חדשות הארץמבזקים

אלפים צעדו: "די לאוזלת היד – יחד נשים סוף לאלימות כלפי נשים"

כ-3,000 נשים וגברים משתתפים הערב (ראשון) בצעדת המחאה ובעצרת בתל אביב, לציון היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, שחל היום את צעדת המאבק מוביל מרכז הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית תל אביב, בשיתוף שדולת הנשים בישראל, רוח נשית, עיריית תל אביב־יפו, נעמת תל אביב־יפו ועמותת כולן.

בשעה זו נערכת עצרת המחאה המרכזית ברחבת סינמטק תל אביב, בהנחיית העיתונאית עינת פישביין ובהשתתפות חברות כנסת, פעילות ופעילים פמיניסטים, אמן הספוקן וורד יוסי צברי והזמרת אסתר רדא. בין הדוברות בעצרת היו גם שתי נשים, רעות אלישע ותמר כהן פלג, שהעידו על מקרי הפגיעה שחוו. לפני הצעדה התקיימה צעדת המחאה לציון יום המאבק הבינלאומי באלימות כלפי נשים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

במהלך הצעדה קראו המשתתפות והמשתתפים: "לא הולכות לשתוק יותר – דם נשים אינו הפקר", "נלחמות ונלחמים באלימות כלפי נשים", "לא זה לא", "לא, אנחנו לא שקופות – נשים עושות מהפכות". רבות מהמשתתפות חובשות כובעים ורודים, שהפכו לסמל מחאת הנשים העולמית שהחלה ב"צעדות הנשים" בארה"ב. את הכובעים סרגו פעילות במרכז הסיוע ת"א יחד עם נשים מבקשות מקלט מקולקטיב קוצ'ינטה.

מרים שלר, מנהלת מרכז הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית ת"א, אמרה בעצרת: "אנחנו קוראות לשים סוף למציאות בה יותר ויותר נשים משמיעות את קולן – אבל הרשויות והמערכות מסרבות להקשיב. מציאות בה תשעה מתוך עשרה תיקי אונס נסגרים ללא הגשת כתב אישום, בה פוגעים זוכים לכבוד ולבמה ונפגעות לבוז ולהאשמות. מציאות בה נערות שנפגעו צריכות לעזוב את בית הספר והפוגעים מתקבלים בהבנה, מציאות בה עבירות מין מוצגות כרכילות. מציאות בה מדברים על ביטחון שאינו כולל את הביטחון שלנו. אנחנו נמשיך לפעול למען שינוי סדרי העדיפויות, עד שנשים סוף לתרבות האונס".

עו"ד גבי לסקי, חברת מועצת העיר תל אביב-יפו, ולשעבר יו"ר הוועדה לשוויון מגדרי בעיר אמרה: "אנחנו קוראות לשים סוף להיעדר התקצוב לתכניות לשוויון מגדרי, בחינוך, ברווחה, בדיור ובתעסוקה ובתכניות למיגור האלימות כנגד נשים".

מיכל גרא מרגליות: מנכ"לית שדולת הנשים בישראל אמרה בעצרת: "אנחנו קוראות לשים סוף לעובדה שאנחנו תמיד בתחתית סדר העדיפויות הלאומי, שתמיד יש נושאים בוערים יותר לכנסת ולממשלה מקידום נשים ושוויון מגדרי. אנחנו קוראות לשים סוף לכך שבממשלה לא סופרים אותנו. אנחנו חצי מהאוכלוסייה ודורשות לקבל תקציבים והשפעה".

חגית בכור, יו"ר "רוח נשית" אמרה: ״אנו קוראות לשים סוף לאלימות הכלכלית, לתלות הכלכלית של נשים בבני זוגן. התלות הכלכלית משאירה נשים במעגל האלימות. אנו קוראות לנשים להיות עצמאיות ולא תלויות!".

עו"ד אילת ברוך כץ, רכזת קהילתית בנעמת תל אביב-יפו: "אנחנו קוראות לשים סוף לשפת הכוח! יש לראות את הקושי של הגברים לדבר בשפה הריגשית, קושי אשר, בסופו של דבר, מייצר את האלימות. אנו קוראות לפעול לא רק בדרך של ענישה, אלא גם בדרך של הסברה ובעיקר בדרך של חינוך וטיפול בגברים".

ברכה ברד, מנכ"לית "כולן" – לקידום השיח והעשייה הפמיניסטית בישראל, אמרה בעצרת: ״אנחנו קוראות לשים סוף להאשמת הקורבן ולביוש נשים ומיניות נשית, בכדי שכל אחד ואחת ידעו – שאף אחת לא אשמה שפגעו בה!".

בין הדוברות והדוברים בעצרת המחאה נמצאות גם חברות הכנסת עאידה תומא סלימאן, יו״ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, ציפי לבני, יו״ר האופוזיציה, מרב מיכאלי ותמר זנדברג, כמו גם נציגות ונציגי הארגונים אסל"י, על"ם, תנועת "הלא נחמדות לא נחמדים", ופעילות פמיניסטיות מובילות נוספות.

האירוע מתקיים השנה, על רקע מקרי הרצח של 22 נשים מאז תחילת 2018, על רקע ציון שנה למחאת #metoo בישראל שהביאו איתו צונאמי של עדויות, של נשים וגברים, על הפגיעות המיניות שחוו ועל הסיבות שבגללן הן/ם לא יכלו להתלונן, ועל רקע מעל ל-40 אלף פניות שהגיעו במהלך השנה החולפת למרכזי הסיוע ברחבי הארץ.

Back to top button