צרכנות

איזה נהג נחשב שיכור בעיני החוק?

גם בישראל של ימינו, אחת מן הסיבות הנפוצות ביותר לתאונות הדרכים היא עדיין נהיגה בשכרות, וזו הסיבה בעטיה המשטרה ממשיכה להשקיע משאבים רבים בלכידת נהגים שיכורים ובהרתעה מפני שתיית אלכוהול לפני נהיגה. אבל מהי בעצם ההגדרה של "שיכור" על פי משטרת ישראל והחוק? אחרי הכל, אם יתפוס אתכם שוטר ויטען שאתם שיכורים, ההגדרה החוקית היא זו שתקבע האם יהיה עליכם לשכור עורך דין תעבורה ולגשת אל המכון הרפואי לבטיחות בדרכים על מנת לקבל אישור כשירות רפואית, שלא לדבר על עמידה לדין באשמת נהיגה בשכרות.

שיכור כחוק

הגדרתו של שיכור על פי החוק היא אדם ששותה משקה משכר או שבגופו נמצאו סמים מסוכנים או אלכוהול בכמות הגבוהה מן המותר במהלך הנהיגה. לעניין זה, אגב, גם שימוש בסמים קלים נחשבים כסמים מסוכנים.

• זאת ההזדמנות שלך! נסדר לך קריירה ונלווה אותך להצלחה - לפרטים נוספים לחצו כאן

קיים סף מרבי לריכוז האלכוהול המותר בדם: בדיקת ה"ינשוף" הידועה לשמצה בוחנת את ריכוז האלכוהול בנשיפת אוויר, ובה אין לעלות על 240 מיקרוגרם אלכוהול לליטר; ואילו בדיקת דם אפשרית גם היא, ובמקרה כזה אסור על פי חוץ שריכוז האלכוהול בדם יהיה גבוהה מ-50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דגימת דם. כאמור, כל רמה גבוהה יותר פירושה "שיכור" בעיני החוק, על כל המשתמע מכך.

אז מה, לא לשתות?

על מנת להיות בטוחים שלא תסתבכו עם החוק, מומלץ שלא לשתות כלל לפני הנהיגה. אם לא תכניסו לגופכם אף טיפת אלכוהול, תוכלו להיות בטוחים ב-100% שאף שוטר בעולם לא יכנה אתכם שיכורים.

יש נהגים שכן יכולים להתמודד עם שתיה של יחידת אלכוהול אחת, כלומר בירה קטנה או כוסית יין וזה הכל. מצד שני, בהתמודדות הזו עם האלכוהול יש מקום לקחת בחשבון גם את גודל גופו של האדם, משקלו, חילוף החומרים האופייני לו ופרמטרים אחרים. גם אם חבר שלכם שתה בקבוק בירה שלא השפיע עליו כלל, אין פירוש הדבר שהאפקט עליכם יהיה דומה.

כמו כן קחו בחשבון שרוב בני האדם, כשהם במצב של שכרות, בטוחים לחלוטין שהם לא שיכורים כלל ומסוגלים לנהוג כאחד האדם. הימנעו מהטעות הזו, ותרו על האלכוהול – ונהגו בזהירות.

Back to top button