חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

פורום קראיובה: דבריו המלאים של נתניהו בהצהרות המשותפות

ראש הממשלה בנימין נתניהו נשא היום (שישי) דברים בהצהרות משותפות עם מנהיגי המדינות של פורום קראיובה בוורנה, בולגריה.

בהצהרתו אמר ראש הממשלה נתניהו, "ראש הממשלה בויקו בוריסוב תודה לך על האירוח ועל ההזמנה הנפלאה הזו. הנשיא אלכסנדר ווצ'יץ', ראש הממשלה אלכסיס ציפראס וראש הממשלה ויוריקה דנצ'ילה, כולכם חברים אמיתיים.

בחיים הפוליטיים אומרים חברים אבל לא מתכוונים לכך באמת. אבל פה לא מדובר בכך. אתם חברים חמים וקרובים ואני רוצה לומר שזה כבוד גדול מאוד עבורי ועבור המדינה שלי להיות מוזמן לפגישה האזורית שלכם שמקדמת את האינטרסים שלכם בהקשר הרחב יותר של אירופה. אני חושב שהפגישות האזוריות האלה, כפי שנוכחתי לדעת בפגישה של קבוצת וישגרד והמדינות הבלטיות, הן גישה נבונה מאוד לקידום האינטרסים הלאומיים והאזוריים שלכם, ואני גאה מאוד על כך שהוזמנתי לכאן בהקשר הזה.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

אך ראשית אני רוצה לעסוק בהיסטוריה. העם היהודי חווה את הסבל הנורא ביותר באנושות במהלך השואה, ובכל אחת מהמדינות שלכם היו גברים ונשים אמיצים שהתנגדו והצילו יהודים, לעיתים קרובות תוך סיכון חייהם שלהם. זה נעשה שוב ושוב וזה דבר שלא נשכח לעולם. אני מייחס את זה לשני דברים: הראשון, העמדה המשותפת שלכם נגד האנטישמיות היום, שעדיין זוקפת את ראשה המכוער. כל אחת מהממשלות שלכם נוקטת בעמדה נחושה מאוד נגדה ואנו מעריכים זאת מאוד. לדעתנו זה חשוב, בעיקר כיוון שהשנאה הזו מתחילה אולי ביהודים אך מתפשטת במהרה לכל השאר. לכן, אני חושב שזה נעשה למען האנושות המשותפת שלנו, זה שירות גדול שכולכם מבצעים. כמו כן, ההנצחה של אתרים יהודיים, בתי כנסת והתיעוד זה משהו שמוערך מאוד בישראל.

אני רוצה לומר שבדרכנו אנו גם גומלים על הפעולה ההיסטורית הזו מצד האזרחים האמיצים שלכם באמצעות הגנה על חיי אירופאים, חילופי מידע בין סוכנויות המודיעין שלנו, שאני מאמין שאין שניים להם במלחמה בטרור, בחשיפת מתקפות טרור. מנענו עשרות מתקפות טרור על אדמת ושמי אירופה. אנו עושים זאת בשיתוף פעולה מצוין מצד הארגונים השונים שלכם. אני חושב שזה מגן על אזרחי כל אחת מהמדינות שלנו ולא כולם יודעים על זה אך אני רוצה לנצל את ההזדמנות הזו כדי להודות לכם על שיתוף הפעולה הזה ולהביע את מחויבותינו להמשיך את שיתוף הפעולה החשוב הזה בהצלת חיים.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

דנו עם כל אחת מידידותינו כיצד נוכל להגביר את שיתוף הפעולה בינינו אך בהקשר הקבוצתי, הרשו לי לומר שלדעתי ישנם שלושה דברים שחשובים לעתיד המשותף שלנו. הראשון הוא הטכנולוגיה, השני הוא האנרגיה והשלישי הוא ביטחון. 

בתחום הטכנולוגיה, יש מהפכה בעולם, מהפכה יוצאת דופן שבה כל מאמץ אנושי נעשה ממוחשב. ישראל היא אומת החדשנות. יש לנו 8,000 חברות הזנק והמספר גדל כל הזמן – כל דבר החל מאבטחת סייבר, בריאות, ניהול מים, טכנולוגיות מידע, כל תחום שהוא: גידול למזון, הצמחת יבולים שיישארו ליותר זמן, שיפורם באופן שיותאם לתזונה המיוחדת של אנשים ועוד. אנו רוצים לחלוק את הדברים האלה עם ידידינו כאן בדרכים שונות. ואני חושב שהעתיד שייך לאלה שמחדשים. 

אנו יכולים לעשות הרבה יותר יחד, ואנו בישראל חפצים לעשות זאת. דנו במספר רעיונות כיצד לעשות זאת ואנו כבר מיישמים חלק מזה. יש עוד רבות לעשות.

