוון, סרביה ורומניה וזאת הפעם הראשונה שהם הזמינו מנהיג מחוץ לארבע המדינות האלה להשתתף איתם. זה כבוד גדול לישראל, זה משקף את המעמד העולה של ישראל בעולם. ספציפית, כל אחד מהם הבטיח לי שהם יקדמו שיפור בהצבעות שלהם בעניינים שנוגעים לנו גם באיחוד האירופי וגם באו"ם, ומנגד כולם רוצים שנקדם את צינור הגז מלווייתן לאירופה ולבלקנים. הם מאוד רוצים בגז הישראלי, הם מאוד רוצים בטכנולוגיה הישראלית והם מאוד רוצים בידידות של ישראל. זה סימן טוב."

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לפני זמן קצר בהצהרות לתקשורת במפגש פורום קראיובה בבולגריה כי "מה שאירע בקונסוליה באיסטנבול היה נוראי ויש לטפל בכך באופן הראוי. אך בו בזמן אני אומר שחשוב מאוד למען יציבות האזור והעולם שסעודיה תישאר יציבה ויש למצוא דרך להשיג את שני היעדים כיוון שאני חושב שהבעיה הגדולה יותר היא מצד איראן ועלינו לוודא שאיראן לא תמשיך בפעילויות העוינות כפי שהיא עושה בשבועות האחרונים באירופה."

נתניהו הוסיף "חשפנו שתי מתקפות טרור, אחת בפריז והשניה בקופנהגן שאורגנו על ידי השירותים החשאיים של איראן. חסימת איראן היא במעלה אג'נדה שלנו לביטחון, לא רק של ישראל אלא גם לאירופה ולעולם".

Back to top button