חדשות הארץמבזקים

פרקליט המדינה: "לא נירתע מפני איש. נמשיך במלאכתנו, ללא מורא"

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, התייחס היום (שני) בוועידת התחזיות 2019 של כלכליסט למה שצפוי במשפט בשנה הבאה.

"גם בשנת 2019 תזדקק מדינת ישראל למערכת אכיפת חוק, משטרה, פרקליטות ויועץ משפטי לממשלה, חזקים ועצמאיים. האתגר הראשון העומד לפתחנו בפתח השנה הבאה הוא השלמת הטיפול בתיקים המצויים כיום על שולחננו, ועל סדר היום הציבורי – התיקים בהם חשוד ראש הממשלה." אמר פרקליט המדינה.

"בעבר הבהרנו כי אנו נעשה כל מאמץ ללמוד את התיקים ולבחון את מכלול הראיות בהקדם האפשרי – וכך אכן עשינו. בחודשיים האחרונים קיימתי סדרה אינטנסיבית של דיונים מקדמיים מעמיקים, שהסתיימה לפני כשבועיים, בהם הוצג לי ולבכירים נוספים בפרקליטות, חומר הראיות הרלוונטי שהינו רחב היקף עד מאד ולובנו שאלות שונות – ראייתיות ומשפטיות שסוכמו בחוות הדעת שהונחו לפני היועץ המשפטי לממשלה." הוא הוסיף כי "לאחר השלמת עבודת הפרקליטות על המסד הדרוש להכרעה בתיקים אלה, התחלנו בשבוע שעבר דיונים מעמיקים אצל היועץ המשפטי לממשלה לצורך קבלת הכרעתו. לאחר סיום הדיונים כולם תפורסם המלצתי יחד עם החלטת היועץ המשפטי לממשלה."

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

לדבריו, "משפורסמו הדברים האמורים, החל שיח ציבורי ער בשאלת מועד קבלת ההחלטה. אלה אומרים כי חובת היועץ המשפטי לממשלה לקבל החלטה לפני הבחירות, ואלה אומרים כי חובה שלא לקבל החלטה עד הבחירות. בעניין זה אומר אך זאת – היועץ המשפטי לממשלה, אנוכי וכל שאר העוסקים במלאכה מחויבים לפעול לסיום הדיונים בהקדם האפשרי. עשינו ונעשה לשם כך מאמץ גדול, אך זאת מבלי לגרוע מיסודיות בחינת התיקים."

עו"ד שי ניצן הזהיר מפרסומים לא מוסמכים ומספקולציות על אודות עמדות כביכול של משתתפי הדיונים. "אנו בעיצומו של התהליך ועם סיומו נפרסם כאמור הודעה רשמית וברורה. לצערנו, לאחרונה אנו עדים לאמירות ולהשתלחויות נגד מערכת אכיפת החוק. כאשר נדמה כי אמירה כזו או אחרת חוצה רף חדש שלא היה מקובל במקומותינו, לא עוברים ימים ספורים ורף חדש, גבוה מקודמו או שמא נמוך ממנו, מתרגש עלינו. מזהירים אותנו, מתרים בנו, וכיוצא בזה."

עו"ד ניצן הבהיר, "לא נירא ולא ניחת. לא נירתע מפני איש. נמשיך במלאכתנו, ללא מורא, עד לסיומה. עד קבלת ההחלטה הנכונה והמקצועית ביותר על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בהקדם האפשרי. זה תפקידנו. זו חובתנו. דבר לא יסיט אותנו מדרכנו."

פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן. צילום: משרד המשפטים

פרקליט המדינה התייחס גם להתמודדות המשפטית בשנת 2019 מול איומי הטרור ואמר כי "בית המשפט העליון, היועץ המשפטי לממשלה, פרקליטות המדינה והפרקליטות הצבאית, משמשים, כל אחד במסגרת תפקידו על פי דין, "חומת המגן" של המדינה אל מול ניסיונות של גורמים שונים בעולם להרחיב את זירת העימות גם אל הזירה המשפטית הבין לאומית."

הוא הבהיר כי "בניגוד לטענות שונות בדבר "משפטיזציית יתר", המפריעה כביכול למאבק בטרור, האמת היא שמערכת המשפט עושה כל שביכולתה להעמיד כלים אופטימליים, במסגרת הדין, למלחמתה הצודקת של ישראל בטרור. אני מבקש להדגיש שגם בהקשר זה, חוסנה של ישראל נגזר, בין היתר, מפעילותנו הענפה. למול הקולות המשמיצים אבהיר כי פגיעה במערכת המשפט והחלשתה, דווקא היא שתוביל חלילה לפגיעה ביכולתה של ישראל להתמודד עם אתגרי הביטחון.

המערכת המשפטית היא שותפה מלאה מאז קום המדינה למאבק הקשה נגד הטרור, ועושה כל שביכולתה כדי לאפשר לממשלה ולצבא להגן על אזרחי המדינה. עם זאת, המערכת המשפטית מקפידה כי פעילות זו תעשה אך ורק במסגרת הדין. במסגרת החוק ובמסגרת חוקי היסוד. לא ניתן לפעול אחרת, כל עוד מבקשים אנו לשמור על ערכינו הבסיסיים, הדמוקרטיים והיהודיים. אכן, אפשר לבטל את המגבלות המשפטיות. אולם המשמעות תהיה ביטול הדמוקרטיה ושלטון החוק." אמר הפרקליט והדגיש, "אנו בודאי לא ניתן יד לכך. נוסיף לפעול ולמלא את חלקנו במאבק הביטחוני משפטי של ישראל, מאבק שאין מוצדק ממנו, והכל במסגרת הדין."

Back to top button