חדשות הארץמבזקים

אושר: המכסה הארצית לשנה הבאה תעמוד על 2.44 מיליארד ביצים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (חמישי) את תקנות המועצה לענף הלול, הקובעות את הכללים בדבר מכסות לייצור ביצי מאכל לשיווק בשנת 2019, שהגיש משרד החקלאות. על פי התקנות, המכסה הארצית לשנה הבאה תעמוד על 2.44 מיליארד ביצים, לעומת 2.33 מיליארד ביצים השנה (תוספת של כ-5%). במהלך הדיון הבהיר היו"ר כבל כי יאבק בכל כוחו על מנת לסייע לחקלאים ולאפשר למשק המשפחתי לשרוד במקום שהמדינה שלחה אותו אליו ואז שכחה אותם. הוא הוסיף כי אישור התקנות הוא הדרך הנכונה לאפשר אספקת ביצים סדירה למשק במחיר ראוי לצרכן.

היו"ר כבל פתח את הישיבה היום והזהיר מפני מצב שמישהו ינצל את המצב במידה והתקנות לא יאושרו, על מנת לגדל ביצים מעבר למכסה. "כרגיל, משרד החקלאות ברוב חוצפתו מביא את התקנות אחרי הדקה ה-90 ואני מוצא את עצמי בסד שעלול לייצר מצבים לא נעימים, בין היתר כדוגמת מה שקרה בשנה שעברה. כבר היה מישהו שניסה וקיבל על הראש מבית המשפט", אמר היו"ר כבל בהתייחס למקרה של שבו מגדל ניצל זמן קצר שהתקנות לא היו בתוקף כדי להכניס מטילות ללול ללא אישור.

סמנכ"ל גורמי ייצור במשרד החקלאות, ד"ר אסף לוי, אמר כי נקודות המחלוקת הן על אופן חלוקת המכסה, האם היא תהייה קבועה כמו בעבר או תוספת זמנית שתטופל בתקנות 2020 כדי למנוע סחר בתוספת. הוא הוסיף כי התוספת הרוחבית למכסה עומדת על 3-5 אחוזים – 3% תוספת רוחבית ועוד 155 מכסות חדשות כדי להכניס גורמים חדשים לענף. עוד ציין לוי כי ניתן מענה ליישובי ההטלה בצפון וליצרני הפטם שהפסיקו לגדל.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

היו"ר כבל התייחס לאפשרות שמגדלים יסחרו בתוספת המכסה ואמר: "כל מי שמשתמש בהחלטות פה ולא עושה בהן את השימוש שהתכוונו אליו אני תובע שהענישה כלפיו תהייה בלי רחמים. כשאתה נותן מכסה למישהו זה על חשבון מישהו אחר שיכל לגדל ואולי כן רוצה להיות חקלאי. קומבינות לא יקרו". ח"כ יצחק וקנין, שפתח בגילוי נאות והזכיר כי הוא מגדל ביצים במושב יערה בצפון, תמך בדברי היו"ר כבל. ח"כ חיים ילין הוסיף כי החקלאים צריכים לקחת אחריות. "כשאנחנו מספסרים בקרקע, במים ובמכסות לא פלא שחושבים עלינו כנדל"ניסטים וטייקונים ואחראים על יוקר המחייה. אנחנו צריכים להיות הכי נקיי כפיים ולהיות חקלאים. אדם שיהפוך את הקרקע שלו לנדל"ן באותו רגע הוא מפיל את כולם", אמר ח"כ ילין. ח"כ איתן ברושי אמר כי חייבים להעביר את התקנות היום, והוסיף כי אם יש מחלוקת בנושא מסוים צריך לקבל את מה שאושר בשנה שעברה.

