מבזקיםפוליטי / מדיני

אושר בטרומית חוק ההסדרה 2, "האחיזה שלנו בארץ תלך ותתחזק"

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק יישובים ושכונות בהליכי הסדרה, התשע"ח-2018 של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', יואב קיש וחברי כנסת נוספים.

מוצע כי בהתאם להנחיות צוות המשימה הייעודי להסדרת מעמדם של מבנים ושכונות ביהודה ושומרון שהוקם בכח החלטת הקבינט, ישלימו הרשויות האמונות על התכנון ביהודה ושומרון את הליכי ההסדרה של השכונות והיישובים שבבעלות המדינה ושדרושה בהם הסדרה. בתקופת ההסדרה יזכו התושבים הגרים במקומות אלה לכל השירותים המוניציפליים. בנוסף, מוצע כי משרדי הממשלה יראו בשכונות וביישובים אלו כמוכרים לכל דבר ועניין.

בדברי ההסבר נכתב: "ממשלת ישראל החליטה להסדיר את מעמדם של מבנים ושכונות שהוקמו ביהודה, השומרון ובקעת הירדן במהלך עשרים השנים האחרונות. ביום כ"ה באייר התשע"ז (21 במאי 2017) התקבלה החלטה ב/206 על ידי ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי (להלן – הקבינט) שעניינה הקמת צוות משימה ייעודי להסדרת מעמדם של מבנים ושכונות ביהודה והשומרון. ואולם, ביצועה של ההחלטה מתמהמה, אף על פי שחלפה למעלה משנה מאז התקבלה ההחלטה. על מנת למנוע פגיעה מיותרת בתושבי השכונות והיישובים המיועדים להסדרה, המפורטים בתוספת של החוק המוצע, במהלך תקופת הביניים של ההסדרה, יש לעגן בחקיקה את מעמדם המיוחד, ובכך לאפשר לתושבים חיים תקינים ושירותים מוניציפליים מלאים כפי שמגיע לכל אזרח, וכן למנוע הריסות ופינויים מיותרים. כל זאת בשל רצון המדינה להביא להסדרת שכונות ויישובים אלה ולא להריסתם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

ח"כ סמוטריץ': "הבית הזה מעביר מסר חד משמעי לאויבנו, מי שינסה להחליש את האחיזה של העם היהודי בארץ ישראל, ישיג את ההפך הגמור. אם יש מישהו שחושב שבטרור וברצח של חפים מפשע, נשים, ילדים ותינוקות בני יומם, הוא יחליש אותנו, הוא ישיג את ההפך הגמור. האחיזה שלנו בארץ ישראל תלך ותתחזק. זה המסר המרכזי, ואני מצפה מכל חלקי הבית להעביר את המסר הזה ולהתייצב נגד הטרור והמחבלים ובעד שיבת עם ישראל לארצו, בעד הציונות, בעד הגאולה ובעד ההתישבות."

ח"כ בצלאל סמוטריץ. צילום: אתר הכנסת

ח"כ יואב קיש: " אנחנו במהלך ארוך רוצים להסדיר את ההתיישבות הצעירה ביהודה ושומרון. זה צעד נוסף בכיוון. הגענו למציאות אבסורדית שיש החלטת קבינט שלא מצליחים לממש אותה. אין להצעה הזו שום סתירה מהחלטת הממשלה. אנחנו מסדירים פה התיישבות שנעשתה בתום לב, שנשלחה לשם בהוראת ממשלה ולאנשים שם מגיע לקבל את הזכויות הבסיסיות ביותר של החיים."

ח"כ יואב קיש – צילום: אתר הכנסת

שרת המשפטים איילת שקד השיבה בשם הממשלה: "בוועדת שרים לחקיקה כשדיברנו על החוק הזה חשבתי על ההבדל בין ממשלת ישראל הזו לממשלת הליכוד ב2004, אז ראש הממשלה שרון ביקש מטליה ששון מהפרקליטות להכין דו"ח מאחזים בלתי חוקיים. איזה הבדל בממשלה אז והיום ואיזה הבדל גם במשרד המשפטים. בדמוניזציה שהשמאל מבקש לייצר, נוצר הרושם כאילו מדובר בכמה פרחחים שעלו לקרקע תוך כדי עימות עם חיילי צה"ל. ההתיישבות הצעירה לא נולדה בחטא, לא הגיע לשם במקרה ולא התיישבו בה תוך כדי נישול פלשתינים. זה היה מהלך מתואם עם ממשלת ישראל בראשות שרון שהיה מורה ורבה של יו"ר האופוזיציה לבני. היו סיבות ביטחוניות ואסטרטגיות להסדיר את אותם ישובים. עברנו משיח של פינוי לשיח של הסדרה. עצם העובדה שאנחנו עומדים כאן ומסדירים את ההתיישבות מוכיחה את הצלחת מדיניות הימין."

צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

ח"כ עיסאווי פריג' התנגד: "כאן בכנסת ישראל מוכרז על הכשרת גנבים ועידוד עבריינים. הרווחתם את זה ביושר, חגיגה של חוקים פאשיסטיים מהמדרגה הראשונה. לפני כמה חודשים הבית הזה העביר את חוק הגניבה הראשון – חוק ההסדרה, ועם האוכל בא התיאבון ועכשיו מעבירים חוק הסדרה מורחב. כל המהלכים האלה יש להם מטרה אחת, אתם הורסים כל סיכוי לשלום. זו לא אדמת מדינה זו אדמה כבושה שמיועדת להביא שלום והיא מיועדת למדינה הפלשתינית שתקום."

ח"כ עיסאווי פריג'. צילום: אתר הכנסת

61 תמכו 47 התנגדו וההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן היא תוכן לקריאה הראשונה.

Back to top button