חדשות הארץמבזקיםמומלצים

עולם האופנה משנה את צבעו – זה הצבע הנבחר לשנת 2019

בכל שנה מחדש בסביבת חודש דצמבר עוצרים מעצבי האופנה, הביוטי, עיצוב הבית והעיצוב התעשייתי את נשימתם ומחכים בשקיקה להכרזתה השנתית של ענקית הצבעים פנטון, המכתירה לקראת כל שנה אזרחית חדשה את צבע השנה שיסמל אותה. בעוד שבשנת 2018 שמגיעה לסיומה כיכב הצבע האולטרה סגול, הרי שהצבע הנבחר לשנת 2019 הוא הקורל החי הבהיר והעדין, אך עם זאת מרענן שעם התקדמות השנה נזכה לראות אותו מככב וצובע כמעט כל פריט אפשרי. עולם האופנה משנה את צבעו, יחי הצבע החדש!

נתחיל בקצת רקע, פנטון היא חברה אמריקאית ותיקה וידועה אשר תחום התמחותה הינו בייצור צבעים, בהם נעזרים ומשתמשים אנשי מקצוע בתחומים שונים בהם אופנה, עיצוב תעשייתי ובייתי, גרפיקה והדפסה. בעוד שבמשך כל השנה מספקת החברה מניפות צבעים שונות, הרי שבסוף כל שנה, בחודש דצמבר, בוחרת ומציגה לראווה את צבע השנה. לאחר שבשנת 2017 כיכב הצבע הירוק Greenery ואת 2018 צבע האולטרה סגול החזק והמרהיב, הרי ששנת 2019 הבאה לטובה היא זו של הקורל החי, בהשראת הטבע והאלמוגים.

באדיבות: מותג הלק אורלי, צילום: ג'ון וויט

על אף מה שניתן לחשוב, בחירת הצבע החדש אינה שרירותית ואליה נלווים סיבות ונימוקים אשר מחוברים קשר עמוק ורלוונטי לסביבה הגלובאלית בה אנו חיים. בכל שנה מחדש בחירת הצבע מנסה לייצר אמירה ושינוי, בין אם כזה פוליטי, סביבתי, מגדרי. אלו מובאים במטרה למתוח סוג של ביקורת על ההווה ובתקווה ליצור שינוי בעתיד. כך לדוגמא, אם בשנת 2017 נבחר הירוק Greenery כצבע המסמל רעננות והתחלות חדשות, בהמשך לכמיהתם של האזרחים החיים בסביבה צרכנית ואורבנית והחשיבות שבחידוש הקשר עם הטבע, הצבע הסגול שנבחר ב-2018 נבחר דווקא בהסתכלות על העתיד, ככזה המסמל התפתחות, חשיבה יצירתית ודמיונית, שנקשר ומנומק במודעות ופוטנציאל הגלום באנושות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

כפי שנמסר על ידי בחירים בחברת פנטון, הנימוק לבחירתו של צבע הקורל, המוגדר כצבע חם בגוון כתום- אפרסקי עם נגיעות זהובות, הדומה לאלו של אלמוגים מתחת לפני הים, ניתן על ידי החברה בתגובה על ההסתערות של הטכנולוגיה הדיגיטלית והמדיה החברתית המשתלטות על חיינו ותופסת נפח ההולך וגדל על חשבון חיבורים אינטימיים וחוויות אותנטיות. הצבע בעל אופי חברותי ומלא חיים, מעודד פעילות, עיסוק, אופטימיות ושובבות. הקורל כאמור משקף את היופי של הטבע והבחירה בו קוראת גם לשמירה על הטבע ועל שוניות האלמוגים ההולכות ונכחדות בשל פעולות של האדם בעולם התעשייתי המודרני שמביאות להתחממות כדור הארץ ולעליית הטמפרטורה במי האוקיינוסים. אלו פוגעות באצות שחיות באלמוגים ומספקות להם מזון. הבחירה בצבע היא בעצם קריאה לחישוב מסלול מחדש ולפעולה טרם יהיה מאוחר מידי.

צללית קוראל בועז שטיין 89 ש"ח, צילום: יח"צ

מעבר לנימוקים הלעיתים מתפלספים, הרי שבחירת צבע השנה מהווה בשורה גדולה לחובבי עיצוב, אופנה וגרפיקה. בכל שנה, מהרגע בו הוכרז הצבע החדש, מיישרים עימו קו באופן כמעט מיידי אנשי התעשייה, המעצבים והעובדים בתחום ומיישמים את המגמה מתוך רצון להישאר טרנדיים ועדכניים. כך, תוך פרק זמן קצר יתמלאו כמידי שנה חלונות הראווה וחנויות העיצוב בצבע הקורל, אשר ישלוט באורך פלא בקולקציות החדשות.

יפה לראות איך בכל שנה מחדש מנמקת חברת פנטון את בחירתה בצבע השנה, נימוק שאינו תלוש מהמציאות היומיומית בה אנו חיים, מותחת ביקורת נוקבת על ההווה, על יחסים בינאישיים וקוראת לבחינה מחודשת ולשינוי. אין זה דבר מובן מאיליו כי חברה מסחרית, תנמק את בחירתה מידי שנה במסרים הגובלים בביקורת, פוליטיקה וניסיון לתיקון העולם.

תכשיט קיר מבית ענת גור- הפיה האורבנית- סדנאות יצירה, 270 ש"ח. צילום: יח"צ

סביר להניח כי כבר בחודשים הקרובים נזכה לראות יותר ויותר פריטים בגוון המדובר, עד שיופיעו כמעט בכל חלון ראווה. חברת פנטון בוחרת זו השנה ה-19 את צבע השנה, אשר מכתיב גם למעצבים הגדולים ביותר ולחברות ענק את הצבע הדומיננטי שיבחר לקולקציה הבאה אותה נראה על מסלולי האופנה הנחשבים. מעצבים ישראלים מושפעים גם הם מבחירת צבע השנה של פנטון, מעבר לכך כי מדובר בצבע חורפי מקסים שגם כך טרנדי, דומיננטי מאוד ומשתלב עם צבעים רבים נוספים, הרי שבכל שנה ישנו אפקט העדר, בו עם הפרסומים בתקשורת הישראלית והעולמית, מגיעה דרישה רבה הקונים לפריטים בצבע המפורסם.

תגובה אחת

Back to top button