חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

בריק מזהיר: "במלחמה הבאה אנחנו בבעיה גדולה"

נציב קבילות החיילים, האלוף במיל' יצחק בריק, השתתף היום (רביעי) בישיבה פתוחה של הוועדה לביקורת המדינה בראשות ח"כ שלי יחימוביץ על מוכנות צבא היבשה למלחמה.

הדיון התקיים היום בהמשך לדו"ח החמור של האלוף בריק מאוקטובר השנה, ובשל היותו פתוח עסק בפרקים הבלתי מסווגים בדו"ח שעניינם הליקויים במוכנות יחידות מחסני החירום (ימ"חים), והפערים שהתגלו באיכות האימונים של צבא היבשה.

נציב קבילות החיילים יצחק בריק אמר בוועדה: "מכיר את הצבא יותר מכל אחד שיושב היום בצה"ל. לא רוצה שנחזור לקטסטרופה שלפני מלחמת יום הכיפורים. התרבות הארגונית במצב גרוע מאוד. חומרת המצב מחייבת הקמת ועדת חקירה חיצונית דוגמת ועדת וינוגרד".

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

עוד הוסיף בריק, "אני היחידי שנמצא ארבע שעות בכל יחידה ומדבר עם חיילים מלב אל לב ועושה ביקורת עומק ושומע את כל. יש חוסר שקיפות ודיווח מוטעה לקבינט. המצגות נראות נהדר אבל בפועל אני עושה תחקירים והכל נראה אחרת. מעולם לא טעיתי בביקורת שהוצאתי. כל הפקודות במיילים זו שערורייה. רוב המיילים נמחקים וככה אי אפשר לעבוד. לא ייתכן שחיילים נמצאים בתרגיל עם סמארטפונים. לא ייתכן שיש פקודות בקבוצות הוואטסטאפ. במלחמה הבאה אנחנו בבעיה גדולה. מתנהל כאן שיח שמאבד כל מנהיגות ויש כאן פשוט עולם שהשתגע". צפו בקטעים מהדיון.

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

צילום: דוברות הכנסת

ח"כ ד"ר ענת ברקו התייחסה לביקורת של האלוף (מיל') יצחק בריק בוועדה לביקורת המדינה ואמרה כי "היושרה, האומץ והדבקות במשימה של האלוף (מיל' בריק) מאפיינת את פעילותו לאורך השנים. הוא מרגיש את השטח, כי רגליו נטועות בשטח ולכן, יש להתייחס בכובד ראש לדבריו."

"פניתי לראש הממשלה, לא פעם אחת" ציינה ח"כ ברקו "וביקשתי שיציג את הנושאים שהוא מעלה בדו"חותיו בפני הקבינט. הדברים, אותם נקח"ל מציג, הינם ברמה המערכתית, ולא ברמה הפרטנית וכך יש להתייחס אליהם. דפוס הפיקוד החדש דרך הודעות הוואטסאפ בסגנון: "שגר ושכח", הוא אתגר לצבא ולכולם ולכן יש למצוא את הדרך לבצע אותם בצורה נכונה.

לסיכום, אני חושבת שהצבא עשה כברת דרך ארוכה ושינויים מבורכים. יחד עם זאת, תגובתו הראשונה של צה"ל לדו"חות נקח"ל הייתה מוטעית, מעליבה ולא מכבדת. יש לקחת את הדו"ח ולהתייחס ברצינות לדברים העולים בתוכו, כדי שלא נעמוד בפני שוקת שבורה."

ח״כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני וחברת ועדת חוץ וביטחון) הגיבה לדברים ואמרה: ״האלוף במיל׳ בריק מחדד נקודה מאוד משמעותית מבחינה מורלית המייצרת את הלכידות ותחושת הקשר שאבדה לנו בכלל כעם וקריטית ביותר כצבא: ניהול החזית באמצעים דיגיטליים וסלולריים מהעורף וחוסר הקשר בין הדרגים הפיקודיים הבכירים לשטח. זהו מצב בעייתי היוצר את הניתוק בין הלוחמים למפקדים ומוביל לדמורליזציה בין דרגי הפיקוד הזוטרים, הלוחמים ולבין המפקדים הגבוהים ״

ח״כ סבטלובה הוסיפה: ״השנה לפני יום כיפור, הזכרתי את דבריו של הרמטכ״ל דאז משה דיין שאמר ׳שמצבנו מעולם לא היה יותר טוב׳ כיצד ההפתעה והאובדן הגדול של צה״ל ב-1973 יום הכיפורים, קרו בגלל זחיחות ותחושת ה׳סמוך׳ ו׳הכל בסדר׳ המאפיינים לצערנו את המערכות הכי קריטיות במדינת ישראל. מוטב שנחמיר עם עצמנו בביקורת וביכולת לשפר את הטעון שיפור מאשר לגונן על החבר׳ה מהצבא. ביקורת זו לא בגידה במדינה ובצבא, זו הדרך שלנו להגן על כל מי שיוצאים לקרב מתוך הקרבה גדולה ועלינו לדאוג להחזיר אותם בשלום לאחר שיבצעו את משימתם בתנאים הכי אופטימליים״

צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת
צילום: איציק הררי, דוברות הכנסת

2 תגובות

  1. כל מי שהיה בצבא ב 73 ביחידות המסתערות יודע על מה מדבר האלוף
    נוח לדרג המדיני להגיד מדי פעם ש״מצבנו מעולם לא היה טוב יותר״
    אבל די בלהציץ על מה שקרה במלחמת לבנון השניה כדי להבין שהשיטה החדשה עם האמצעים הדיגיטליים דורשת תקופת הטמעה של שנים.
    מעבר חד ממגע בין אישי לפקודות בווטסאפ או על גבי מסכים, בעייתי בלשון המעטה.
    הצבא זקוק יותר מתמיד ל״ירידה אל העם״ של הדרג הבכיר, בדיוק כמו שעושה מר בריק.
    רק מלמטה אפשר לראות את כל הליקויים.

  2. בריק צודק שיתחילו לעשות מה שצריך ויפסיקו עם הפוליטיקה

    צהל=צבא הסטירות לישראל

Back to top button