מבזקיםפוליטי / מדיני

אושרו התקנות שיסדירו את תפקיד קציני הבטיחות בתעבורה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שני) את בקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה, העוסקות בהסדרת תפקיד קצין הבטיחות. התקנות נועדו להסדיר את החובה שתחול על בעל מפעל או מנהל צי רכב להעסיק קצין בטיחות, בהתאם לסוגי כלי הרכב ומספרם, וכן תנאי הסמכת קצין הבטיחות ותפקידיהם וחובותיהם של קצין הבטיחות ובעל המפעל והן יכנסו לתוקף 9 חודשים לאחר פרסומן ברשומות.

במהלך הדיונים הבהיר היו"ר כבל כי הוועדה תתמקד במהות התפקיד של קצין הבטיחות, שיש לו אחריות מרכזית הנוגעת לחיי אדם. זאת לאחר שהוועדה החליטה שלא לעסוק בשיטות ההעסקה, לנוכח העובדה שלא קיבלה נתונים משמעותיים ממשרד התחבורה שיאפשרו קבלת החלטה. לכך התייחס היו"ר כבל בישיבות הקודמות, כשאמר כי זה לא סוד שהעסקה ישירה היא חלק מתפיסת העולם שלו והוא נלחם עבורה לאורך כל הקריירה הציבורית שלו, אך הוא לא נגד שיטות העסקה אחרות.

ח"כ עבד את חכים חאג' יחיא אמר היום: "עברנו כברת דרך ארוכה לטובת הבטיחות, אבל אנחנו לא רוצים עודף של רגולציה וניירת". בדיון היום אושרו התקנות המגדירות את החובה להעסיק קצין בטיחות והיקף השעות, בהתאם למספר וסוגי הרכבים במפעל. מנהל אגף תיאום גורמי חוץ ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאיר אלרם, אמר כי שנת 2018 מסתיימת עם ירידה במספר ההרוגים, אך בכל מה שקשור לתאונות במעורבות רכב כבד לא היה כל שינוי. לדבריו, 30% מההרוגים הם בתאונות במעורבות רכב כבד ולכן צריך לאשר את התקנות. סמנכ"ל משרד התחבורה, אבנר פלור, אמר כי נושא המשרדים לא מוסדר בחקיקה ראשית וימשיך להיות מעוגן במסגרת נוהל שיקבע המשרד.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן
צילום: דוברות הכנסת, יצחק הררי

היועץ המשפטי של איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, עו"ד ניסים עזרן, אמר כי היקפי המשרה של קצין הבטיחות עלו ונוספו לו מטלות, והדבר יביא לפיטורים המוניים או שינוי הקיפי משרה והפחתות בשכר. מנגד, נציג התאחדות התעשיינים, אלעד נצר, אמר כי לא יהיו פיטורים אלא מחסור בקציני בטיחות ותוספת עלות של 170 מיליון שקל למשק. מנהל גף קציני בטיחות במשרד התחבורה, אברהם ישעיהו, דחה את הטענות של השניים ואמר כי לא הולכים לפטר אף קצין בטיחות ולא יהיה מחסור. הוא הוסיף כי בקרוב יוכשרו קציני בטיחות נוספים והעריך שתוך שנתיים יהיה עודף של קציני בטיחות. כמו כן אושר היום כי התקנות יכנסו לתוקף

עיקר התקנות עוסקות במהות תפקידי קצין הבטיחות, באחריות שתוטל עליו וכן על בעל המפעל, בהן מערכת היחסים בין קצין הבטיחות לבעל המפעל ולפיקוח שיבצע משרד התחבורה. כמו כן אושרו תקנות שקובעות את הכשרתו הנדרשת של קצין הבטיחות ותפקידיו בפיקוח על הנהגים במפעל ובטיחות כלי הרכב. בין היתר נקבע כי קצין הבטיחות יפקח על ביצוע המלצות בנושא בטיחות, וידווח למשרד התחבורה במקרים בהם המלצותיו לא ייושמו. עוד נקבע כי בעל מפעל לא יאפשר נהיגה ברכב שקצין הבטיחות הודיע לו כי קיים בו ליקוי בטיחותי המסכן את הבטיחות שטרם תוקן, וכן בעל מפעל יישם את תוכנית הבטיחות שקיבע קצין הבטיחות בהתאם להנחיות משרד התחבורה.

היו"ר כבל אמר כי מהות התקנות הן האחריות והסמכות שניתנה לקצין הבטיחות. לדבריו, האחריות והסמכות קיבלו משנה תוקף וחוזקו באופן שלא היה בעבר. הוא הוסיף כי יישום התקנות נתון לפתחו של משרד התחבורה, שצריך לפקח על כך. בישיבה קודמת שקיימה הוועדה בתקנות התייחסה מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר, לסוגית האכיפה והפיקוח, ואמרה כי המשרד מתכוון להתמקד יותר בטיפול בנהג ומספר המפקחים על קציני הבטיחות יעלה מ-3 כיום ל-8.

היו"ר כבל סיכם את הדיונים בהצעה וציין כי הוועדה קיימה בכנסת הנוכחית 9 ישיבות בעניין. "עשינו פה כברת דרך גדולה מאוד, ואני מודה לכל מי שעסק במלאכה. הממשלה תצטרך להתמודד עם שיטת ההעסקה בעתיד. משרד התחבורה יכול היה להוציא תוצאה טובה ביותר בעניין הזה אילו אסף את הנתונים. אני בעד העסקה ישירה, זה חלק מתפיסת העולם שלי, בכפוף לכללים שנדרשים כדי שהאנשים לא ישכחו את המשימה שלהם, אבל אני לא יכול להרשות לעצמי שמי שעובד בשיטה אחרת לגיטימית ומוכרת לא יוכל לעבוד. אני מאחל לקציני הבטיחות לעשות עבודה נאמנה".

Back to top button