חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

הדו"ח הוצג בוועדת הכנסת: "חושף את מימדי הפגיעה והניצול"

בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדת העבודה והרווחה של הכנסת הוצג דו"ח חדש של שדולת הנשים בישראל, המסכם את שנת פעילותו הראשונה של הקו הפתוח לנשים חרדיות, המספק סיוע וייעוץ משפטי חינם בנושאי זכויות מגן, זכויות סוציאליות בעבודה וזכויות נשים בעבודה. הדו"ח החדש חושף את מימדי הפגיעה והניצול הבלתי נתפסים שסופגות החרדיות בשוק העבודה – גם במקומות עבודה שאמורים להיות תחת פיקוח המדינה, ואף מציג המלצות מדיניות למיגור התופעה. ח״כ אלי אלאלוף, יו״ר ועדת העבודה והרווחה, אמר בתום הצגת הדו"ח כי יש לאמץ את המלצות שדולת הנשים בישראל כלשונן, "מדובר בתכנית עבודה מצוינת ובדו״ח מאיר עיניים".

מנהל אגף אכיפה מינהלית ועיצומים כספיים במשרד העבודה, מאיר דוד, שהשתתף בדיון, התחייב לקבל תלונות אנונימיות על מעסיקים שמפרים זכויות: "נגיע לכל מעסיק ומעסיק".

נשים חרדיות שהשתתפו בדיון סיפרו כי עובדות שסובלות מהפרת זכויות נמנעות מלהתלונן בשל החשש מסנקציות חברתיות קשות, כמו סילוק ילדיהן ממוסדות החינוך החרדיים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

את הדיון על דו״ח שדולת הנשים בישראל יזמו חה״כ רחל עזריה, אילן גילאון, יעקב אשר ורויטל סויד. הדו״ח אף חושף נתונים רבים על מצבן של נשים חרדיות בשוק התעסוקה בישראל: כשני שליש מהפונות שדיווחו על שכרן משתכרות עד 5,000 ש״ח בחודש, ורבע מהפונות משתכרות עד 3,000 ש״ח בלבד. מרבית הפניות בקו עוסקות בסוגיות בסיסיות כמו אי תשלום שכר, אי תשלום פנסיה, אי תשלום פיצויי פיטורין ועוד.

עו״ד עמית קובו־רום, מנהלת הקו הפתוח לנשים חרדיות שמפעילה שדולת הנשים בישראל, אמרה בדיון: ״אנו רואות צורך בלקיחת אחריות ממשלתית רחבה לשיפור איכות ההעסקה ותנאי העסקה של עובדות מהחברה החרדית, אשר זכויותיהן נרמסות ומופרות באופן שיטתי בשוק העבודה. נשים חרדיות מדווחות על הפרת זכויותיהן בעבודה יותר מכל אוכלוסייה אחרת, בין היתר, בשל המאפיינים הייחודיים שיש לציבור הנשים העובדות החרדיות בישראל. בעוד ישנה נכונות של עובדות חרדיות לנקוט פעולה כנגד הפרת זכויות כלפיהן, קיים קושי עבורן לפנות למוסדות של המדינה, ובמקרים רבים קיים חשש להשחיר את פני המעסיק״.

עוד הוסיפה עו״ד קובו־רום: ״במהלך השנה החולפת פנו אל הקו הפתוח כ-900 נשים, ואנו עדות לרצון ולשאיפה של עובדות רבות בחברה החרדית לזכות בהעסקה חוקית והוגנת״, הדגישה עו״ד קובו־רום. ״אחת הפונות שהגיעה אלינו לקו, עבדה במוסד חינוך חרדי, לא קיבלה שכר במשך שנה, אבל העדיפה שלא לפנות לרשויות, כי ידעה שזו המציאות, ושאם תדבר יהיה לה קשה למצוא עבודה חדשה. פונה אחרת שפנתה אלינו, פוטרה מבלי שישולם לה מלוא סכום הפיצויים שהגיעו לה. היא ניסתה לקבל ייצוג, אך לא הצליחה וכבר עמדה להרים ידיים. השדולה החליטה לקחת את המקרה, ובזכות הייצוג של שדולת הנשים (באמצעות עו״ד גולדי רוטנברג), היא פוצתה ב-36 אלף ש״ח״.

בדיון השתתפו גם ח״כ מרב מיכאלי (מחנ״צ), ח״כ נורית קורן (הליכוד), ח״כ מיכאל מלכיאלי (ש״ס), ח״כ עבד אל חכים חאג׳ יחיא (הרשימה המשותפת), ח״כ נחמן שי (המחנ״צ).

דו"ח שדולת הנשים בישראל על הקו הפתוח לנשים חרדיות –  (לצפייה / הורדה)

תגובה אחת

  1. אם הממשלה באמצעות משרד החינוך נוהגת כך (תוכנית הבראה של רשת גנ"י של אגו"י) ובניגוד גמור לפסק בית המשפט (בשלשה החלטות שונות) שעל פיו על כל רשתות גנ"י החרדיים לשלם בגובה הממלכתי ואין פוצה ומצפצף, מה תלינו על מעסיקים במגזר הפרטי????

Back to top button