חדשות הארץמבזקים

"לקיים דיון דחוף על מסירת תיקי הממשלה בהם מחזיק נתניהו"

ב-11.12 הגישה התנועה לאיכות השלטון עתירה לבג"ץ ובה בקשה כי יורה לרה"מ לנמק מדוע לא יפרוש מתפקידיו כשר הביטחון, שר החוץ, שר הבריאות ושר העלייה והקליטה – בנוסף לכהונתו כרה"מ. לאור הפגיעה הקשה בעבודת המשרדים בראשם עומד כעת רה"מ והפגיעה באינטרס הציבורי ובאמון הציבור, בקשה התנועה מבית המשפט עוד בעתירה כי יקבע דיון דחוף.

3 ימים לאחר מכן הודיעה המדינה על כוונתו של רה"מ למנות שר קליטה ועלייה בתוך שבוע ימים, וכן למנות מחליף לתפקיד שר החוץ במהלך חודש ינואר. אתמול התפרסמו הידיעות על פיזורה הצפוי של הכנסת והיום אף פורסם כי בכוונת הקואליציה להעלות כבר מחר את הצעת החוק הממשלתית לפיזור הכנסת, מתוך כוונה לצאת לפגרת בחירות החל מיום רביעי הבא.

במצב בו תפוזר הכנסת, לא יוכל רה"מ להביא לאישור מינוי שר חלופי תחתיו וכך יקבע מצב ביניים בעייתי ביותר בו ימשיך רה"מ לכהן במספר תפקידים רב ובהם תיקי הביטחון והחוץ במקביל, וזאת אף תוך כדי ניהול קמפיין בחירות. מלבד המשמעויות הברורות של הקושי בניהול מספר רב של משרדים במקביל, קיימת משמעות אופרטיבית בניהול מדיניותה הביטחונית של המדינה בקבינט. החוק קובע כי בכל הרכב של הקבינט ישוריינו מקומות לרה"מ, לשר הביטחון ולשר החוץ. מצב עניינים זה בו אדם אחד ממלא את כל התפקידים הללו פוגע פגיעה אנושה במערכת האיזונים והבלמים שנקבעה בניהול הקבינט ובניהול מדיניות הביטחון של ישראל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

סוגיה זו מקבלת משמעות קריטית בתקופת בחירות, כשכל החלטה שמתקבלת בקבינט עשויה להיות בעלת השלכות פוליטיות רבות. די בכך בכדי להורות על קיומו של דיון דחוף ובכדי למנוע מצב בו עלול להיפגע בטחונה של ישראל, יסודותיה הדמוקרטיים, ובוודאי אמון הציבור בדרג הפוליטי ובהליך קבלת ההחלטות. בשל כך, אין מנוס מקיום דיון דחוף בעתירה, כבר בימים הקרובים, על מנת שלא נעמוד מול שוקת שבורה, מקום בו תתפזר הכנסת ולא יוכל עוד רה"מ למנות שרים תחתיו.

הפרקטיקה של מינוי "ממלא מקום" אינה דורשת את אישורה של הכנסת, אולם מוגבלת בחוק לתקופה של שלושה חודשים בלבד. במצב עניינים זה יכהן בהכרח רה"מ תקופה נוספת, לא מבוטלת, בת למעלה מחודש ימים, בתפקיד שר החוץ. כמו כן במצב הקיים ואם אכן הכנסת תפוזר בשבוע הבא – ישוב רה"מ לכהן גם בתפקיד שר העלייה והקליטה בעוד שלושה חודשים, וככל הנראה עד אשר תושבע ממשלה חדשה. על כן אנו קוראים לבית המשפט להורות על קיומו הדחוף של דיון בעתירה זו.

צילום: לע"מ

Back to top button