חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

החוק למניעת עושק הקשישים עבר במליאה בקריאה ראשונה

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק הבנקאות של ח"כ איציק שמולי.

על פי ההצעה, הרשות להגנת הצרכן תוכל להעביר לחברות האשראי הודעה על ספקים שמפרים באופן שיטתי את סעיפי חוק הגנת הצרכן העוסקים בהטעיה ואיסור הפעלת השפעה בלתי הוגנת ופוגעים בלקוחות רבים, וחברות האשראי יעצרו את התשלומים לאותן חברות.

עד עתה חברות האשראי היו נמנעות מלטפל בתופעה הקשה ושולחות את האנשים שנוצלו להתמודד לבדם בבתי המשפט. כעת, החוק יחייב את חב׳ האשראי להפסיק את הסליקה של חברות עברייניות ויביא לניתוק בלון החמצן הכלכלי של החברות המנצלות. בכך גם ימנע את הצטברות הנזק לנפגעים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

בדברי ההסבר נכתב: "בשנים האחרונות התרבו והשתכללו הניסיונות להפיל בפח צרכנים תוך שימוש במגוון רחב של תרמיות והטעיות של שיווק ומכירה. במיוחד ידועות לשמצה חברות מכר מרחוק אשר מצליחות להוציא מן הצרכן בדרכי מרמה והטעייה את פרטי כרטיס האשראי שלו, לעתים תוך התחייבות כי הדבר נעשה לצורך ערבון או דמי משלוח לשליחת זכייה או מתנה ו/או תשלום פעוט של דמי חברות חודשיים, אך בהמשך מתברר כי מדובר בחיובים מופקעים שעלולים להגיע במצטבר לעשרות אלפי שקלים ויכולתו של הצרכן לעצרם מוגבלת ומוטלת בספק. לא למותר לציין כי אותם העוסקים מצליחים להשיג בדרכים עקלקלות ולא חוקיות מאגרי נתונים המכילים את פרטיהם האישיים של צרכנים רבים, ולעיתים באופן מכוון של ציבור מוחלש יותר וחסר אוריינטציה צרכנית, במטרה ללכדם ולהפילם בפח. למעשה, אותם העוסקים מנצלים עד תום את הפרצה הקיימת היום בחוק לפיה יכולתו של הלקוח לבטל באופן חד-צדדי עסקה שנעשתה בינו ובינם באמצעות כרטיס האשראי היא מוגבלת מאוד ובכל מקרה יכולה להיעשות, תחת תנאים מסוימים מאוד, אך ורק על חיובים עתידיים ורק במידה והמוצר שנרכש לא סופק בזמן.

ברי כי המדיניות הפאסיבית הנוכחית של חברות האשראי מקפחות את הצרכנים, הופכת אותם לקהל שבוי גם כאשר ברור כי ישנו עוול מתמשך שנגרם להם ומאידך מעניקות גיבוי מלא לעוסקים, גם כאשר ברור שמדובר בכאלה שיש לגביהם תלונות חוזרות ונשנות אודות רמיית הצרכנים."

ח"כ איציק שמולי, יוזם החוק: "בדקה ה-91 עברה כעת בקריאה 1 במליאת הכנסת הצעת החוק שלי לעצירת עושק הקשישים; מהלך דרמטי שיסגור את בלון החמצן לכל הרמאים שעשו ביזנס מהונאת הצרכנים. החוק קובע שחב׳ האשראי תעצור על המקום את המשך הסליקות והתשלומים. אני רוצה להודות מכל הלב ליונה לייבזון ולסיון כהן שבלעדיהן לא היינו מצליחים".

10 תמכו ללא מתנגדים וההצעה תוחזר לוועדת הכלכלה.

Back to top button