חדשות הארץמבזקיםפוליטי / מדיני

מהפכה בדין הפלילי: אושר המדרג החדש לעבירות ההמתה

תיקון היסטורי רגע לפני פיזור הכנסת: חוק עברות רצח והמתה יעבור בהסכמה. מסעיפי החוק – הקלה בעונשה של אשה שרצחה עקב התעללות שעברה

ועדת חוקה חוק ומשפט אישרה היום (רביעי) לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק ממשלתית והצעת חוק שיזמו יו"ר הוועדה ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) וח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) – לקביעת מדרג חדש ומפורט יותר בכל הנוגע לעבירות הריגה ורצח. "תיקון הסטורי. מענה הולם לנסיבות רצח והריגה"

ח"כ רוזנטל וסלומינסקי יזמו את החוק בעקבות שלל מקרים בהם ברור היה כי בתי המשפט, בלית ברירה הרשיעו נאשמים בעבירות שאינן תואמות את מעשיהם בפועל ונאלצו לבחור בין רצח להריגה למרות הנסיבות המורכבות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי החוק החדש, שנוסח על בסיס ועדת קרמניצר, ידורגו עבירות ההמתה על פי חומרתן. לראשונה יוגדר בחוק רצח בנסיבות מחמירות שעונשו מאסר עולם חובה. בין הנסיבות המחמירות: רצח אכזרי במיוחד, רצח ממניע גזעני ורצח של בן זוג אחרי התעללות ממושכת.

מאידך, עבירה של המתה בידי אשה עקב התעללות שיטתית שעברה, דינה יהיה עד 15 שנות מאסר. בכך מכיר המחוקק לראשונה בהתעללות של בן זוג אלים כסעיף מקל בענישה.

כאמור, עבירה של רצח בנסיבות מחמירות – עונשה יהיה מאסר עולם חובה; עבירה של המתה בנסיבות של אחריות מופחתת – עונשה יהיה 20 שנות מאסר; עוד נקבע בחוק כי עבירה של המתה בקלות דעת – עונשה יהיה 12 שנות מאסר.

צילום: דוברות הכנסת

ח"כ מיקי רוזנטל הסביר: "נהוג להגיד רצח הוא רצח, זה נכון, אבל, עד היום לא היה עד היום מענה הולם בחוק לנסיבות המיוחדות. החוק הארכאי דיבר על שלוש עבירות בלבד – רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות. בין רצח להריגה יש טווח עצום. ההגדרה החסרה מנעה לעיתים עשיית צדק- זילות של מקרי רצח מחד וענישה מחמירה מאידך"

רוזנטל מתייחס למשל, למקרה המוכר של יונתן היילו שרצח את אנסו. מקרה דומה יוכל להכלל בעתיד בסעיף "האחריות המופחתת" החדש. במקרה של גיל מיצ'ל, כשנרצח כאשר ביקש שלא לשרוט את מכוניתו. השופטים טירקל, ריבלין ומאור כתבו לגבי הנאשם "רק כפסע היה בינו לבין הרשעתו ברצח". כך גם במקרי הרצח של אלון מיכאלי בחוף הים בעקבות ויכוח, ורציחתם של אבינועם שושן וצחי יעקוב שבפסקי הדין בנטילת חייהם חשו השופטים שנמנעת מהם האפשרות להטיל עונש ראוי. השופט י' דר למשל, כתב בתיק אבינועם ששון כי "העבירה קרובה כחוט השערה לרצח" אך הרשיע אותו בהריגה בלבד. המטרה העיקרית של החוק היא לתת מענה לנסיבות מורכבות ולקבוע מדרג מדוייק של העבירה ולעשות צדק עם הנאשמים ועם משפחות הקורבנות".

ח"כ סלומינסקי אמר: "קיבלנו חוק חשוב מאוד שעושה מהפך שלם, שינוי טוטאלי בדין הפלילי"; חה"כ רוזנטל: "חשוב שהחוק יקודם ויעבור כבר בכנסת הזו, ולכן הסכמנו לנוסח פשרה בבחינת תם ולא נשלם"

עו״ד מרים זלקינד, מקדמת המדיניות והחקיקה של שדולת הנשים בישראל: ״25 נשים נרצחו מתחילת השנה על רקע מגדרי, 7 מהן נרצחו בידי בני זוגן. מדובר בשיא של רציחות נשים מזה 7 שנים, ואחרי שביתת הנשים הגדולה כבר ברור לכל, ועכשיו גם לכנסת ישראל: אי אפשר עוד לשתוק נוכח התופעה האיומה הזו – רצח נשים בידי מי שהכי קרובים להם הוא נסיבה מחמירה שמצדיקה עונש חובה של מאסר עולם. זוהי רגל חשובה ביותר בדלת. אמנם לא הכנסנו עדיין את כל המקרים החמורים הנכללים ברצח מגדרי, כמו רצח אישה בידי קרוב אחר לנרצחת, כמו בן או אח. את התיקונים המתבקשים הללו נמשיך ונקדם מיד עם פתיחת המושב הראשון של הכנסת הבאה. אנחנו במצב חירום ואין לנו כוונה לעצור – עד שהיחס לתופעה האיומה של אלימות נגד נשים ישתנה״.

צילום: דוברות הכנסת

עו״ד ענת טהון אשכנזי, מנכ״לית ״איתך-מעכי – משפטניות למען צדק חברתי״: ״עצם ההגדרה של רצח אשה ע"י בן זוגה כנסיבה מחמירה, נחשבת להישג גדול, שהמסר שלו הוא שמדובר ברצח בנסיבות המחמירות ביותר ובהתאם לכך גם החמרת הענישה. ההישג השני – הפחתת העונש ל- 15 שנים לנשים שחוו אלימות היא הכרה חשובה בתופעת ההתעללות בנשים ע"י בני זוגן ובצורך הדחוף למגר אותה. בכדי שהמחוקק יתן דעתו למלוא חומרת העבירה יהיה נכון לקבל את הצעת איתך מעכי להרחבת ההגדרה גם לבן זוג לשעבר, הורה, ילד או אח – שלא פעם הם אלה שלוקחים את הנשק לידיים ונוקטים באלימות וברצח״.

עו״ד איילת רזין בית-אור, יועמ״שׁ איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית: ״עוד צעד – מוגבל משקיוויונו, אך פורץ דרך – במאבק באלימות נגד נשים. בתקופה האחרונה חוללנו מהפכה, והמהפכה הגיעה סוף סוף לכנסת, אשר הפנימה שזהו 'צו השעה' להעביר מסר ברור של אפס סובלנות כלפי התופעה הקשה של אלימות נגד נשים. זוהי אבן דרך, אך הדרך עוד ארוכה״.

עו״ד אָבישׁג שחם חדד, מנהלת קשרי ממשל ויצו ישראל: ״לאחר דיונים ממושכים בועדת חוק חוקה ומשפט היום מועבר מסר חד משמעי ואפס סבלנות כלפי רצח נשים על ידי בני זוגן ומשפחתן באמצעות חקיקה, וזאת לשם שינוי התודעה ומיגור תופעה מזעזעת והרס משפחות, כמובן שלצד חקיקה זו דרוש יישום ואכיפה אפקטיבית״.

תמכו בחוק: היו"ר חה"כ ניסן סלומינסקי והח"כים מיקי רוזנטל, בני בגין, עאידה תומא סלימאן ומיכל רוזין

צילום: דוברות הכנסת

Back to top button