חדשות הארץמבזקיםמשפטי/פלילי

מאגר נתונים חדש חושף: כך מתנהל בית המשפט העליון

מאגר מידע חדש שכולל את כל ההחלטות של ביהמ"ש העליון מ-2010 ונבנה בפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית ייפתח לפעילות הציבור ביום ראשון הקרוב (16.12.18)

המאגר כולל את כל החלטות ביהמ"ש העליון מ-2010 וחושף מדוע יש עומס רב על שופטי העליון, למה המדינה לא תמיד נמצאת בצד המנצח בחלק לא מבוטל של התיקים, ומהי ההעדפה של השופטים שמתקרבים לגיל פרישה?

רוב התיקים שמתנהלים כיום בבית המשפט נסגרים בפשרות או בהסדרי טיעון? צוות של חוקרים ומתכנתים בראשות ד"ר קרן וינשל מהפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית, פרופ' לי אפשטיין מאוניברסיטת וושינגטון ואנדי וורמס, מתכנת ופעיל חופש מידע, הצליח להקים מאגר מידע חדש המבוסס על כל החלטות בית המשפט העליון משנת 2010, חושף כי בניגוד לסברה הרווחת רובם המכריע של התיקים בעליון מסתיימים דווקא בכתיבת פסק דין. זאת ועוד, על פי נתוני המאגר, כמחצית העתירות לבג"ץ, כמחצית מהערעורים האזרחיים ו-85 אחוז מהערעורים בתיקים פליליים מסתיימים בפסק דין.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בשל הצורך לכתוב פסקי דין רבים נוצר עומס רב על שופטי בית המשפט העליון, ומצב זה נחשב לחריג לעומת מדינות אחרות, זאת בניגוד לסברה כי שופטי בית משפט השלום הם השופטים העמוסים ביותר במערכת בתי המשפט בעקבות עומס התיקים המתנהלים בערכאה זו.

במשך יותר משנה עבד צוות החוקרים והמתכנתים על פיתוח המאגר הייחודי, שכולל קידוד ידני וממוחשב של כל ההחלטות בתיקים שנידונו בהרכב של שלושה שופטים ומעלה בית המשפט העליון משנת 2010 ועד היום. המאגר כולל ניתוח מעמיק ויסודי של 16,109 תיקים ומכיל 48,635 החלטות.

עבור כל תיק, המאגר מכיל יותר מ-70 סוגי נתונים אודות הצדדים, ייצוגם המשפטי, הליך הדיון בבית המשפט העליון, הליך הדיון בערכאה המחוזית במקרה של ערעורים, הסיווג המשפטי של התיק, התוצאות שניתנו בו והחלטות כל אחד מהשופטים בו. המידע שנאסף לגבי כל תיק הוא רב מאוד – לרבות התייחסות לשאלה האם התיק נסגר בפסק דין, מחיקה, או פשרה, והאם התביעה או עתירה התקבלה, התקבלה חלקית, הוחזרה לדיון בערכאה המחוזית, נדחתה על הסף או נדחתה לאחר דיון.

המאגר חושף, בין היתר, נתונים מפתיעים אודות שיעור התיקים בהם המדינה מפסידה בתיקים, בין אם בפסק דין ובין אם בפשרה או במחיקה. על פי נתוני המאגר, עמדת המדינה נדחית בחלק לא מבוטל של התיקים – בכשליש מהערעורים הפליליים והאזרחיים, ביותר משליש מהערעורים המנהליים ובכ-17% מתיקי בג"ץ. בתיקי בג"ץ ברובם של התיקים העותר זוכה לפחות בחלק מהסעד שביקש, מסתיימים בפשרות או במחיקות העתירה, ולכן הם כמעט ואינם זוכים לתהודה ציבורית.

המאגר כולל נתונים על החלטות של כל שופט משופטי ההרכב בתיק, ונתונים אלה מאפשרים לבחון תהליכים ומגמות אינדיבידואליות בקבלת החלטות של השופטים. בהקשר זה, נמצא כי ככל שהוותק של השופטים בבית המשפט העליון עולה, כך גדלה נטייתם לכתוב דעות מיעוט שמסתייגות מדעת הרוב.

מאגר המידע ייחנך בטקס חגיגי ובינלאומי ביום ראשון הקרוב בפקולטה למשפטים שבאוניברסיטה העברית. מפעיליו דאגו שהמידע יפורסם באתר נגיש, נוח לשימוש, חינמי ופתוח לכל, "כדי שישמש כתשתית למחקר לטובת הקהילה המדעית ובשביל לאפשר למקבלי החלטות, עיתונאים ולציבור המתעניין בבית המשפט, למצוא נתונים מדויקים על מגמות בקבלת החלטות השופטים מבלי צורך בידע סטטיסטי מוקדם, או בהורדה וניתוח של מאגר הנתונים המלא", לדברי ד"ר וינשל-מרגל.

ד"ר קרן וינשל-מרגל. צילום: פרטי

Back to top button