צרכנות

הכל אודות חוק שמאי מקרקעין

תואר בשמאות הפך למחייב עבור העוסקים בתחום משנת 2001, העת בה נכנס חוק שמאי מקרקעין לתוקפו. מהן משמעויות החוק מבחינה מעשית ובאילו תחומים יכול לעסוק שמאי מקרקעין בעקבות ההכשרות הנדרשות ע"פ החוק?

 

חוק שמאי מקרקעין

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

החוק משנת 2001, מתייחס בעיקרו למקצוע שמאות המקרקעין וקובע כמה קביעות משמעותיות אודות העוסקים בו, אולם גם עבור מי שמעוניין להשתמש בשירות שמאות מקרקעין, כפי שנסביר בקצרה בהמשך.

ככלל, שמאות מקרקעין היא מקצוע מורכב הטומן בחובו ידע רב אודות דינים בתחום התכנון, הבניה, הנדסת בניין וכד'. בנוסף, המקצוע מחייב גם הבנה רחבה בסטטיסטיקה, כלכלה ועוד. השינוי העיקרי שהוביל החוק הוא שמכניסתו לתוקף, כל שמאי מקרקעין חייב להיות אקדמאי. כמו כן, החוק מכיל קביעות נוספות וחשובות, כמו העובדה ששמאי מקרקעין הוא היחיד שרשאי להעריך נכסי מקרקעין עבור חברות, וכן הלאה.

 

בעקבות החוק, אילו תחומים והסמכות צריך שמאי המקרקעין ללמוד ולעבור?

מאז כניסת החוק לתוקפו, נפתחו מגוון מסלולי הכשרה בשמאות מקרקעין ברחבי הארץ. תואר בשמאות מקרקעין הינו ההסמכה הבסיסית הנדרשת ממי שמעניין לעסוק בתחום. לימודי שמאות המקרקעין נלמדים לרוב דרך קורס או הסמכה מסוימת הניתנת לאקדמאים בלבד, כשחלק מהלומדים יכולים לקבל פטורים מקורסים מסוימים בהתאם לתואר הראשון או השני.

בכל אופן, הנה כמה תחומי לימוד מחייבים ששמאי מקרקעין חייבים ללמוד כדי לקבל את ההסמכה: דיני תכנון עירוני, יישומים בהערכת מקרקעין, גישות ועקרונות בהערכת מקרקעין וכד'. יש לציין כי תחומי לימוד אלה נועדו כדי לסייע ללומדים לעבור את הבחינות המחייבות על פי החוק (תקנות שמאי מקרקעין (בחינות), התשס"ו – 2006).

 

תפקידו המעשי של שמאי המקרקעין

הודות לתחום הנדל"ן ההולך ומתפתח ברחבי הארץ, מקצוע שמאות המקרקעין הפך למבוקש ונצרך על ידי לקוחות רבים, עסקיים ופרטיים הזקוקים לחוות דעה או שירותים בנושאים כגון: הערכת שוויים של נכסי מקרקעין, הפקת דוחות אודות ירידת ערך של נכסים, חלוקת זכויות במקרקעין וכד', מתן מידע וטיפול במקרים של ירושה, פירוק שותפות, תשלומי מס, אגרות (בניה, היטלי פיתוח וכד') וכן, ליווי בתביעות משפטיות והענקת חוות דעת בעלות תוקף משפטי.

לאחר ההסבר, אנו מניחים שהבנתם בעצמכם מהו הצורך הרב הקיים בשוק הישראלי לעוסקים בשמאות מקרקעין ויותר מכך, מדוע תואר בשמאות הינו אחד מן המקצועות המבוקשים ביותר בשוק בפרט, שמאי מקרקעין נחוץ כמעט בכל התעסקות הכוללת בתוכה נדל"ן, לרבות קניית דירות וקבלת משכנתא, שלב שסביר להניח שכל אחד מאתנו יעבור בחייו.

כמו כן, העובדה שקיים חוק במדינת ישראל שנועד להסדיר את העיסוק במקצוע ולחייב את הלומדים בהוצאת תואר אקדמי, הינו מעניין לכשלעצמו ומצביע גם הוא על חשיבות התחום מבחינות רבות.

Back to top button