חדשות הארץמבזקים

אושר בכנסת: הקלה בעונשה של אשה שרצחה עקב התעללות

אושר סופית חוק עברות רצח והמתה. מסעיפי החוק – הקלה בעונשה של אשה שרצחה עקב התעללות שעברה

מליאת הכנסת אישרה היום (שלישי) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק ממשלתית והצעת חוק של ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה) – לקביעת מדרג חדש ומפורט יותר בכל הנוגע לעבירות הריגה ורצח. "תיקון הסטורי. מענה הולם לנסיבות רצח והריגה"

ח"כ מיקי רוזנטל יזם את החוק בעקבות שלל מקרים בהם ברור היה כי בתי המשפט, בלית ברירה הרשיעו נאשמים בעבירות שאינן תואמות את מעשיהם בפועל ונאלצו לבחור בין רצח להריגה למרות הנסיבות המורכבות.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

על פי החוק החדש, שנוסח על בסיס ועדת קרמניצר, ידורגו עבירות ההמתה על פי חומרתן. לראשונה יוגדר בחוק רצח בנסיבות מחמירות שעונשו מאסר עולם חובה. בין הנסיבות המחמירות: רצח אכזרי במיוחד, רצח ממניע גזעני ורצח של בן זוג אחרי התעללות ממושכת.

מאידך, עבירה של המתה בידי אשה עקב התעללות שיטתית שעברה, דינה יהיה עד 15 שנות מאסר. בכך מכיר המחוקק לראשונה בהתעללות של בן זוג אלים כסעיף מקל בענישה.

כאמור, עבירה של רצח בנסיבות מחמירות – עונשה יהיה מאסר עולם חובה; עבירה של המתה בנסיבות של אחריות מופחתת – עונשה יהיה 20 שנות מאסר; עוד נקבע בחוק כי עבירה של המתה בקלות דעת – עונשה יהיה 12 שנות מאסר.

ח"כ מיקי רוזנטל הסביר: "נהוג להגיד רצח הוא רצח, זה נכון, אבל, עד היום לא היה עד היום מענה הולם בחוק לנסיבות המיוחדות. החוק הארכאי דיבר על שלוש עבירות בלבד – רצח, הריגה וגרימת מוות ברשלנות. בין רצח להריגה יש טווח עצום. ההגדרה החסרה מנעה לעיתים עשיית צדק- זילות של מקרי רצח מחד וענישה מחמירה מאידך"

רוזנטל מתייחס למשל, למקרה המוכר של יונתן היילו שרצח את אנסו. מקרה דומה יוכל להכלל בעתיד בסעיף "האחריות המופחתת" החדש. במקרה של גיל מיצ'ל, כשנרצח כאשר ביקש שלא לשרוט את מכוניתו. השופטים טירקל, ריבלין ומאור כתבו לגבי הנאשם "רק כפסע היה בינו לבין הרשעתו ברצח". כך גם במקרי הרצח של אלון מיכאלי בחוף הים בעקבות ויכוח, ורציחתם של אבינועם שושן וצחי יעקוב שבפסקי הדין בנטילת חייהם חשו השופטים שנמנעת מהם האפשרות להטיל עונש ראוי. השופט י' דר למשל, כתב בתיק אבינועם ששון כי "העבירה קרובה כחוט השערה לרצח" אך הרשיע אותו בהריגה בלבד.

"המטרה העיקרית של החוק היא לתת מענה לנסיבות מורכבות ולקבוע מדרג מדוייק של העבירה ולעשות צדק עם הנאשמים ועם משפחות הקורבנות".

Back to top button