חדשות הארץמבזקים

צפו: עוז, ליאור וצ'וקי שוחררו לים לאחר הטיפול במרכז להצלת צב ים

צפו ברגע השחרור המרגש חזרה לטבע של צבת הים החומה עוז שנפגעה מקרס דייג וטופלה במרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים .

המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע הטבע והגנים שחרר היום (שישי) חזרה לים הפתוח 3 צבי ים חומים שנפגעו כתוצאה מפעילות דייג וקרסים בים התיכון.

השלושה – עוז, ליאור וצ'וקי טופלו ושוקמו על ידי המרכז להצלת צב ים במשך מספר חודשים ולאחר שהתחזקו ונבדקו הוחלט לשחררם לביתם הטבעי שבים הפתוח. השלושה שוחררו היום בצהריים בשדות ים יחד עם קהל חובב טבע נלהב שהגיע לעודד את הצבים ועל הדרך ללמוד על עולמם של צבי הים והדרכים לשמור עליהם.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

צילום : שיר ששון המרכז הארצי להצלת צבי ים

בתוך כך ערכה היום רשות הטבע והגנים מבצע ניקיון חופים בעקבות פסולת הים הרבה שנסחפה לחופים במערכת החורפית, הגשמים ורוחות הסערה שפקדו את ישראל בשבוע האחרון. במבצע לקחו חלק למעלה 200 מתנדבים צעירים ומבוגרים שסייעו לעובדי ופקחי הרשות ויחד מילאו 3 מכולות מלאות בפסולת שנאספה.

רשות הטבע והגנים תציין בשבוע שיחל ב 22 בדצמבר את שבוע המתנדבים השנתי במטרה להעלות למודעות את פעילות ההתנדבות למען הטבע והמורשת שהרשות מקדמת בשילוב אלפי מתנדבים בשנה ולהוקיר את פעילותם. במסגרת שבוע זה יוצע לקהל הרחב להצטרף למגוון פעילות סביב ההתנדבות. פרטים על כך ניתן יהיה למצוא באתר רשות הטבע והגנים.

מבצע ניקיון החופים. צילום: יגאל בן ארי רשות הטבע והגנים

שחרור צב הים צ'וקי, אחד משלושת צבי הים ששוחררו היום.

צ'וקי – צב, חום צעיר, הגיע למרכז ההצלה באפריל השנה לאחר שנמצא ע"י עוברי אורח בחוף הצוק בתל אביב עם קרס בפיו כשהוא תשוש מאד ורזה.

למרבה הצער לפני שצ'וקי הגיע למרכז ההצלה אנשים ניסו להוציא את הקרס מפיו מתוך מחשבה שהם עוזרים לו, אך בעצם הם החמירו את הפציעה, גרמו לדימומים פנימיים וצ'וקי הגיע למרכז ההצלה לצבי ים כאשר הוא במצב קשה מאוד.

במרפאת כל חי, ד"ר צחי אייזנברג ביצע עירוי דם מדמה של הצבה "קביאנקה" שנודבה לתרום דם. לאחר עירוי הדם, הווטרינר ביצע ניתוח להסרת הקרס שהיה תקוע בושט. צ'וקי הגיע למרכז ההצלה של רשוצ הטבע והגנים עם 5% המטוקריט (יחס כדוריות הדם האדומות לסך נפח הדם) – רוב בעלי החיים לא שורדים רמות נמוכות מעין אלו. על אף זאת צ'וקי הצליח לשרוד ואף הגיע ל30% ולכן הוא בריא ומוכן לשחרור. צ'וקי שהה במרכז ההצלה כ 8 חודשים.

קרסי דיג הם אחד מגורמי הפגיעה הנפוצים בקרב הצבים באזורנו. צבים נתפסים בדיג חכות, ועל קרסי דיג המחוברים לכבל סטטי ("שאראק"). הצבים ניגשים אל הפתיון המחובר לקרס ונושכים אותו. לעתים קרובות הפתיון מכסה את חוד הקרס מה שמאפשר לצב להמשיך ולבלוע אותה, וכך הקרס עשויה להתקע בעומק הושט. סכנת חיים נשקפת כאשר הקרס מחוררת את המבנים השונים של מערכת העיכול (ושט, קיבה, מעיים), וגורמת לדימום ולמעבר נוזלים מזוהמים ושאריות מזון ממערכת העיכול אל חלל החזה והבטן.

סכנה נוספת נובעת מחוט הדיג שנשאר מחובר אל הקרס. חוט הדיג עשוי להיכרך סביב הגפיים והצוואר ולגרום לנמק או לחנק. במרכז הארצי להצלת צבי ים מבקשים מהציבור לדווח למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו כוכבית 3639 על כל צב פצוע או מת שנפלט לחוף או נמצא תשוש ופגוע בלב ים. אין להשיבם למים באופן עצמאי גם אם נראים בריאים שכן ייתכן וסובלים מפגיעה פנימית.

צילום: שיר ששון המרכז להצלת צבי ים רשות הטבע והגנים

Back to top button