חדשות חוץמבזקים

היועצים הישראליים שהובילו את המועמדת לנשיאות המדינה

מערכת בחירות רוויית מהפכים, הפגנות ויצרים הסתיימה היום בניצחונה של סלומה זורבהשווילי, האישה הראשונה בתולדות גאורגיה שתכהן כנשיאה, בקרב קשה והפכפך מול האופוזיציה מימין בגאורגיה. במוקד הסיבוב השני של הבחירות עמדו היועץ האסטרטגי הישראלי של הנשיאה הנבחרת, משה קלוגהפט וספי שקד, אשר הגיעו לגאורגיה לאחר ניצחון בין השאר בבחירות לפרלמנט ברומניה, ועוררו את הבחירות משלוותן. קלוגהפט אף היווה מטרה מרכזית למתקפות האופוזיציה שטענו כי הוא "לא מבין את המנטליות הגאורגית".

המועמדת לנשיאות, שהיתה לפני כן שרת החוץ של גאורגיה ושגרירת צרפת בגאורגיה חוללה מהפך לאחר שהגיעה בקושי רב לסיבוב השני, ובסקרים בתחילת החודש פיגרה ב-12% על פני מועמד הימין, גריגול ושדזה. על פי המסתמן, זורבהשווילי ניצחה בפער של 58%-22%.

סלומה זורבהשווילי, מועמדת עצמאית שנתמכה על ידי מפלגת השלטון, הגיעה בקושי רב לסיבוב השני, והיתה במצב קשה בסקרים ובמומנטום שלילי. שקד וקלוגהפט ביטלו את הקו הפרסומי שהיה שמרני מדי עד לאותה עת תחת הסלוגן "יחד בשביל גאורגיה", צילמו את המועמדת מחדש לשלטים בנראות מנהיגותית יותר, שינו את סלוגן הבחירות של המועמדת ל"בחירה גורלית", והביאו לקו אגרסיבי הרבה יותר נגד המתחרה, תוך המתמקדות בשאלת החופש והפלורליזם בגאורגיה על פני השאלה הפרסונלית.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בין היתר, הקמפיין החדש קישר בין המתמודד מול זורבהשווילי, גריגול ואשאדזה מהמפלגה הלאומית, לבין פרשיות אלימות, שחיתות, התעללות במתנגדי משטר וסתימת פיות של בכירי מפלגתו. שינוי הקו הביא להיחלשותו בסקרים של ושדזה ולהתחזקות המועמדת של קלוגהפט ושקד. שינוי המגמה הוציא את הנשיא לשעבר סקשווילי משלוותו.

סקשווילי, עומד בראש המפלגה הלאומית המאוחדת, שהיא אופוזיציה לשלטון מימין אמר בראיון לטלוויזיה של גיאורגיה אמר כי זורבהשווילי מתחזקת כי יש לצידה "יועץ יהודי", לצד אמירות נוספות עם גוון אנטישמי, ולאחר הסערה התנצל על דבריו. בשל כך קלוגהפט נזקק לאבטחה בשבוע האחרון מאז שהגיע למדינה, והוגדר כ"אזרח מוגן" מטעם הממשלה.אלא שההתקפה הפכה לבומרנג. וכך למשל יו"ר הפרלמנט שנחשב לאחד האנשים החזקים במדינה אשר אמר כי סקשווילי שרוי "בפאניקה" עקב הגעתו של קלוגהפט למדינה.

במפלגה אמרו כי "בעידן של מכות למרכז שמאל בכל העולם, החל מהברקזיט, הולנד, פולין הונגריה, שבדיה ועוד ייתכן והבחירות מהוות את בלימת הימין הפופוליסטי באירופה."

קלוגהפט אמר אחרי הניצחון כי " זהו ניצחון לחופש ולפלורליזם על האיומים וההפחדות. החרות היא שפה בינלאומית, והוכחנו שגם בגאורגיה מדברים אותה. צריך ללמוד מהקמפיין הזה שלעולם אסור לוותר, גם כשהמצב נראה נואש. אני שמח שהיה לי חלק בקידום של גאורגיה לעתיד טוב וחופשי יותר, ועוד יותר שמח שהיה לי חלק בבחירת אישה ראשונה לנשיאות המדינה, מה שעדיין לא מובן מאליו במדינות רבות".

האישה הראשונה בתולדות גאורגיה שתכהן כנשיאה
היועצים הישראליים
היועצים הישראליים

Back to top button