חדשות הארץמבזקיםתנועה ותחבורה

רוכבים על אופניים או קורקינט חשמלי? שימו לב לתקנות החדשות

ועדת הכלכלה מסיימת קדנציה במלחמה בקטל בדרכים: אישרה תקנות שיחייבו רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים לעבור תיאוריה; היו"ר כבל: המלחמה שניהלנו הצילה השנה 49 איש שאפילו לא יודעים זאת

הוועדה התנגדה לחייב את הרוכבים ללבוש אפוד זוהר בחשיכה וחייבה מחזיר אור על הקסדה – היו"ר כבל: אנשים לא יהפכו לזוהרים; ח"כ נחמיאס ורבין: אנחנו לא יכולים להותיר את הרוכבים לא מוגנים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה היום (שלישי) את הצעת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה ולהגביר בטיחות רוכבי האופניים והקורקינטים החשמליים. לפי התקנות שאושרו יחייבו הרוכבים להחזיק רישיון נהיגה כלשהו, לרבות רישיון שלא בתוקף, או לעמוד בבחינת תיאוריה או לקבל אישור מרשות הרישוי על עמידה בהכשרה ייעודית לתיאוריה. עוד אושר לחייב את הרוכבים בסימון זוהר על הקסדה וכן נאסר לבצע שינוי במבנה הכלים שלא בהתאם לתקנות ונאסר על נהיגה בכלים לא תקינים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

צילום: דוברות הכנסת

היו"ר כבל פתח את הישיבה והתייחס לירידה בקטל בדרכים, ואמר כי המלחמה שניהלה הוועדה בקדנציה הנוכחית, יחד עם השימוע לבלימת הקטל בדרכים והמעקב של ועדת המשנה בראשות ח"כ יעקב אשר, הובילה לירידה של 13% במספר ההרוגים, שהייתה יכולה להיות גדולה יותר לולא אוקטובר השחור. למרות זאת, לפי הנתונים 49 בני אדם נותרו חיים השנה והם אפילו לא יודעים זאת. באשר לאופניים החשמליים אמר היו"ר כבל כי 35 רוכבים נהרגו בשנה החולפת ותיקון התקנות מתחייב. עם זאת הוא סירב להצעת משרד התחבורה לחייב רוכבים ללבוש אפוד זוהר בלילה או בעת ראות לקויה, ואמר: "אנשים לא יהפכו לנצנצים זוהרים". במקום זאת אישרה הוועדה את הצעתו לחייב את סימון הקסדה במחזיר אור.

ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי אלה מהתקנות החשובות ביותר שהגיעו לשולחן הוועדה, והן סגירת מעגל של הוועדה שהחלה את הכנסת ה-20 בטיפול בקטל בדרכים ובהחזרת המדרכות להולכי הרגל. "אנחנו לא יכולים להותיר את הרוכבים לא מוגנים, וגם לא את הולכי הרגל והנהגים", אמרה. ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי הבעיה היא במחסור בתשתיות וכי התקנות רק מטילות עוד אחריות על הרוכבים במקום לטפל בהוספת שבילי אופניים.

צילום: דוברות הכנסת

סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה, אבנר פלור, אמר בתגובה כי המשרד מעמיד מדי שנה תקציב של 100 מיליון שקל לתשתיות עירוניות, וקרא לראשי הרשויות להשתמש בתקציב. מנכ"לית הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רחל טבת ויזל, הודתה ליו"ר כבל ולוועדה על העבודה בקדנציה הנוכחית, ואמרה גם היא כי הפתרון הוא בשבילי האופניים.

נציגת מועצת התלמידים, רוני צוקרון, אמרה כי עד שלא יהיו שבילי אופניים צריכים בני הנוער לרדת לכביש בלי להכיר את חוקי התנועה. היא הוסיפה כי בני הנוער זקוקים לכלים החשמליים ותמכה בהתניה של מבחן התיאוריה. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, הסבירה כי יהיו מספר חלופות לתיאוריה, בהן המבחן העיוני וכן מבחן ייעודי שבני 15 וחצי כבר יכולים לגשת אליו.

צילום: דוברות הכנסת

נציגי יבואנים ומשווקים של אופניים חשמליים התנגדו לחובת האפוד הזוהר, שכאמור ירדה מסדר היום, וביקשו זמן היערכות מספק שיאפשר לצעירים לעבור את התיאוריה. משרד התחבורה הציע שהתקנות יכנסו לתוקף שבועיים לאחר פרסומן, אולם היו"ר כבל אמר כי מדובר בתקופה קצרה מדי, שלא תאפשר לצעירים לעמוד בתקנות. הסמנכ"ל פלור טען כי מאות תלמידים כבר עברו את המבחן אותו הגדיר "תיאוריה לייט" ואמר כי המשרד ערוך לכך. עם זאת אישרה הוועדה את הצעת היו"ר כבל, לפיה האכיפה באשר לחובת התיאוריה וחובת סימון הקסדה תחל בעוד כחצי שנה, ב-1 ביולי 2019. נציגת המשטרה, סגן ניצב דנה ימינחה, העירה כי כל עוד העבירה לא תוכרז כעבירת קנס המשמעות היא שמי שלא יעמוד בתקנות וייתפס יקבל הזמנה לדין והאכיפה תהייה בעייתית. היו"ר כבל אמר כי משרד התחבורה יצטרך לטפל בכך בחצי השנה הקרובה.

תגובה אחת

Back to top button