מזכיר ארגון מגדלי העופות, מוטי אלקבץ, מחה על ההתייחסות של משרד החקלאות ליושרה של המגדלים ואמר: "ראינו מי סייע לאותו מנוול בשנה שעברה". חבר ארגון מגדלי העופות יוסי אדוני אמר: "אנחנו לא חוששים ממנהרות החיזבאללה אלא מהמנהרות שחופרים לנו מבית דגן (משרד החקלאות). ב-2015-2016 המשרד ניסה לבטל את התכנון ומאז הם עסוקים בהכל חוץ מלייצג את החקלאות. לשר ולמנכ"ל יש אינטרסים אחרים ולצערי יש מתוכנו מי שמשתפים איתם פעולה".

מנגד, נציג פורום קהלת, מאיר רובין, אמר כי הגידול במכסות בצפון התחיל לפני 30 שנה כמעשה ציוני, כדי לייצר מקור הכנסה יציב בגליל, אבל מאז עברו 30 שנה והמגדלים התרגלו לקבל כסף בלחיצת יד לחברי הכנסת. "אנשים שיש להם הכנסה בטוחה מתנוונים. אדם שיודע שההכנסה שלו תלויה בזה שהוא יהיה טוב, יותר תחרותי, יותר יעיל, קם כל בוקר ואומר לעצמו אני עשיתי, אני בניתי, ואף אחד לא יכול להחליט או לא לתת תקנות ומענקים. אתם חיים על סובסידיות, בגלל התכנון המחיר של הביצים הוא מהגבוהים בעולם המערבי. תפסיקו את זה אתם, כי בסוף התכנון בביצים ייגמר".

במהלך דבריו התפתחה מהומה ורבים מהמגדלים מחו על הדברים. היו"ר כבל השיב לרובין ואמר למגדלים כי "זו מדיניות שהולכת ותוספת לה מקום בממשלה. זו המדיניות שהולכת להיות במשרד החקלאות. חקלאות בלי תכנון אין לה זכות קיום. התכנון הוא שהצליח לתת מענה לפגעי מזג אוויר ולמניעת השתלטות טייקונים ולא הממשלה" ח"כ וקנין אמר לרובין: "הדמגוגיה שלך מקומה בפח הזבל". ח"כ דן סידה, שאמר כי גם הוא מגדל ביצים, שאל האם מנכ"ל משרד החקלאות היה חבר פעם בפורום קהלת, רובין השיב בשלילה וסידה הגיב: "יש לי חומר אחר לחלוטין".

מחלוקת נוספת שעלה בדיונים הייתה באשר לתוספת למכסת הביצים שיעברו לגדל מטילות בלול רפורמה, בהתאם לחוק צער בעלי חיים. לוי ציין כי משרד החקלאות מציע לתמרץ מגדלים שאין להם תקציב לעבור ללולי הרפורמה בתוספת של 100 אלף ביצים למכסה ומי שיעבור למתחם לולים יקבל תוספת של 200 אלף ביצים. נציגת משרד האוצר, תמר לוי בונה, אמרה כי האוצר תקצב 50 מיליון שקל לאפשר ללולים לצאת ממרכזי היישובים ולהכניס תיירות.

ח"כ וקנין אמר כי למרות חילוקי הדעות חייבים רפורמה בלולים, אבל התוספת הזו תאפשר לטייקונים לעשות סיבוב על החקלאים וביקש לאשר רק את תוספת 100 אלף ביצים. "800 מכסות מושכרות בגלל השיטות האלה של הקומבינות, אתם נותנים לטייקונים לעשות עלינו סיבוב", אמר. היו"ר כבל אמר כי עד שלא יהיה מנגנון שיודע לוודא שהמכסות לא יגיעו לידיים אחרות מלבד המשק המשפחתי הוא לא יאשר זאת, והסכים לאשר רק את תוספת 100 אלף ביצים לגידול במשק המשפחתי. בדיון התפתחה מהומה והיו"ר כבל הפסיק את הישבה, לאחר שחודשה הישיבה אושרו התקנות עם התוספת למשק המשפחתי בלבד. סמנכ"ל משרד החקלאות לוי העיר כי המנכ"ל לא יחתום על התקנות, כאשר המשמעות היא ביטול התכנון בענף הביצים.

Back to top button