תוצרי המחשבה הם בעלי ערך שלא יסולא מפז. וניתן לראות זאת כיוון שבעשר השנים האחרונות, עשר החברות המובילות בעולם הפכו להיות אותן חברות שמייצרות תוצרים של המחשבה. יש עוד הרבה לעשות. עלינו לעשות זאת יחד עמכם.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

הדבר השני הוא אנרגיה. אנו זקוקים לאנרגיה. כולם זקוקים לאנרגיה. ודנו בדרכים בהן ישראל יכולה לעזור לעמוד במטרות האנרגיה של המדינות המיוצגות כאן. יש שני פרויקטים שדנו בהם. האחד נוגע לפרויקט שכבר נידון והוא כבר מיושם, ובדרך שבה נוכל לסייע למדינות שלכם להגביר את היעילות של האנרגיות שאתם מקבלים, כמובן שנעזור כמיטב יכולתנו.

שנית, אנו מפתחים את מה שכבר הוזכר כאן – צינור הגז המזרח תיכוני. זה יהיה צינור הגז התת ימי הארוך ביותר בעולם. הוא ימשך משדות הגז במזרח הים התיכון דרך קפריסין, כרתים, יוון, איטליה ואולי יגיע אף עד אזור הבלקן. דנו בזה ואנו כעת בשלב בדיקת היתכנות. אנו רוצים להתקדם עם זה במהרה ואני מקווה שהבדיקה תראה שניתן לעשות זאת כיוון שאם ניתן לעשות זאת – יש לעשות זאת. ואני חושב שזה יעזור מאוד לנו, אלה שמייצאים את הגז הזה וגם לכם בגיוון משאבי הגז שלכם. אנו דנים בדבר הזה ברצינות רבה ובצורה תכליתית.

התחום השלישי הוא ביטחון. דיברתי על הדרכים בהן ישראל מונעת מתקפות טרור אבל אני חושב שמובן הרחב יותר, אנחנו חלק מציוויליזציה משותפת. כולנו דמוקרטיות. כולנו שואפים לשפר את חיי העמים שלנו באמצעות בחירה וכבוד לחיי אדם ולכבוד האדם. המושגים האלה נמצאים תחת מתקפה על ידי כוחות קיצוניים, כשהגדול בהם הוא של האסלאם הקיצוני שמאיים על הציוויליזציה שלנו והעתיד שלנו. דרך אחת שהוא עושה זאת היא על ידי ניסיון להפיל את מטוסינו או לרצוח את אזרחינו ברחובות וכשאמרתי  זאת דיברתי על דברים כמו דאע"ש, או אלקעידה שקדמה לו בחזית של האסלאם הסוני הקיצוני אבל יש גם חזית שיעית קיצונית בהנהגת איראן. אני מאמין שאיראן מציבה סכנה גדולה לעולם. ביום ראשון הנשיא טראמפ יטיל סנקציות חדשות על איראן. אני רוצה שתדעו שאפשר לראות שבאמצעות הסנקציות שכבר הוטלו היה צמצום משמעותי בכמות הכסף לפעולות הטרור התוקפניות של איראן, כבר רואים את ההשלכות של הסנקציות ואני מאמין שהתוקפנות האיראנית תוגבל מאוד על ידי הסנקציות האלה ואני מקווה שכל המדינות כאן יצטרפו למאמץ הזה.

מה שאירע בקונסוליה באיסטנבול היה נוראי ויש לטפל בכך באופן הראוי. אך בו בזמן אני אומר שחשוב מאוד למען יציבות האזור והעולם שסעודיה תישאר יציבה ויש למצוא דרך להשיג את שני היעדים כיוון שאני חושב שהבעיה הגדולה יותר היא מצד איראן ועלינו לוודא שאיראן לא תמשיך בפעילויות העוינות כפי שהיא עושה בשבועות האחרונים באירופה.

חשפנו שתי מתקפות טרור, אחת בפריז והשניה בקופנהגן שאורגנו על ידי השירותים החשאיים של איראן.

צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

אלה חלקים קטנים משיתוף הפעולה שהיה לנו עם המדינות המיוצגות כאן. עליי להגיד שיש כאן מעבר לאינטרסים – אלה ערכים משותפים, יש גם קירבה גדולה בין עמינו שבאה לידי ביטוי בתיירות הגדלה לכל אחת מהמדינות כאן. ישראלים רבים מגיעים למדינות כאן. הם מגיעים לבולגריה, סרביה, יוון, רומניה. לדעתי זה מבטא את החיבה הגדולה לתרבויות, לעמים ולעתיד של המדינות המיוצגות כאן.

כל שאני יכול לומר הוא: שנה הבאה בירושלים. נשמח לארח כל אחת מכן בנפרד או בקבוצה, איך שתבחרו, ותודה לכם. תודה לך בויקו על ההזמנה הנפלאה הזו. אני מעריך זאת מאוד". 

Back to top button