כלכלהמבזקים

הפיקוח על הבנקים הטיל עיצומים כספיים על דיסקונט ולאומי קארד

בתאריך 1.6.17 נכנס לתוקפו התיקון לחוק הבנקאות (שירות ללקוח), התשמ"א-1981, המחייב תאגידים בנקאיים לצרף למודעות הפרסומת ולדרכי השיווק השונות המעודדות נטילת הלוואה על ידי הלקוח, אזהרה בנוסח זה: "אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל". החוק נועד לגרום לצרכנים, שלא כולם בעלי ידע והבנה פיננסיים, לשקול את יכולתם לפרוע את ההלוואה, ולהגביר את המודעות להשלכות הכלכליות שעשויות להתרחש כתוצאה מאי עמידה בהחזר ההלוואה. חשיבות החוק מתחדדת לנוכח הגידול המהיר באשראי הצרכני שחל בשנים האחרונות מבנקים ומגופים חוץ-בנקאיים, אשר מגדיל את הסיכון למשקי הבית בתחום זה.

בנוסף לביקורות שנערכו בנושא האשראי הצרכני, ביצע הפיקוח על הבנקים בדיקת אכיפה בכל הבנקים וחברות כרטיסי האשראי, כדי לבחון האם הם פועלים בהתאם לתיקון לחוק. הפיקוח על הבנקים מצא שבנק דיסקונט לישראל בע"מ וחברת לאומי קארד בע"מ לא עמדו בהוראת החוק, והטיל עליהם עיצום כספי בסך 750,000 ₪ ו-1,500,000 ₪ בהתאמה, בשל פרסום סרטונים שיווקיים, המעודדים נטילת הלוואות, ללא צירוף אזהרה כנדרש. בהתאם לחוק, סכום העיצום הכספי המקסימאלי שניתן להטיל בגין הפרה מסוג זה הינו 750,000 ₪. בבנק דיסקונט הסכום מתייחס להפרה אחת, בגין פרסומת אחת, ובחברת לאומי קארד – בשתי הפרות בגין שתי פרסומות. בשני המקרים הוטל עיצום כספי בסכום המקסימאלי שאפשרי לפי החוק. על אף שנמצאו הפרות, הפיקוח התרשם ששני הגופים נקטו פעולות לתיקון הליקויים שעלו מבדיקת האכיפה ולמניעת הישנותם, והשקיעו משאבים לצורך הטמעת התיקון לחוק.

ד"ר חדוה בר, המפקחת על הבנקים אמרה כי "הפיקוח על הבנקים פועל במגוון כלים כדי להבטיח שיווק הוגן של אשראי צרכני. העיצומים נועדו להעביר מסר ברור לכל המלווים, שעליהם להבטיח שיווק אחראי של אשראי למשקי בית. בעוד שהתחרות והזמינות של אשראי צרכני גדלים ויש בכך יתרונות למשקי בית, שיווק פרואקטיבי של אשראי מגלם גם סיכונים למשקי הבית, ובפרט למשקי בית בעלי יכולת כלכלית מוגבלת, שעלולים להתפתות ליטול אשראי בהיקף גבוה מידי ביחס ליכולתם."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: חדשות MivzakLive

Back to top button